Rapporter

Alla Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial
Falhgmum6zzgmvopbp8w

Bilhandlarna växlar upp

Bilhandeln har länge varit en av de lokala medieföretagens största annonsörer. Medievärlden Premium har tagit tempen på en bransch i stark förändring, som utmanar Blocket och Bytbil. Lars Herlin har pratat med flera bilhandlare och deras branschorganisation.

12 sidor 15-20 minuter lästid
Chdsxmeqok82a7qroat2

Annonsintäkter första kvartalet 2017

Rapport Ekonomi

Tvåsiffriga tapp för både landsortspress och storstadspress årets första kvartal. Men spridningen mellan koncernerna är stor och det finns en som faktiskt ökar.

8 sidor 7 minuter lästid
Me41m9oktsvlgzhvif7q

Lokala företagare om annonsering på Facebook

Lokal annonsering i sociala medier blir mer och mer populärt bland företagare. I en ny studie för Medievärlden Premium har Lars Herlin talat med tio företagare på deras hemmaplan Gotland om hur de agerar i sociala medier.

9 sidor 15-20 minuter lästid
Ionfego8ivo9f4gton6s

Digitala läsarintäkter 2016

Medievärlden Premium har gått igenom de nuvarande och de kommande betalmodellerna för den svenska dagspressen. Undersökningen visar att 72 procent av dagspressajterna kommer att ha en betallösning under 2017.

25 sidor 20 minuter lästid
Xoyw35khyqdwbsnm7da1

Annonsintäkter 2016

Rapport Ekonomi

Få dagspressföretag lyckas kompensera tappet i print med digital tillväxt. Men det finns undantag visar Medievärlden Premiums sammanställning över annonsförsäljningen under årets första tre kvartal.

14 sidor 20 minuter lästid
Mt1ljnpilu2ugmwnaxny

Annonsintäkter första kvartalet 2016

Rapport Ekonomi

Vissa koncerner har tvåsiffriga tapp, medan en koncern har ökat sin försäljning årets första månader. Medievärlden Premium har sammanställt annonsförsäljningen för lokaltidningskoncernerna.

10 sidor 10 minuter lästid
H6abjnizndlwc1ec0iz1

Digitala annonsintäkter 2015

Rapport Ekonomi

Medievärlden Premiums fjärde rapport om digitala annonsintäkter beskriver utvecklingen för fem koncerner, fem landsortstidningssajter, fyra storstadstidningssajter, samt kvällstidningarna och TV4 årets första tre kvartal.

28 sidor 25 minuter lästid
R77rbfaudscwutrlbtst

Betalmodell går mot datamodell

Att ta betalt för innehåll är inte längre det glasklara huvudspåret när användardatan blir mer värdefull. Det visar Medievärlden Premiums nya genomgång av tidningarnas betalmodeller.

13 sidor 20 minuter lästid
Qrvaz6z5w8lcfuaee3kd

Mediehusens vägar till lokal webb-tv

Vad har de lokala mediehusen för strategi när det gäller webb-tv? Beredskap, inställning och förutsättningar skiljer sig dramatiskt mellan olika mediehus. Det skriver Sören Karlsson och Eva Åberg i sin rapport om de lokala mediehusens olika strategier för webb-tv.

17 sidor 30 minuter lästid
D0b47zhh5c63fsim5foo

Digitala intäkter – så startade 2015

Rapport Ekonomi

Medievärlden Premiums tredje rapport om de digitala intäkterna fokuserar på intäkter och sidvisningar första kvartalet 2015. Den visar bland annat att de flesta lokaltidningar som ingår i rapporten har ökat sina intäkter/sidvisning.

20 sidor 30 minuter lästid
D4othyr7q439miofofii

Den nya annonsmarknaden 2

Rapport Marknad

Annonsmarknaden har blivit glocal och svenska lokaltidningar måste nu möta en ny konkurrens från både nya och gamla aktörer. Vad gör Google, Facebook och Twitter i Sverige, och hur ser Schibsteds, Bonniers och Mktmedias digitala strategier ut? Rapporten går igenom den glocala marknadens aktörer, deras resultat och strategier.

54 sidor 50 minuter lästid
Kjadfqcnaeamwxbceknx

Mediepolitiken

Mediepolitiken har länge legat i träda, men med flera nya utredningar och tydligare positioner ser det ut att bli ändring på det. Medievärlden Premium tar här ett helhetsgrepp på mediepolitiken och rapporten innehåller många sammanställningar av siffror som aldrig tidigare publicerats.

40 sidor 30 minuter lästid
E8bxsij0lgy5aca6xnkj

Nya intäktskällor

I den internationella mediebranschen börjar man se ett antal nya små intäktskällor, med betoning på små, som ska stötta när de stora intäktskällorna nu levererar allt mindre.

