Rapporter och analyser

Cb3axalxxvsukrdvpjap

Mediebolagen på börsen

Analys Ekonomi

Norska Schibsted och Polaris, finska Sanoma och Alma och brittiska Johnston och Trinity har utvecklats väldigt olika på börsen de senaste åren. I Sverige har de traditionella mediebolagen avnoterats. Stefan Melesko har analyserat utvecklingen när det gäller mediebolagen på börserna.

8 sidor sidor 12 minuter lästid
Jyqw75ayqvev1uonkyqh

Värdet på mediebranschens affärer

Analys Ekonomi

Hur värderas bolagen och deras konsumenter i några av de stora svenska medieaffärerna? Stefan Melesko har jämfört värderingarna av telekom- och dagspressföretag i denna analys. UPPDATERAD

5 sidor sidor 10 minuter lästid
Ebflre3kbolenfk7nyen

Facebooks nya spelplan

När Facebook stryper flödet till nyhetssajter drabbar det alla som gjort sig beroende av den trafiken. Men det som nu sker är inte enbart av ondo för publicisterna. Gunnar Springfeldt har letat efter goda råd och strategitips i USA.

11 sidor sidor 15–20 minuter lästid
Ts870jwcndae5tnpfrmt

Gratistidningarna – vinnare och försvinnare

Det finns fyra stora aktörer på den svenska gratistidnings-marknaden. Tre av dem förlorar räckvidd och intäkter medan den fjärde ökar. Men det finns aktörer som kan förändra hela spelplanen och en strukturaffär kan komma redan i år, skriver Sakari Pitkänen i en analys.

7 sidor 10-15 minuter lästid
Nvcfqo89ekk3wutwresi

Detaljisternas reklamköp – kedjor med lokal förankring

De lokala fackhandlarna ingår ofta i en kedja där central och lokal marknadsföring samverkar. Lars Herlin har intervjuat kedjor och handlare om hur de lägger upp sin marknadsföring.

18 sidor 20-25 minuter lästid
Kleuqxvthydyr86ixoqy

Lokala mediers styrkor i USA

Amerikanska lokaltidningar kan utifrån uppfattas som traditionella och sena i omställningen. Men när två medieforskare lyfter fram lokaltidningar med upplagor under 50 000 exemplar och intervjuar ett stort antal branschföreträdare kommer en betydligt mer positiv bild fram. Och här finns en del bra strategiska idéer att hämta.

10 sidor 10–15 minuter lästid
Egps8hwali7mklgi4nx2

Medieföretagens strategier

De svenska landsortstidningskoncernerna har delvis valt olika strategier. Stefan Melesko har analyserat strategier och utfall för Mittmedia, Stampen, NTM och Gota.

9 sidor 10-15 minuter lästid
Rq9cclccpnajikn64uqb

Vågar välja bort

Analys Marknad

Sveriges Radios vd Cilla Benkö går mot strömmen i sitt tydliga strategival att fokusera på ljud i en tid av global, digital konkurrens då många medieaktörer ägnar sig åt "allt".

7 sidor 10 minuter lästid
Prgsxvqjixdw2addrxhw

Därför lyfter inte de digitala annonsintäkterna

Hur kommer det sig att de digitala annonsintäkterna inte vill lyfta för dagstidningar, tidskrifter och flertalet andra medier? Detta trots att de ofta har relativt stor räckvidd i de digitala kanalerna.

5 sidor 5-10 minuter lästid
Jkb79zzaie2266h8dsyr

Om SVT:s roll i ett nytt medielandskap

Analys Marknad

Hon har varit vd för SVT i snart tre år och trycket på public service är större än på länge. Medievärlden träffade Hanna Stjärne för att prata om polariseringen kring public service-utredningen, förhållandet till globala nätjättar och samarbeten med lokala medieföretag.

10 sidor 15–20 minuter lästid
Falhgmum6zzgmvopbp8w

Bilhandlarna växlar upp

Bilhandeln har länge varit en av de lokala medieföretagens största annonsörer. Medievärlden Premium har tagit tempen på en bransch i stark förändring, som utmanar Blocket och Bytbil. Lars Herlin har pratat med flera bilhandlare och deras branschorganisation.

12 sidor 15-20 minuter lästid
Pth0or5og5kuixsasb8t

Den digitala läsarrelationen

I takt med att allt färre tror på digitala annonsintäkter växer intäkter från läsarna i betydelse. Att få läsare att dela med sig av både tid och pengar är svårt – och kräver att den digitala läsarrelationen fördjupas. Hur gör de som kommit längst? Gunnar Springfeldt har specialstuderat New York Times och nederländska De Correspondent.

12 sidor 15-20 minuter lästid
Mk0hnkn7wt3k6mx6onw9

Distributionens nya vägar

Papperstidningens livslängd är beroende av en kostnadseffektiv distribution. Olika lösningar som nu diskuteras verkar kunna ge ökad livslängd. Stefan Melesko redogör för distributionens nya vägar.

8 sidor 10-15 minuter lästid
Lmeuvvd7qo8utjif8qwv

GDPR-guide: Bli redo steg för steg

25 maj 2018 är det dags. Då införs GDPR. En ny dataskyddsförordning med nya krav och höga sanktionsavgifter för den som missköter sig. Vi går igenom de viktigaste nyheterna och hur ni förbereder er.

12 sidor 15-20 lästid
Okdnkgzekpdxqqhixt2y

Boksluten 2016 – så går tidskriftsförlagen

Analys Ekonomi

De svenska tidskrifterna gjorde ett bra 2016, vilket delvis kan förklaras av en stark konjunktur. Men en stor konsolidering i LRF-affären har ökat skuldsättningen. Och några positiva signaler om en strukturförändring går inte att se, enligt Olle Lidboms analys.

6 sidor 8–10 minuter lästid
Ylrchqxoe4zgn47fdthh

A och I för medieföretag

Artificiell intelligens har potential att beröra hela den journalistiska värdekedjan och dess betydelse i framtiden ska inte underskattas. Gunnar Springfeldt reder ut hur AI kan användas inom media och vilka möjligheter och risker som finns.

9 sidor 15 minuter lästid
Wvb5ephdadyv7oxvhstl

Skam – succén som startade från noll

Norska tv-serien Skam har hyllats både för sitt sätt att skildra tonårstiden och sitt nyskapande publiceringssätt på nätet. Kristin Heinonen har träffat Mari Magnus som ansvarat för seriens webbstrategi.

5 sidor 8 minuter lästid
Fktcnkwbrecgttrqf07d

Därför vill alla sälja CMS

Plötsligt bygger nästan alla medieföretag content management system, (CMS). Som de vill sälja till andra medieföretag som också bygger CMS. Det går inte ihop, konstaterar Sakari Pitkanen. (UPPDATERAD)

10 sidor 15 minuter lästid
Daatp60zlubuyhvd2hg1

Schibsteds storägare vill se mer politik

Analys Marknad

Hon har utsetts till Norges mäktigaste mediekvinna fyra år i rad. Och hennes inflytande har inte minskat med det nya uppdraget som vd för Schibsteds största ägare Tinius Trust. Medievärlden träffade Kjersti Løken Stavrum i Oslo för att prata affärsutveckling, mediepolitik och lobbyarbete.

9 sidor 15-20 minuter lästid
R53584ao35fdqh1rhtzr

Boksluten 2016 – så går koncernerna

Analys Ekonomi

En genomgång av boksluten för 2016 visar på en kanske något förvånade stabilitet hos landsortstidningskoncernerna. Men det gäller inte alla, konstaterar Stefan Melesko.

8 sidor 20 minuter lästid