Snabbanalyser


Det händer när Schibsted delas upp

Allt talar för att Schibsted kommer att bli en börsraket den dag medieverksamheten knoppas av på riktigt.



Facebooks styrkor är dess svagheter

Facebook går igenom sin värsta trovärdighetskris någonsin. Förutom falska nyheter och påstådd rysk inblandning i USA:s presidentval med hjälp av företagets plattform har Facebooks annonssystem godkänt riktade annonser till personer som identifierats som judehatare. Facebook framstår allt mer som ett svårtyglat monster vars marknadsmässiga styrkor också är dess svagheter, skriver Gunnar Springfeldt.


Comhem-fejden är bara början

Stefan Melesko analyserar konflikten mellan tv-jättarna Discovery och Comhem och utser en trolig segrare. De underliggande problemen på tv-marknaden kommer dock inte att försvinna utan kommer att fortsätta utlösa nya konflikter.

Äldsta bostadssajten gör nysatsning med Thomas Peterssohn

Förre Mittmediachefen Thomas Peterssohn har gått in som delägare i bostadssajten Bovision. Att Hemnet nu ägs av riskkapitalister har skapat ett gyllene tillfälle för andra aktörer, enligt honom. Dessutom kommer sociala medier starkt som reklamkanal även för rubrikannonser, vilket skapar nya möjligheter.

Så kan Schibsted klara matchen mot Facebook

Schibsted-ledningen håller masken och visar ingen oro utåt för den nya Facebook-konkurrensen. Men det kanske de borde.


Nu börjar slaget om bilannonserna

Schibsted med Blocket och Bytbil utmanas nu rejält av bilhandeln som drar igång en konkurrerande bilsajt, Wayke. Kanske finns här en roll att spela även för lokaltidningarna.

Tidskrifterna som åker ur elitserien

Olle Lidbom har analyserat vilka tidskrifter och förlag som ökade mest och minst och vilka titlar som åkte ur och tog sig upp till tidskrifternas ”elitserie” i den senaste Orvestomätningen.


IRM: Så blir 2017 och 2018

Annonsmarknaden som helhet slår nya rekordnoteringar enligt IRM:s prognoser för 2017 och 2018. Men tappet för print fortsätter med oförminskad styrka.


Stora tryckeriförändringar på gång för Mittmedia och Skånska Dagbladet

Flera medieföretag överväger omfattande förändringar när det gäller var och hur de ska trycka sina tidningar i framtiden. Inte minst gäller det Skånska Dagbladet och Mittmedia.

Vad är Stampen värt idag?

Efter de senaste krisåren har värdet på Stampen sjunkit dramatiskt. Stefan Melesko har analyserat två färska bokslut som tillsammans ger en bild av bolagets värde.

Aftonbladet nära en kritisk nivå

Upplagan går stadigt ned för Aftonbladets printupplaga. Men är fortfarande lönsam över hela landet enligt Sofia Olsson Olsén. Frågan är hur länge den kommer att vara det.

Skånskan räddade resultatet men löste inte problemen

Skånska Dagbladet räddade resultatet för 2016 genom att skriva upp fastighetsvärdet med över 61 miljoner kronor. Nu kan företaget sannolikt bli tvunget att antingen låna eller sälja för att driva verksamheten vidare.

Lokalpressen utmanar Hemnet med Linkedin för bostadsannonser

Medan Schibsted slickar såren och Hemnets nya ägare drar igång har det dykt upp en ny utmanare på bostadsmarknaden.

Facebook och Google tog hela tillväxten

Utomnordiska aktörer har tagit i princip hela tillväxten när det gäller digital reklamförsäljning i Sverige sedan 2014. Sannolikt kommer deras försäljning här vara dubbelt så stor som de nordiska aktörernas redan i år.


Så mycket slår licensavhoppen på public service budget

Årets höjning av radio- och tv-avgiften blir 124 kronor. Public service-bolagen räknar med lägre höjningar 2018 och 2019. De har också tittat på hur licensavhoppen påverkar det ekonomiska resultatet.

VLT avslutar på topp – The Local klättrar snabbt

I vårens sista månadslista är VLT tillbaka på topp igen, men tidningen skuggas den här gången av en nykomling i toppen: The Local. Tidigare fyran Kalla fakta faller hela vägen till 60:e och sista plats med noll poäng.