12 sidor 15 minuter lästid
Ixa859j7cizrg8fatyjr

Reklamköparna om medieutvecklingen

Vad vill reklamköparna ha? Och vad får de? Några av Sveriges största medieköpare svarar bland annat på frågorna "Hur förändras marknadsföringen och därmed er situation?" och "Vad innebär detta för era krav på medierna i dag och i framtiden?"

9 sidor 12 minuter lästid
Lsvahxmfuu8idgdswy2f

Nyårsspaning 2014

Medievärlden Premium lyfter fram några av milstolparna under 2014. Och tittar även framåt, bland annat med hjälp av tre externa trendspanare.

12 sidor 10 minuter lästid
Lvvm3asuhrejwzj1j90w

Digitala annonsintäkter 2014

Rapport Ekonomi

I våras publicerade Medievärlden Premium rapporten "Nu lyfter tidningssajterna" med intäkter och nyckeltal för tio tidningssajter i januari. Hur ser det då ut när vi har tre kvartal som underlag? I den här rapporten har vi siffror för sex landsortskoncerner och sex av de största sajterna och vidgar också perspektivet till att även omfatta storstad, kvällspress och TV4

32 sidor 20 minuter lästid
Gpulmoogz5lazf4tlh54

Nordens största mediekoncerner

Medievärlden Premium har sammanställt och kommenterat resultaten för Nordens största mediekoncerner inom dagspress med utgångspunkt i deras bokslut 2013 och de viktigaste händelserna under 2014.

13 sidor 20 minuter lästid
Txusc00ji54mnagwpmdb

Så starka är koncernerna - Sverige

Under 2013 inträffade flera händelser som påverkar dagspressföretagens situation. Stefan Melesko har analyserat boksluten för fem svenska dagspresskoncerner och jämför med brittiska Johnston Press.

5 sidor 7 minuter lästid
F5knbxc6nvbeoyepybe4

De nya mediebolagen – USA och Europa

I dammet från tidningskrisen ser vi ett pärlband av nystartade nyhetstjänster i framför allt Nordamerika. De nya entreprenörerna kan finansiera verksamheten på olika sätt, men de framgångsrika har en sak gemensamt; de litar inte på en traditionell annonsmodell.

10 sidor 15 minuter lästid
Liurw04zprnoc0tyj4q5

USA:s nya strukturvåg

Nu pågår en andra strukturvåg inom dagspressen i USA. Under den förra gick tidningarna ihop i stora koncerner som skulle möta framtiden med storlek och synergier. Nu handlar det om renodling av verksamheterna och avknoppningar av tidningarna. Bara under augusti har omstrukturering av fyra stora mediekoncerner offentliggjorts.

8 sidor 10 minuter lästid
Dxiedqyyspbe5hxeydua

SOMMARY

Det har gått sex månader sedan nyår. Och nio månader sedan Medievärlden Premium startade. 50 rapporter och analyser samt 18 premiumartiklar och 25 veckobrev med omvärldsbevakning har pro- ducerats. Nu summerar vi huvuddragen i utgivningen i en lättsmält rapport. Skriv ut och läs på tåget, flyget, båten, bussen, eller i hängmattan så kan du sedan slappa i skön förvissning om att du i alla fall inte missat det viktigaste.

11 sidor 10 minuter lästid
Wwbdiozifeoitez4tywg

Skånes tidningskarta

Nu ritas den skånska tidningskartan om igen. Den sammanslagna Sydsvenskan/HD tar ett järngrepp om östra Skåne. I sydväst har Gota lyckats hålla upplagorna medan Skånska Dagbladet i mellersta Skåne fortsätter sin kräftgång.

13 sidor 12 minuter lästid
Mxksp9kaehk06tcrazgy

Mobila annonstrender

Framtidens marknadsföring kan handla om att utnyttja information från bildatorn, pulsslagen när vi joggar eller situationsanpassad reklam i stormarknaden. Gunnar Springfeldt rapporterar om de mobila annonstrenderna från mediekonferenser i USA och Storbritannien och har tagit fram en checklista för mobila strategier.

12 sidor 10 minuter lästid
W5xxnzadfhu8v25duxun

Den digitala bostadsmarknaden

Rapport Marknad

Aldrig tidigare har svenskarna sett så mycket reklam för de digitala bostadsannonssajterna. Det rasar ett marknadskrig mellan Schibsted-ägda Blocket, mäklarägda Hemnet och Bonnierdelägda hittahem.se. Slaget står på alla fronter, både via kampanjer mot allmänheten och bearbetning av mäklarna. Men den stora förloraren behöver inte bli varken Blocket eller Hemnet.

16 sidor 20 minuter lästid
Wjobdrxwlghcbmnstr1x

Betalmodeller i Norden 2

Det har gått ett drygt halvår sedan Medievärlden Premium släppte den första rapporten om betalmodeller. I uppföljaren Betalmodeller i Norden 2 får du veta hur betalmodellerna utvecklats sedan dess och hur de nya aktörerna klarat sig. Vi har bland annat tittat på valen av modell, priserna, resultaten, konverteringen och hur sidvisningarna påverkats. Samt inte minst framgångsfaktorer och best practice.

