Marknad

Rapport:
Den nya annonsmarknaden

Hur går det för Mediekompaniet, Riksmedia och Impact? Varför har Hela Skåne och Citypaketet krympt ihop, och vilka nya aktörer tar marknadsandelar? De senaste åren har sökord, automatiserade börser och retargeting ritat om hela landskapet. Och nu börjar de sociala medierna sälja på allvar.

Företag i denna rapport:

Säljbolag
Mediekompaniet
Riksmedia
Hela Skåne
Impact
Adviser
Citypaketet
Räckvidd Media
Norrgruppen Media

Hi Media
Schibsted Sales
Internetbroker
Annonsdax
Extend Media Sales
Matchad
Sportsverige
Adbid

Annonsnätverk – affiliates:
Leeads
Tradedoubler
Play Ad Media Group
Widespace
Eniro

Automatiserad handel – RTB
Delta Projects
Netric Sales
Sök och Adwords:
Google Sweden
Outrider Sweden
Jajja Communications
Getupdated Sverige
Netbooster Sverige

Sociala medier:
Facebook
Twitter
Instagram

E-handel
Prisjakt
Pricerunner
Skånska byggvaror
Bythjul.com

Mer om innehållet:

Hur går det egentligen för Mediekompaniet, Riksmedia och Impact? Varför har Hela Skåne och Citypaketet krympt ihop, och vilka nya aktörer tar marknadsandelar?

Annonsmarknaden är en snabbrörlig bransch där det går snabbt att starta nya verksamheter och få dem lönsamma. Nu utmanas den av nya aktörer som bygger sin verksamhet på tekniska lösningar och automatiserad handel. Det sker en förskjutning från säljare till programmerare och algoritmer.

Facebook och Twitter har tidigare haft huvudfokus att öka antalet användare. Nu börjar de sälja på allvar, men hur gör de? Vi har testat.

Automatiserad handel kan innebära en lika stor förändring för annonsmarknaden som när handeln med aktier blev datoriserad. Lär dig hur de databaserade handelssystemen fungerar och hur du bygger en egen annonsmiljö.

Det sker också en förskjutning till mobilen. "Tekniken för mobil annonsering är nu så oerhört bra att det här kommer att förändra allt för lokala medier om de inte hänger med", säger Henri Brännström på Annonsdax.

Även mediebyråerna står inför enorma utmaningar när medieköpen automatiseras och de sociala medierna kräver en annan typ av engagemang. I rapporten "Den nya annonsmarknaden" tar Medievärlden Premium ett helhetsgrepp på det nya annonslandskapet.

Extramaterial:

Som extramaterial till denna rapport finns säljbolagens årsredovisningar och en grafik över säljbolagens personalkostnader/anställd.

Diskussion

Logga in för att läsa och delta i diskussionen.

Skriv kommentar

Skicka