”Uber för säljare” rekryterar över hela landet

Universal Avenue, en svensk start up som kallas ett ”Uber för säljare” har över 80 säljjobb utannonserade, med placering i alla svenska stora och medelstora städer. Mycket talar för att säljbolaget blir ännu ett hot mot lokala medieföretag.



Medieföretagens digitala räckviddskvoter

Flera medieföretag har i dag ungefär lika många läsare i print som på nätet. Men det finns tydliga trender kopplade till koncernerna.

Tidskrifternas 2016

Olle Lidbom har tittat på hur tidskrifterna upplagor och räckvidd förändrats under fjolåret. Han konstaterar bland annat att digitala intäkter inte på långa vägar kan ersätta när förlagen tappar många miljoner sålda exemplar per år.

Koncernernas upplagetrender 2016

Hög betalningsgrad kostar upplaga. Utom för vissa där både antalet prenumeranter och antalet fullbetalande sjunker. Det visar Medievärlden Premiums sammanställning över koncernernas upplagetrender.


Stefan Melesko: Hur tänker Qviberg?

Mats Qvibergs köp av Metro reser flera frågor både kring köparens planer men också om framtiden för gratistidningar utan lokaltidningstypisk anknytning till sitt geografiska område menar Stefan Melesko.

Stampens rörelseresultat säger ingenting

Stampens revisorer fortsätter att vara för snälla. Den bokslutskommuniké som presenterats i dag innehåller många frågetecken menar Stefan Melesko. KORRIGERAD.

Elle klättrar och DT tillbaka i topp på listan för sociala medier

Dalarnas Tidningar återerövrar första platsen när vi gör årets första ranking av engagemanget i sociala medier. Bakom hotar ett gäng nya utmanare – Elle, Corren och Uppdrag granskning.

Finn växer på nya områden

Finn har kopplat ett järngrepp om radannonsmarknaden i Norge, även på områden där Blocket inte dominerar i Sverige. Dessutom växer tjänsten på helt nya områden.

Trippel Mittmedia i topp på listan för sociala medier

Mittmedia tar storslam när mediernas engagemang i sociala medier summeras för december 2016. VLT ligger kvar i topp, med Gefle Dagblad som ny tvåa och DT på tredje plats. Mest klättrar Kalla fakta – från 54:e till 6:e plats.

Så kan Mittmedia spara

Färre tryckerier ska göra färre tidningar. Mittmedia ska minska kostnaderna med 350 miljoner kronor till 2020. Så här kan det gå till.

VLT kvar i topp – HD klättrar

VLT och DT ligger kvar i toppen även i årets näst sista tio-i-topp på sociala medier. Största klivet uppåt tar Helsingborgs Dagblad, som klättrar hela vägen från 36:e till 4:e plats.

Stefan Melesko: Nyemissionen räcker inte

Kapitaltillskottet på 81 miljoner kronor räcker inte. Det krävs fler åtgärder för att rädda Stampen, menar Stefan Melesko. Han undrar också hur de kalkyler ser ut som presenterats för investerarna som gjort att de ställt upp på en nyemission. 

Ny etta på topplistan för sociala medier

För första gången sedan starten för tre månader sedan ligger DT inte i topp. En koncernkollega har fortsatt klättringen uppåt och engagerade därmed under oktober bäst bland svenska medier.

Medieutredningen: Svårigheterna betydligt fler än möjligheterna

Anders Ahlberg konstaterar att Medieutredningens förslag är ogenomförbart. Bland annat på grund av den orealistiska tidsplanen. Han konstaterar också att huvuddelen av de verktyg medieutredningen föreslår är på tok för långt borta, minst en utredning till.

Medieutredningen: I restriktionerna finns mer pengar än i mediestöden

Vilka restriktioner kontrollerade av myndigheter och reglerade av lagstiftning påverkar idag negativt lönsamheten för branschen? Här slåss man om betydligt mer pengar än vad som finns tillgängligt för mediestöd.

Medieutredningen: Därför kan utredningen hamna i papperskorgen

Medieutredningens förslag har potential att reta upp stora delar av branschen. Om det blir verklighet, vilket är långt ifrån klart.

Sista kapitlet i Hemnets försäljningsdrama

Med General Atlantic och Merro som utpekade köpare är det ganska sannolikt att det nu skrivs sista kapitlet i Hemnets försäljningsdrama.

Glöm annonsaffären – kommentar till Journalistik & Reklam

IRM har bytt fot när det gäller inbromsningen för dagspressens fall. Det är nu uppenbart är att annonsaffären inte en bärkraftig affärsmodell för journalistik längre, skriver Sakari Pitkänen i en kommentar till rapporten Journalistik & Reklam.

