Marknad

Rapport:
Den nya annonsmarknaden 2

Annonsmarknaden har blivit glocal och svenska lokaltidningar måste nu möta en ny konkurrens från både nya och gamla aktörer. Vad gör Google, Facebook och Twitter i Sverige, och hur ser Schibsteds, Bonniers och Mktmedias digitala strategier ut? Rapporten går igenom den glocala marknadens aktörer, deras resultat och strategier.

Workshop: Den nya annonsmarknaden

– med Lars Herlin och Andreas Wiberg 13/4 i Stockholm.

Medievärlden Premium och Media720 har tillsammans tagit fram en workshop om framtidens digitala affär. Den tar sitt avstamp i rapporten "Den nya annonsmarknaden" som beskriver hur nya aktörer skapat en "glocal" annonsmarknad.

Workshopen svarar på frågorna:

  • Hur påverkar den glocala konkurrensen de lokala medieföretagen?
  • Hur förändras kunderna av den nya situationen?
  • Vad har det lokala medieföretaget att sätta emot?
  • Vilka nya kommersiella funktioner kan det lokala mediehusets ha i framtiden?
Lars Herlin som skrivit rapporten "Den nya annonsmarknaden 2" har en bakgrund som vd på Gotlands Tidningar och är idag analytiker på Medievärlden Premium och på Aimgroup där han ansvarar för bevakningen av den nordiska rubrikannonsmarknaden.

Andreas Wiberg är konsult på Media720. Han har en bakgrund som annonsdirektör på Ebay, affärsutvecklare på Tradera och säljchef på Burt och jobbar nu med att utbilda digitala mediesäljare och blivande digitalexperter i den svenska mediebranschen.

Plats: Medievärlden, Kungsgatan 62, Stockholm
Tid: Måndag 13/4 klockan 13-16.

Läs mer och beställ här

Rapportens innehåll

De globala aktörerna
Google
Case – Adwords för e-handel
Facebook
Twitter
Case – Följare ska bli väljare
Linkedin

Koncernerna
Schibsted
Bonnier
Mktmedia

Printbolagen
Mediekompaniet
Impact
Citypaketet
Svea Media
Sprintad
Räckvidd Media
Hela Skåne
Norrgruppen
Case – Här slog print tv

De digitala säljbolagen
Matchad
Netric Sales
Annonsdax
HiMedia
Internetbroker
Widespace
PlayAd
Leeads
Delta Projects
Sportsverige

Annonsblockerare
Adblock
DuckDuck Go

Slutsatser

Diskussion

Logga in för att läsa och delta i diskussionen.

Skriv kommentar

Skicka