32 sidor 25 minuter lästid
Rqekynrpwpi4btlgrsdn

Brittisk lokalpress

Storbritanniens lokaltidningsmarknad har tagit de stora strukturgreppen och skrivit i ned värdet på tidningsinnehaven. De flesta tidningarna ingår i någon av de stora koncernerna Trinity Mirror, nybildade Local World, amerikanskägda Newsquest eller Johnston Press med huvudkontor i Edinburgh. Mycket påminner alltså om Sverige och bland de brittiska kollegornas experimenterande finns idéer att hämta.

12 sidor 10 minuter lästid
Px9a9sgf8uzthqhbom6i

Nu lyfter tidningssajterna

Rapport Ekonomi

Sajternas försäljning är kanske den enskilt viktigaste framtidsfrågan för tidningsbranschen. Medievärlden Premium har i en unik sammanställning mätt lokaltidningssajternas trafik, prestanda och försäljning och tagit fram nya digitala nyckeltal för att kunna jämföra dem med varandra och över tid.

18 sidor 20 minuter lästid
P4p6iup4euyggcmkfhkt

Utmanarna på den lokala prylmarknaden

Rapport Marknad

Blocket i Sverige och Finn i Norge har länge varit ohotade på rubrikannonsmarknaden. Men nu utmanar nya aktörer via Facebook, Instagram och appar. I många fall utan att de traditionella aktörerna noterat det. Ett motdrag från Finn.no är marknadsplats 2.0 där användarna ska agera snabbare och mer socialt.

11 sidor 15 minuter lästid
Pj8lv65mtmvwkfaniw5a

Springer och Agora

Tyska Axel Springer har målet att bli den ledande digitala publicisten på de marknader där koncernen finns. Hälften av intäkterna är digitala och vd Mathias Döpfner är trygg i sin strategi. Polska Agora har en djärv strategi men brottas med lönsamhetsproblem. Koncernen kämpar med en krympande reklammarknad där tv dominerar helt.

12 sidor 15 minuter lästid
Osgjdabfbpg6uownlg0t

Slaget om platsannonserna

Rapport Marknad

Blockets köp av Stepstone var startskottet för de kommande årens kamp om marknadsandelar. Aktörerna har olika metoder och utgångslägen. Medievärlden Premium har vägt och mätt företagen som kämpar om framtidens platsannonsmarknad.

9 sidor 10 minuter lästid
Oie9mjqiibhx35av49dw

Trender 2014

Vilka trender kommer att påverka mediebranschen nästa år? Medievärlden Premium listar elva viktiga trender och frågar dessutom 18 branschpersoner som har koll på utvecklingsfrågor.

12 sidor 10 minuter lästid
Pfdwlwcatnx4pobbguwt

Betalmodeller: USA

Här i Sverige känner vi väl till hur det går för de stora jättarna. Att USA:s största tidning, Wall Street Journal, har tagit betalt sedan den startade på nätet, att New York Times har lyckats bra med sin så kallade porösa frekvensmodell, att Washington Post just har börjat ta betalt och att USA Today inte vågar ta betalt ännu. Men hur ser det ut utanför New York och Washington? Gunnar Springfeldt rapporterar om vad som händer på några andra av de 1382 dagstidningarna i USA.

10 sidor 10 minuter lästid
Exfi9xvsq6zlq6tolfpj

Den nya annonsmarknaden

Rapport Marknad

Hur går det för Mediekompaniet, Riksmedia och Impact? Varför har Hela Skåne och Citypaketet krympt ihop, och vilka nya aktörer tar marknadsandelar? De senaste åren har sökord, automatiserade börser och retargeting ritat om hela landskapet. Och nu börjar de sociala medierna sälja på allvar.

49 sidor 45 minuter lästid
Lzms4judmdktoywc5e7s

Vägval Print

Hälften av de tillfrågade tidningscheferna tror att de kommer dra ner på frekvens och bevakningsområden i print inom fem år, visar Medievärlden Premiums undersökning. Vilka är vägvalen de står inför, och vad får de för konsekvenser? Vi har gått igenom genomförda och kommande förändringar på de tidningar som gått längst med sin printoptimering.

11 sidor 10 minuter lästid
Ui7lwmpqeemo8wk4ais3

Medieetik i Europa

Frågor om mediernas självsanering är högaktuella, i och med att det svenska pressetiska systemet tycks hotat. Medievärlden Premium har gått igenom situationen i de mest tongivande europeiska länderna: Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Norge - och Sverige.

17 sidor 20 minuter lästid
Vgog193e3lrev8gsde9w

Betalmodeller: Norden

Nästa år kommer en majoritet av de nordiska dagstidningarna ha infört en betalmodell. Medievärlden Premium har gjort en unik sammanställning av resultaten och erfarenheterna så här långt.

21 sidor 25 minuter lästid