Kommentar till Medieekonomi 2016

Stefan Melesko kommenterar siffrorna i rapporten Medieekonomi 2016 som ersatt Dagspressens ekonomi. Bland vinnarna finns DI, NWT, NLT, VK och Gota Media.

Höststarten ruskar om topplistan för sociala medier

Resultaten från september är här med stora förändringar på rankingen över engagemang i sociala medier. Kvar i topp är DT med VLT som ny tvåa. De stora förändringar sker bakom dessa. 

Tidskriftsläsningen – Plaza och Albinsson & Sjöberg bland vinnarna

Ett ökande segment och två ökande förlag. Samt fyra tidskrifter som lämnat ”elitserien”. Olle Lidbom har analyserat årets andra Orvesto-mätning med fokus på populärpressen.

Expo – Miljötänk krymper tidningen

Ett besök på Wan Ifra-konferensen är en slående spegling av hela den tidigare tidningsbranschen, numera mediebranschen. Det som för några år sedan var ett hav av utställare ryms nu i en mycket mindre del av utställningshallen. Men det finns fortfarande nyheter, tips och tankar som är värda att ta till sig rapporterar Svenåke Boström från Wien där Ifra-Expo pågår just nu.

Läskvoten som kan leda till nedläggning

Kvoten mellan upplaga och räckvidd visar på osannolikt hög läsning för kvällstidningarna. För vissa organisationstidningar är förhållandet det omvända, vilket denna vecka skördade sitt första offer.

Så mycket kapital behöver Stampen

För att Stampen ska komma på fötter krävs det stora summor. Betydligt mer än de 400 miljoner som koncernen är skyldig bankerna. Men det är inte givet att familjen Hjörne kommer att tappa kontrollen över företaget i jakten på detta kapital menar Stefan Melesko. 

DT utökar ledningen

Dalarnas Tidningar befäster sin första plats i Medievärldens andra månatliga ranking av de medier som engagerar bäst och mest i sociala medier. I augusti ökade tidningen sitt engagemanget i samtliga tre nätverk där den är aktiv i – Facebook, Twitter och Instagram.

Så djup är Mittmedias kris

Att på två år avveckla 80 procent av alla anställda, alla tryckerier och bara producera gratistidningar skapar fler svårigheter än det löser. Men samtidigt brottas Mittmedia med stora problem som måste lösas snabbt. Och Stampens kris gör allting värre.

Stampens bokslut 2015

Att inga nedskrivningar görs, bygger enligt rapporten på förmodade bruttomarginaler på 5,5 procent för tidningarna och 8,9 procent för tryckeriverksamheten. Den mer troliga förklaringen är att det i princip skulle ta bort det egna kapitalet. Frågan om kapitaltillskott är nu högaktuell, men här finns tre viktiga faktorer att beakta.

Mittmedias 2015 väcker flera frågor

Hur försvarar Mittmedias ledning de stora goodwillvärdena utifrån det sannolikt svaga kassaflödet från de nya verksamheterna? Och hur kommer de personalminskningar som är att vänta påverka produkterna och dess attraktivitet. Det frågar sig Stefan Melesko efter att ha läst Mittmedias årsredovisning för 2015.

Arvet efter Herlitz – planen framåt för Bonniers dagstidningar

På måndag tar Anders Eriksson över som vd för Bonnier News. Ansvaret för Bonniers dagstidningar är då inte längre Gunilla Herlitz. Men det finns en färdig plan för affärsområdets utveckling som i detalj visar på hur ledningen tror att tidningarna ska utveckla sig. Vissa ökar vinsten – andra går med förlust. 

Därför granskas även Schibsteds bilaffärer

Hemnet är inte det enda fallet där Konkurrensverket granskar Schibstedkoncernen. Sedan september 2015 pågår en utredning av bilannonssajterna.

Fungerar Schibsteds monopolstrategi även här?

Schibsteds strategi – att växa genom uppköp och samgående – för att få en monopolliknande position har visat sig fungera på den sydeuropeiska rubrikannonsmarknaden. Men hur ställer sig Konkurrensverket till den? Det frågar sig Lars Helin i sin snabbanalys av Schibsteds kvartalsrapport.   

