Rapporter och analyser

Falhgmum6zzgmvopbp8w

Bilhandlarna växlar upp

Bilhandeln har länge varit en av de lokala medieföretagens största annonsörer. Medievärlden Premium har tagit tempen på en bransch i stark förändring, som utmanar Blocket och Bytbil. Lars Herlin har pratat med flera bilhandlare och deras branschorganisation.

12 sidor 15-20 minuter lästid
Chdsxmeqok82a7qroat2

Annonsintäkter första kvartalet 2017

Rapport Ekonomi

Tvåsiffriga tapp för både landsortspress och storstadspress årets första kvartal. Men spridningen mellan koncernerna är stor och det finns en som faktiskt ökar.

8 sidor 7 minuter lästid
Me41m9oktsvlgzhvif7q

Lokala företagare om annonsering på Facebook

Lokal annonsering i sociala medier blir mer och mer populärt bland företagare. I en ny studie för Medievärlden Premium har Lars Herlin talat med tio företagare på deras hemmaplan Gotland om hur de agerar i sociala medier.

9 sidor 15-20 minuter lästid
Ionfego8ivo9f4gton6s

Digitala läsarintäkter 2016

Medievärlden Premium har gått igenom de nuvarande och de kommande betalmodellerna för den svenska dagspressen. Undersökningen visar att 72 procent av dagspressajterna kommer att ha en betallösning under 2017.

25 sidor 20 minuter lästid
Xoyw35khyqdwbsnm7da1

Annonsintäkter 2016

Rapport Ekonomi

Få dagspressföretag lyckas kompensera tappet i print med digital tillväxt. Men det finns undantag visar Medievärlden Premiums sammanställning över annonsförsäljningen under årets första tre kvartal.

14 sidor 20 minuter lästid
Mt1ljnpilu2ugmwnaxny

Annonsintäkter första kvartalet 2016

Rapport Ekonomi

Vissa koncerner har tvåsiffriga tapp, medan en koncern har ökat sin försäljning årets första månader. Medievärlden Premium har sammanställt annonsförsäljningen för lokaltidningskoncernerna.

10 sidor 10 minuter lästid
H6abjnizndlwc1ec0iz1

Digitala annonsintäkter 2015

Rapport Ekonomi

Medievärlden Premiums fjärde rapport om digitala annonsintäkter beskriver utvecklingen för fem koncerner, fem landsortstidningssajter, fyra storstadstidningssajter, samt kvällstidningarna och TV4 årets första tre kvartal.

28 sidor 25 minuter lästid
R77rbfaudscwutrlbtst

Betalmodell går mot datamodell

Att ta betalt för innehåll är inte längre det glasklara huvudspåret när användardatan blir mer värdefull. Det visar Medievärlden Premiums nya genomgång av tidningarnas betalmodeller.

13 sidor 20 minuter lästid
Qrvaz6z5w8lcfuaee3kd

Mediehusens vägar till lokal webb-tv

Vad har de lokala mediehusen för strategi när det gäller webb-tv? Beredskap, inställning och förutsättningar skiljer sig dramatiskt mellan olika mediehus. Det skriver Sören Karlsson och Eva Åberg i sin rapport om de lokala mediehusens olika strategier för webb-tv.

17 sidor 30 minuter lästid
D0b47zhh5c63fsim5foo

Digitala intäkter – så startade 2015

Rapport Ekonomi

Medievärlden Premiums tredje rapport om de digitala intäkterna fokuserar på intäkter och sidvisningar första kvartalet 2015. Den visar bland annat att de flesta lokaltidningar som ingår i rapporten har ökat sina intäkter/sidvisning.

20 sidor 30 minuter lästid
D4othyr7q439miofofii

Den nya annonsmarknaden 2

Rapport Marknad

Annonsmarknaden har blivit glocal och svenska lokaltidningar måste nu möta en ny konkurrens från både nya och gamla aktörer. Vad gör Google, Facebook och Twitter i Sverige, och hur ser Schibsteds, Bonniers och Mktmedias digitala strategier ut? Rapporten går igenom den glocala marknadens aktörer, deras resultat och strategier.

54 sidor 50 minuter lästid
Kjadfqcnaeamwxbceknx

Mediepolitiken

Mediepolitiken har länge legat i träda, men med flera nya utredningar och tydligare positioner ser det ut att bli ändring på det. Medievärlden Premium tar här ett helhetsgrepp på mediepolitiken och rapporten innehåller många sammanställningar av siffror som aldrig tidigare publicerats.

40 sidor 30 minuter lästid
E8bxsij0lgy5aca6xnkj

Nya intäktskällor

I den internationella mediebranschen börjar man se ett antal nya små intäktskällor, med betoning på små, som ska stötta när de stora intäktskällorna nu levererar allt mindre.

12 sidor 15 minuter lästid
Ixa859j7cizrg8fatyjr

Reklamköparna om medieutvecklingen

Vad vill reklamköparna ha? Och vad får de? Några av Sveriges största medieköpare svarar bland annat på frågorna "Hur förändras marknadsföringen och därmed er situation?" och "Vad innebär detta för era krav på medierna i dag och i framtiden?"

9 sidor 12 minuter lästid
Lsvahxmfuu8idgdswy2f

Nyårsspaning 2014

Medievärlden Premium lyfter fram några av milstolparna under 2014. Och tittar även framåt, bland annat med hjälp av tre externa trendspanare.

12 sidor 10 minuter lästid
Lvvm3asuhrejwzj1j90w

Digitala annonsintäkter 2014

Rapport Ekonomi

I våras publicerade Medievärlden Premium rapporten "Nu lyfter tidningssajterna" med intäkter och nyckeltal för tio tidningssajter i januari. Hur ser det då ut när vi har tre kvartal som underlag? I den här rapporten har vi siffror för sex landsortskoncerner och sex av de största sajterna och vidgar också perspektivet till att även omfatta storstad, kvällspress och TV4

32 sidor 20 minuter lästid
Gpulmoogz5lazf4tlh54

Nordens största mediekoncerner

Medievärlden Premium har sammanställt och kommenterat resultaten för Nordens största mediekoncerner inom dagspress med utgångspunkt i deras bokslut 2013 och de viktigaste händelserna under 2014.

13 sidor 20 minuter lästid
Txusc00ji54mnagwpmdb

Så starka är koncernerna - Sverige

Under 2013 inträffade flera händelser som påverkar dagspressföretagens situation. Stefan Melesko har analyserat boksluten för fem svenska dagspresskoncerner och jämför med brittiska Johnston Press.

5 sidor 7 minuter lästid
F5knbxc6nvbeoyepybe4

De nya mediebolagen – USA och Europa

I dammet från tidningskrisen ser vi ett pärlband av nystartade nyhetstjänster i framför allt Nordamerika. De nya entreprenörerna kan finansiera verksamheten på olika sätt, men de framgångsrika har en sak gemensamt; de litar inte på en traditionell annonsmodell.

10 sidor 15 minuter lästid
Liurw04zprnoc0tyj4q5

USA:s nya strukturvåg

Nu pågår en andra strukturvåg inom dagspressen i USA. Under den förra gick tidningarna ihop i stora koncerner som skulle möta framtiden med storlek och synergier. Nu handlar det om renodling av verksamheterna och avknoppningar av tidningarna. Bara under augusti har omstrukturering av fyra stora mediekoncerner offentliggjorts.

8 sidor 10 minuter lästid