Rapporter och analyser

Transparens eller hemlighetsmakeri?

Analys Ekonomi

Det blir allt svårare att analysera medieföretagens ekonomiska situation. Stefan Melesko resonerar kring vad den bristande öppenheten och transparensen får för konsekvenser för branschanalysen.

8 sidor 10–15 lästid

Befogat utvecklingsstöd eller allmosor från Facebook?

Det regnar miljarder över mediebranschen. Google har satsat motsvarande 2,7 miljarder kronor på medieutveckling och Facebook svarar med en lika hög summa öronmärkt för lokala nyheter. Men relationen mellan medieföretagen och plattformarna är komplicerad. Så frågan är om det bara är att tacka och ta emot pengarna eller om det finns anledning att vara kritisk?

8 sidor 10–15 lästid

Norge kontra Sverige: vald gren landsortspress

Analys Ekonomi

Marknadsförhållandena i Norge och Sverige är i stort likartade, men de norska tidningarna är mer lönsamma. Stefan Melesko tittar närmare på struktur och ekonomi och försöker svara på varför.

9 sidor 10–15 minuter lästid

De nya mediestöden

Stödet till journalistik i underbevakade områden är bredvid sänkt digital moms främsta nyheten i mediepolitikens verktygslåda. Nu när det ska användas finns det i stort sett inga budgetmedel kvar. Medieverkligheten har sprungit förbi politiken.

13 sidor 15–20 lästid

Så bevakar du digitala trender

För att kunna skilja på vad som är en ny digital trend respektive en övergående fluga behöver man förstå vad som påverkar trender. Kristin Heinonen hjälper dig och din organisation att bli bättre på omvärldsbevakning.

7 sidor 10–15 lästid

Så går det för TT i Australien

2015 följde TT en europeisk trend att placera nattredaktionen i Sydney. Bättre för såväl nyhetsrapporteringen som för ekonomin och medarbetarna, löd argumenten. Så hur har det gått? Medievärlden Premium har varit på plats, för att ta reda på vilka förhoppningar – och farhågor – som har infriats.

9 sidor 15–20 minuter lästid

Konsolidering i USA: Eat lunch or be lunch

Scott McNealy, Sun Microsystems grundare, beskrev en gång villkoren för it-företag som "eat lunch or be lunch". McNealys eget företag blev lunch, uppätet av Oracle. Branschkrisen har lett till en liknande situation för de amerikanska dagstidningarna och flera av de stora gamla koncernerna är inflätade i en budgivningskarusell med en i högsta grad oklar rollfördelning. Vem köper och vem säljer? Det enda man säkert kan säga om framtiden är att många tidningsföretag kommer att byta ägare under 2019. Men finns synergier som kan finansiera alla affärer?

13 sidor 15–20 lästid

Vem tar vem?

Analys Ekonomi

Ägarförhållandena i landsortspressen håller på att förändras. Men vilka strukturaffärer kan vi vänta härnäst? Stefan Melesko spekulerar i vem som tar vem.

11 sidor 15–20 lästid

Från magkänsla till mätbar journalistik

Vägen från annonsintäkter till läsarintäkter kantas av allt högre krav på journalistik och format som passar läsarna. Ett högt läsarengagemang och en stark läsarrelation är fundamentala framgångsfaktorer som sätter journalistiken i centrum. "Engagemang" är ett nytt så kallat buzzword i USA. Men vad är det? Går det att mäta?

11 sidor 15–20 lästid

Mediehusens strategier för att ta betalt digitalt

Analys Marknad

Näst efter Norge är Sverige det land i världen med högst betalningsvilja för journalistik. För de flesta nyhetsorganisationer är läsarintäkter vägen framåt. Medievärlden Premium har gjort en kartläggning och intervjuat de stora tidningarna om deras strategier för 2019.

11 sidor 15–20 lästid

Tjänsterna som floppade 2018

2018 är snart till ända och före jul stannar Medievärlden upp ett ögonblick för att reflektera över vilka teknikbolag och tjänster som gått i graven under året – och vilka som fått sig rejäla törnar.

5 sidor sidor 5-10 minuter lästid

Strategier för prissättning av digitala abonnemang

Analys Ekonomi

Vilka principer styr prissättningen för de digitala abonnemangen? Finns det några medvetna strategier för differentiering mellan digitalt och print. Och hur ska ett helt sortiment av olika titlar eller medier prissättas?

11 sidor 15–20 minuter lästid

Framgångsfaktorer för frekvensnedgång

För ett år sedan gick Gota Medias tidning Trelleborgs Allehanda ned i frekvens från sex till tre dagar i veckan. Medievärlden Premium har intervjuat chefredaktören och listat framgångsfaktorer från en nyskriven rapport.

5 sidor 5-10 minuter lästid

När nyhetskonsumtionen flyttar till stängda forum

Sociala medier som nyhetskälla sjunker i takt med att chattjänster växer. Men det verkar vara i slutna diskussionsgrupper snarare än med meddelandeappar som medieföretagen lyckas bäst.

7 sidor 10 lästid

Amerikansk lokalpress räknar bort annonsaffären

I USA har 1 800 tidningstitlar försvunnit sedan 2004 och forskarna uppskattar att 1 300 lokalsamhällen helt saknar journalistisk bevakning. I denna rapport tar vi upp hur medieforskningen granskar krisen för lokalpressen i USA och Europa.

12 sidor 15-20 minuter lästid

Medlemskap ingen genväg till framgång

Medlemskap som modell för läsarintäkter är en affärsidé som gått starkt framåt det senaste året. Men saknas strategin blir det en vanlig prenumerationsaffär. En ständig dialog med läsaren är en del av receptet som lett till stora framgångar för brittiska Guardian, och som nu inspirerar kollegerna.

11 sidor 15–20 lästid

Dagspressen och kapitalet

Analys Ekonomi

Hur ser kapitalstrukturen och kapitalbehovet ut för lokaltidningskoncernerna? Hur kan stiftelseägda koncerner gå till väga för att skaffa nytt kapital? Vilka kommer mest sannolikt att köpa och vilka kommer att sälja vid nästa strukturaffär?

9 sidor sidor 10–15 minuter lästid

Blockchain – något för mediebranschen?

Blockchain växer fram som ännu ett framtidsalternativ i mediebranschen. Tekniken ger möjlighet att lösa eller underlätta för kostnadsproblem, upphovsrätt och betalningstransaktioner. I USA lanseras nu blockchain som ett nytt ekosystem för nystartade digitala medieföretag som är tänkt att hantera hela kedjan från journalistik och distribution till intäkter.

8 sidor 10–15 minuter lästid

Boksluten 2017 – så går koncernerna

Analys Ekonomi

Stefan Melesko analyserar Stampens, Mittmedias, NTM:s, Gotas, NWT:s, Sörmlands Medias och Hall Medias bokslut för 2017 och jämför med tidigare år.

9 sidor sidor 15–20 minuter lästid

Mediekoncernen som vill bli bygdens "alltiallo"

Vi kommer aldrig att slå Google och Facebook med annonsaffären så vi måste göra något annorlunda. Så resonerar Gatehouse Media som nu lämnar trygghetszonen och rullar ut en bombmatta av nya lokala tjänster på hundratals marknader i USA.

8 sidor sidor 10–15 minuter lästid