Plattformarna i fokus på WMEMC16-konferensen

På WMEMC16 i New York förra veckan diskuterade medieföreträdare från hela världen hur de ska förhålla sig till de nya globala plattformarna. Carl-Gustav Lindén summerar konferensen för Medievärlden Premium:

Uppsägningarna löser inte Skånska Dagbladets problem

Skånska Dagbladets styrelseordförande Håkan Mattsson tror att rörelsen ska vara i balans nästa år. Dagens besked, att var femte journalist kommer att sägas upp, räcker inte för att nå dit. Koncernens finansiella problem är mycket större.  

Alma utklassar Sanoma digitalt

De två stora finländska mediehusen Sanoma och Alma Medias fjolår skilde sig åt, framförallt på en viktig punkt: de digitala framstegen.

Koncernernas upplagetrender 2015

Medievärlden Premium har analyserat upplageutvecklingen på koncernnivå och tittat på specifika exempel. Ett utökat samarbete kan fungera bra ur upplagesynpunkt, visar Mittmedias fusion av Sundsvalls Tidning och Dagbladet. Eller mindre bra, som för Stampen. UPPDATERAD

Italiensk fusion ger dominerande position åt Berlusconis motståndare

Fusionen mellan Espresso-gruppen och Fiatfamiljens tidningsföretag Itedi innebär en helt dominerande position jämfört med deras närmaste konkurrenter. Ändå har den knappt fått någon uppmärksamhet i italienska medier.

Vad är HD-Sydsvenskan värd?

HD-Sydsvenskan är till salu. Men affären kan kanske sluta med att Bonnier måste betala för att bli av med sina skånska tidningar. Bland annat på grund av brist på synergimöjligheter och lönsamhet.

Schibsteds nya system för betalning mellan användare

Schibsted har nu fått 270 000 norska SpID-användare att bekräfta sina konton med BankID för att kunna betala andra privatpersoner direkt på sajterna. Schibsted har en licens för att sprida systemet i hela EU, och Frankrike och Sverige ligger nära en lansering. 

Amedias ägarbyte – en vändning i sättet att se på tidningar

Amedias nya ägare är uttalade papperskramare samtidigt som de digitala kunderna blir allt fler. Ägarstiftelsen har också varit tydliga med att det inte finns några uttalade vinstkrav på tidningarna. Styrelsens sammansättning kan bli avgörande, konstaterar medieprofessor Erik Wilberg.  

Tre bokslutskommunikéer: Bonnier, Stampen och Schibsted

Under de senaste veckorna har tre av landets största mediekoncerner lämnat sina kommunikéer. Naturligtvis präglas presentationstekniken av det underliggande syftet att visa att man håller på att lösa just de specfika problem som förknippas med respektive företag.

Goodwill är facit efter förvärven – Schibsteds och Stampens nedskrivningar

Schibsted skriver ned goodwillvärdena med 465 miljoner norska kronor. Stefan Melesko jämför denna nedskrivning med Stampens stora och sena nedskrivningar.

Så påverkas webbplatser av EU:s nya dataskyddsförordning

Förhandlingarna mellan Europeiska kommissionen, Europaparlamentet och Europeiska unionens råd rörande dataskyddsförordningen är avslutade. Axel Tandberg, jurist på SWEDMA, har läst den slutgiltiga överenskommelsen och gjort en kortfattad första analys:

Så blev webb-tv-året 2015

TV4 fördubblade nästan antalet startade webb-tv-strömmar under 2015. Men det räckte varken till att nå Aftonbladet eller SVT. Det visar Medievärlden Premiums sammanställning.

Dragkamp om VK

Mittmedia vill knyta fler medieföretag till sig. Högt upp på listan är VK-koncernen. Men det finns fler som vill liera sig med Västerbottens största tidningsbolag.

Så kan domen om tryckerimomsen slå mot landets tryckerier

Högsta domstolen beslutade i dag den 22 december att tryckerierna måste betala tillbaka tryckerimomspengar till sina kunder. Domen är en stor lättnad för tryckerimomskunderna. Däremot riskerar den att slå hårt mot landets tryckerier. Domen kan leda till konkurs för flera tryckerier.

Poddarnas fördelar i jakten på intäkter

Den nya rapporten "A Guide to the Business of Podcasting" från Tow Center for Digital Journalism vid Columbiauniversitetet i New York beskriver poddfenomenets potential – och fallgropar.

Så var public service-kommissionens första hearing

Det sedvanliga skyttegravskriget mellan representanter för public service och dagspressföretagen lyste med sin frånvaro. Även om det inte var enighet i allt präglades ändå public service-kommissionens första hearing av viss samsyn mellan parterna.

Framtiden för Finlands medier – vinn eller försvinn

Ingen skillnad i moms mellan digitala och fysiska medier. En central nyhetstjänst för lokal- och regionaltidningar. Och Yle bör ägna sig mer åt att köpa in från externa bolag. Det är tre förslag i en ny rapport om de finska mediernas framtid, som snabbt fick kritik för att vara ett beställningsjobb från de som vill kringskära public service-bolagets verksamhet.

Kommentar till dagspressens digitala intäkter 2015

Stefan Melesko kommenterar rapporterna "Betalmodell går mot datamodell" och "Digitala annonsintäkter 2015".

Efter den spruckna fusionen – vem tar vem nu?

Det blev inget samgående mellan Mittmedia och Svenska Dagbladet. Men båda aktörerna letar – av skilda motiv – nya partners. Så sannolikt sitter de vid förhandlingsbordet snart igen. Frågan är vilka som sitter på andra sidan.

Operatörerna vann målet om olagliga sajter – vad händer nu?

Stockholms tingsrätt avslog i fredags talan om att förbjuda Bredbandsbolaget att ge kunder tillgång till The Pirate Bay. Men rättighetshavarnas ombud uppger att domen kommer överklagas, och fallet kan sluta i HD.

Hemnet – vad händer nu?

Med Hemnet i portföljen blir Schibsted ett ännu större hot på den lokala annonsmarknaden. Men det återstår flera turer innan affären är i hamn. Framför allt handlar det om Fastighetsmäklarförbundet och Konkurrensverket.

Hemnet – en följetong i 8 avsnitt

Schibsteds kamp mot – och sedan övertagande av – Hemnet i 8 avsnitt:

Siffror, trender, tankar och ord från Schibsteds framtidsrapport

Schibsted släppte sin årliga framtidsspaning i veckan. Här är en sammanfattning och några tankar utifrån innehållet.

Nu börjar matchen om de mobila rubrikannonserna

Blocket släpper appen Shpock för den svenska marknaden. Det kommer att bli en hård kamp med Letgo om den unga publiken på den mobila rubrikannonsmarknaden.

Stampens finansiering – tre oförenliga krav

Svårigheterna för Stampen har materialiserats på ett intressant sätt. Med mycket stor sannolikhet är de tre kraven på ny finansiering helt oförenliga. Men det finns ytterligare tre vägar framåt.

Medieutredningens första delbetänkande

Medielandskap ska inte vara i balans, utan i ständig rörelse. Där har Medieutredningen landat fel. Men delbetänkandet är initierat och genomtänkt på många plan, skriver Anders Ahlberg.

 

Så gick starten för Instant Articles

Instant Articles lanserades den 20 oktober med 14 mediehus med från start. Gunnar Springfeldt har snabbanalyserat starten för Facebooks största satsning på att ta över den digitala nyhetsdistributionen.

Schibsted Sverige drar ifrån digitalt

Schibsteds norska regionaltidningar har det svårt. Sammanlagt har intäkterna minskat med nio procent i år. För Schibsted Sverige är nu de digitala intäkterna stabilt störst. Och för koncernen som helhet ger nu de digitala radannnonserna för första gången större intäkter än verksamheten i print. KORRIGERAD

Fyra skäl till att Schibsted inte köpte ryska Blocketkopian

Trots att företaget är svenskt och bygger sin framgång på att kopiera svenska Blocket försvinner nu bolaget Avito med 35 miljoner unika besökare varje månad ur svensk ägarkontroll. Lars Herlin listar fyra skäl till att det inte var Schibsted som köpte.

Därför vågar La Presse lämna print

Den franskspråkiga dagstidningen La Presse i Montreal tjänar nu mer på annonser i surfplattan än vad den gör i print. Från årsskiftet lägger La Presse ned papperstidningen på vardagar.

Kommentar till ”Dagspressens ekonomi”

Stefan Melesko analyserar den färska rapporten "Dagspressens ekonomi" och kopplar till sin rapport om koncernernas bokslut.

Stiftelserna och ledarsidan efter samgåendet Mittmedia-SvD

Lars Herlin analyserar ägarstiftelserna bakom Mittmedia och Svenska Dagbladet och vad som händer med ledarsidan om affären blir verklighet.

Hemnet konkurrerar med Blocket på ny marknad

När alla väntar på besked om vem som blir Hemnets nya ägare köper den fortfarande mäklarägda sajten in sig i Qasa.se, en bostadsförmedlingssajt för hyresrätter som konkurrerar med Blocket. 

Därför händer det i Jönköping – men stannar det där?

En förklaring till varför Aftonbladet nu valt att etablera sig i Jönköping både redaktionellt och kommersiellt är det som hände där i april 2006.

 

Nu hårdnar kampen om de digitala livsmedelsannonserna

Mediegiganten Axel Springer tar sig an ett område som Schibsted och de flesta nordiska medieföretag lämnat helt öppet nämligen att försöka digitalisera de tryckta reklambladen. Men det finns redan en stark konkurrent till Bonial i Sverige, skriver Lars Herlin.

 

Priset för Mitt i högre än väntat

Mitt i-tidningarnas första år med riskkapitalbolaget Segulah som ägare innebar ingen dramatik och kassaflödet räcker nu precis som för de gamla ägarna. Av bokslutet framgår att Stampen och övriga ägare fick ett betydligt högre pris än de summor som förekommit i spekulationerna, skriver Stefan Melesko i en analys.

Högt tryck på Schibsteds uppköpsavdelning

Medan vi här i Sverige spekulerade i om Bonniers verkligen skulle göra slag i saken och lägga ett bud på Aftonbladet har Schibsted genomfört ett antal affärer som kanske inte fått så stor uppmärksamhet i Sverige. Det gäller även avdelningen bakom affärerna.

Stampens och HD-Sydsvenskans val – en fjäder i hatten för Direktpress

Ambitionen med Direktpressägda Sprintad är tydlig: att skapa en nationell försäljningsorganisation för gratisutdelade tidningar. Konkurrenterna borde känna sig pressade.

Stampens årsredovisning 2014 – en tung uppförsbacke

Stefan Melesko har analyserat Stampens årsredovisning för 2014 och konstaterar att investmentbanken ABG Sundal Collier som ska lösa Stampens finansiering har en tung uppförsbacke.

5 anledningar till mäklarnas motstånd mot Schibsted

Just nu pågår Mäklarsamfundets extra stämma. Lars Herlin listar fem anledningar till varför Schibsteds bud på Hemnet möter motstånd bland mäklarna.

Så slår Facebooks satsning mot de lokala prylmarknaderna

Facebook kan vara det enda hotet som Blocket står inför på den digitala svenska prylmarknaden. Lars Herlin går igenom spelplanen och de senaste dragen i kampen om de lokala radannonserna.

Apple News och Instant Articles i 10 punkter

Just när Facebook startar sin test av New York Times och The Guardians innehåll i blygsam skala aviserar Apple sin nyhetsapp News som ska distribuera artiklar och annonser från de publicister som vill vara med. Det vi nu ser är konturerna av en helt ny distributionsmodell för medieföretagen.

Fem vägar framåt för Stampen

Stampen har bytt bolagstyp från privat till publikt. Stefan Melesko ser fem möjliga vägar för Stampen att finansiera verksamheten om bankerna vill ha tillbaka sina pengar.

Det får flest prenumeranter att säga upp tidningen

Tunnare tidningar som kommer färre dagar gör inte så mycket. Men om de enbart finns på nätet hoppar prenumeranterna av.

Spotify, Acast och Deezer slåss om poddlyssnarna

Spotify har sedan starten för sju år sedan varit helt inriktad musik. Nu blir det även videomaterial, nyheter och poddradio. Men i kampen om poddlyssnarna kraftsamlar även plattformarna Acast och Deezer.

Radikala grepp krävs för att Skånska Dagbladet ska vända i motvinden

Skånska Dagbladets vd Lars J Eriksson menar att det är ett realistiskt mål att koncernen ska gå med vinst. Det vore ett trendbrott. Och på tiden. Frågan är om det går.

Affären Mittmedia-SvD är bara början

Affären mellan Mittmedia och Schibsted Sverige kan bli startskottet för en ny konsolideringsfas. När den är klar kanske det bara finns tre större aktörer kvar i dagstidningsbranschen.

Vilka tjänar på att Mittmedia och SvD slås ihop?

Förra veckans nyhet om ett eventuellt samgående mellan Mittmedia och SvD reser många frågor. Stefan Melesko analyserar den kommande affären och dess effekter:

Hemnet – If you can't beat them, buy them

Hemnet utmanades av Schibsted och kunde på resans gång tiofaldiga sitt värde genom att ge Blocket en tuff match. Nu köper Schibsted upp bolaget – men flera frågor kvarstår innan affären är i hamn.

KITtlande läsning – knepig kalkyl

KIT har bara varit på banan i knappt två veckor men har redan hunnit leverera en hel del bra läsning. Sajten saknar tre vanliga beståndsdelar på en mediesajt.

Storaffären som förändrar radiolandskapet

Den tyska mediekoncernen Bauer Media Group, baserad i Hamburg, blir marknadsledande på reklamradio i Norden genom att köpa SBS Discovery Radio, som sedan 2012 har ingått i Discovery Communications. 

Schibsteds nya aktieslag öppnar för förvärv

Åtgärden att införa röstsvaga B-aktier öppnar dörren för Schibsted att göra förvärv och betala med dessa aktier. På sikt kan det få stort genomslag, men vänta er inga omedelbara storaffärer, skriver Lars Herlin i en snabbanalys.

Kulturministerns tre DAB-val

Riksrevisionen riktar hård kritik mot DAB-utredningen men Discovery Radio och MTG Radio och Teracom går till motattack. Nu har kulturminister Alice Bah Kuhnke, från DAB-kritiska Miljöpartiet, tre val, skriver Johan Lindström i en snabbanalys

Stora förändringar av goodwill

Under den senaste tiden har vi fått flera besked om ändrad hantering av goodwillposten. Stefan Melesko har gjort en snabbanalys av läget för Gota, Stampen och Mittmedia.

Katarina Graffman om studien "Unga & medier 2015"

Att internet används allt mer är ingen nyhet. Det intressanta är hur det används. Det menar antropologen Katarina Graffman i en snabbanalys av Statens Medieråds undersökning om unga och medier.

Uppdelningen av Liberala Tidningar

Uppdelningen av Liberala Tidningar är klar. Men ännu återstår ett stort antal frågetecken konstaterar Stefan Melesko i sin snabbanalys av uppgörelsen.

Stefan Melesko: Mittmedias 2014 imponerar

Mittmedias resultat för 2014 imponerar. Men det finns ett antal frågetecken i den bokslutsrapport som presenterats i dag. Det menar Stefan Melesko.

Det nya presstödet räddar inte den lokala journalistiken

Regeringens proposition om reformer av presstödet moderniserar begreppen – det är den största tillgången – och öppnar för den digitala dimensionen av medieaffären.

Dagens unga exponeras för betydligt fler "nyhetstillfällen"

Apropå diskussionen om ”nyhetsundvikare” är det viktigt att förhålla sig till att dagens unga exponeras för betydligt fler ”nyhetstillfällen”, skriver Katarina Graffman.

Stampens bokslutskommuniké

Stefan Melesko har gjort en snabbanalys av Stampens bokslutskommuniké, uppdelat på Presentationen, Resultatet, Kassaflödet och amorteringarna och Goodwill och reaförluster.

Sveriges bästa dagstidningar – på att nå hushållen

Det handlar framför allt om små lokala dagstidningar, de flesta med utgivning tre dagar i veckan. Även dessa titlar tappar i upplaga, men inte lika mycket som branschen i övrigt.

Nu får upplageraset konsekvenser

Drastiska besparingsåtgärder slår på upplagan. Speciellt för andratidningarna. Nu börjar flera nå den gräns där ledningen måste göra något drastiskt. 

Bokslut 2014: Bonniers tidningar går bra – men inte tryckeriet

Ökad digital försäljning gör att annonstappet på printsidan inte syns i bokslutet. Bonnier News förbättrade sitt resultat med 75 miljoner jämfört med 2013. Tidningsverksamheten går bra men tryckerierna fortsätter att tynga. 

Hur mår Mittmedia?

En gång är ingen gång. Men händer samma sak flera gånger på kort tid kan det vara ett symptom på att något inte är som det ska. Mittmedia har tappat fyra nyckelpersoner på ett och ett halvt år. Frågan är varför.

Kommersiella aktörer vässar argumenten mot SVT

Använder public service sin särställning för att slå mot sina privatägda konkurrenter? Svaret, om man frågar TV4 med flera, tycks vara ett rungande ”JA”.

Svenska medieföretag i sociala medier – styrkor och svagheter

Arbetet och resultaten har gett en fördjupad inblick i hur de bedömda organisationerna bygger räckvidd och engagemang i sociala medier.

Förändrade distributionsregler kan fördyra rejält

Utan distributionsstöd förändras villkoren så grundligt att morgonutdelning i glesbygd kan vara i fara. Det har Presstödsnämnden kommit fram till i en ny  rapport. Den visar också att digitala lösningar inte är något alternativ.

Stampens utförsäljningar

Stampen har under hösten tvingats sälja flera verksamheter, två av affärerna blev kända den senaste veckan. Stefan Melesko har gjort en snabbanalys av höstens försäljningar.

Sörmlands Media kan bli Mälarmedia

Om tre till fyra år får EK-koncernen svåra ekonomiska problem om det inte görs något radikalt. Därför talar mycket för att det som fått arbetsnamnet Sörmlands Media inte bara handlar om att slå samman EK, KK och SN till ett bolag.

Mittmedias problem är också branschens

Mittmedias stora digitala framgångar i år balanserar inte annonstappet i print. Hur går det när upplagorna faller ännu mer och annonsörerna söker räckvidd i andra kanaler? 

Schibsteds stora rubrikannonsaffär

Nyheten om att Schibsted och sydafrikanska mediegiganten Naspers slutit fred fick Schibsted att rusa på Oslobörsen med hela 33,72 procent. Läs Lars Herlins analys av samarbetet.

Aftonbladetrapporten i tio punkter

150 av 400 medarbetare har medverkat i en stor genomlysning av Aftonbladets situation i dag och hur arbetet med att verkligen bli en digital organisation går.

MediaSverige – möjliga scenarion

Medievärlden Premium kunde förra veckan berätta att det finns långtgående planer på ett nytt stort samarbete mellan ett antal av Sveriges största mediekoncerner. Kärnan i konstruktionen ska vara Mittmedia och EK-koncernen. Men namnet, MediaSverige, kommer från en annan part, säger Mittmedias ordförande Lars Leijonborg till Medievärlden Premium. Den parten skulle kunna vara den norska mediekoncernen Schibsted.

En inblick i Schibsteds datauniversum

Rubriken ”Schibsted ser Dig” dominerade hela första sidan på norska Dagens Næringsliv. Reportern har begärt ut all information som finns hos honom hos Schibsteds företag.

Geotargeting börjar bli användbart på riktigt

Det har hänt mer inom geotargeting de senaste 18 månaderna än på 14 år innan dess”, sade Kate Owen från Digital Element som pratade på IAB:s seminarium ”Hur fungerar Geotargeting i mobilen?

Bokslut – Dagspress

Medievärlden Premium har samlat boksluten för de största dagspresskoncernerna 2013:

Mittmedia behöver förbättra kassaflödet - kommentar till bokslutet 2013

Mittmedias intäkter förskjuts från annons- till läsarmarknad och från print till digitalt. Men koncernen behöver börja leverera kassaflöde för att kunna motivera goodwillvärdena, skriver Stefan Melesko i en kommentar.

Stampen behöver minst 600 miljoner - kommentar till bokslutet 2013

Stampen måste amortera minst 600 miljoner i år enligt bokslutet för 2013. Stefan Melesko analyserar koncernens möjligheter att lyckas med det.

Snabbanalys av Mitt i-affären: Därför blev det ett riskkapitalbolag

Att ett riskkapital företag gjorde förvärvet var överraskande för de flesta. Rimligare vore att något annat medieföretag, som kanske kunde finna synergier med Mitti-tidningarna, hade gjort köpet. Varför blev det annorlunda?

Snabbanalys: Nyckeltalen bakom HD/Sydsvenskan-affären

Personalkostnaden per årsexemplar är 20 procent högre på HD jämfört med Sydsvenskan. Det visar en sammanställning av företagens nyckeltal. KORRIGERAD

Printmecca - Fördelar med print i det digitala medielandskapet

Även om print fortfarande tappar marknadsandelar till de digitala kanalerna börjar en del stora fördelar för print i den digitala eran utkristallisera sig:

Stora Annonsörsdagen - värdefull reklam

PÅ PLATS Temat för Stora Annonsörsdagen (29/4) var värdefull reklam. Här kommer en sammanfattning:

Effekter av affären HD/Sydsvenskan

För en ännu okänd summa pengar kommer HD att få en ny ägare. Men fler stora affärer väntar kanske runt hörnet.

Fler nedskrivningar att vänta i Stampen

Stampen har uppenbarligen i det längsta lyckats avvärja en nedskrivning, trots att det länge varit motiverat, skriver Stefan Melesko i en kommentar till Stampens bokslutskommuniké.

Undersök först – och höj sedan

Priskänsligheten är inte någon stor fråga hos prenumeranterna. Det har både VK och Mittmedia kommit fram till efter grundliga undersökningar.