Rapporter och analyser

Zdsjlthaqqv79us9wavt

När Amazon kommer – e-handel som hot och möjlighet

En Amazonetablering kan få dramatiska konsekvenser för annonsintäkterna. Men e-handelsgigantens intåg påverkar inte bara reklammarknaden utan hela det kommersiella ekosystemet och medför många olika möjligheter för medieföretag.

13 sidor sidor 20–25 minuter lästid
Wzvwndjakyziwdlergoa

Investmentbolag som ägare skapar nya konflikter

Investmentbolag i USA ser en affärsmöjlighet i den nedåtgående marknaden för lokaltidningar. Numera äger de merparten av de allra största amerikanska lokaltidningskoncernerna. I takt med att de nya ägarna maximerar vinsterna genom tuffa redaktionella nedskärningar har en våldsam kulturkrock uppstått.

12 sidor 10 minuter lästid
Odbdqdjgcxscxk2y1nl6

Så hittar unga nyheter och information

En slumpmässig men ändå medveten konsumtion – och ett stort intresse för nyheter och samhällsfrågor. Det är några av de slutsatser Maria Jervelycke Belfrage drar efter att ha intervjuat 40 ungdomar på gymnasiet om deras behov av nyheter och information.

14 sidor 20-25 minuter lästid
Ejes94jym5cvpgd2txkf

Medieföretagens effektivitet

Analys Ekonomi

Genom att studera förädlingsvärdet i förhållande till personalkostnader och tillgångar går det att se hur mediekoncernernas effektivitet utvecklas över tid. Förvånansvärt bra med tanke på annonsmarknadens utveckling, visar Stefan Meleskos analys.

8 sidor 12 minuter lästid
Acvhjrfd7ob2tdkvqend

Lokala sporträttigheter ger digitala prenumeranter

Analys Marknad

Lokaltidningar livesänder numera allt från Europa Leauge-kvalmatcher till motionslopp och rallyturneringar. Det har visat sig vara ett effektivt sätt att stärka den digitala prenumerationsaffären. Men att räkna hem kostnaden kan vara lättare sagt än gjort.

8 sidor sidor 10-15 minuter lästid
Sgotfvwfi1lktyiye5oi

Den nya spelmarknaden

Analys Marknad

Den nya lagstiftningen på spelområdet kommer också att påverka mediemarknaden. TV4 är en given vinnare, men även landsortstidningarna och populärpressen kan komma att öka sin andel, skriver Stefan Melesko.

7 sidor 10-15 minuter lästid
Py2hvmsipt0j8bxnnk6j

Robotjournalistikens år

Förra året avancerade robotjournalistiken på bred front både i och utanför Sverige. Men tekniken är inte ny. Sakari Pitkänen analyserar den automatiska journalistikens genombrott.

9 sidor sidor 10-15 minuter lästid
Izuhflssf5kkmlxdjvdn

Här betalar public service lokaltidningarnas reportrar

I tidningskrisens spår har anknytningen mellan public service i etermedia och print uppmärksammats i Sverige. Men i Storbritannien har kopplingen blivit mycket konkret när BBC betalar lönerna för lokala "demokratireportrar" som anställs av nyhetsredaktioner över hela landet.

10 sidor sidor 10-15 minuter lästid
Emaynabxfv2dlw3mnjvz

Nya spelare i matchen om sporträttigheter

Analys Marknad

Först kom telekomjättarna, sedan de globala techbolagen. Strukturomvandlingen har nått sporträttighetsindustrin. Och vinnarna är rättighetsägarna.

10 sidor sidor 10-15 minuter lästid
Anuoqcluhuh3dui2bkds

Den digitala brytpunkten – när kan digitalt ersätta print?

Analys Ekonomi

När kan dagstidningarna lägga ned papperstidningen och gå över till en helt digital verksamhet? Stefan Melesko har analyserat förutsättningarna för lokaltidningarna samt för storstadstidningarna Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

9 sidor sidor 15–20 minuter lästid
I5povsbu4iaffdh64d2z

Facebook Marketplace – ingen Blocketdödare

Analys Utveckling

Inför lanseringen beskrevs Facebook Marketplace som ett hot mot Schibstedägda Blockets existens. Men så farlig är inte konkurrenten än, skriver Lars Herlin.

5 sidor 5-10 minuter lästid
Cb3axalxxvsukrdvpjap

Mediebolagen på börsen

Analys Ekonomi

Norska Schibsted och Polaris, finska Sanoma och Alma och brittiska Johnston och Trinity har utvecklats väldigt olika på börsen de senaste åren. I Sverige har de traditionella mediebolagen avnoterats. Stefan Melesko har analyserat utvecklingen när det gäller mediebolagen på börserna.

8 sidor sidor 12 minuter lästid
Jyqw75ayqvev1uonkyqh

Värdet på mediebranschens affärer

Analys Ekonomi

Hur värderas bolagen och deras konsumenter i några av de stora svenska medieaffärerna? Stefan Melesko har jämfört värderingarna av telekom- och dagspressföretag i denna analys. UPPDATERAD

5 sidor sidor 10 minuter lästid
Ebflre3kbolenfk7nyen

Facebooks nya spelplan

När Facebook stryper flödet till nyhetssajter drabbar det alla som gjort sig beroende av den trafiken. Men det som nu sker är inte enbart av ondo för publicisterna. Gunnar Springfeldt har letat efter goda råd och strategitips i USA.

11 sidor sidor 15–20 minuter lästid
Ts870jwcndae5tnpfrmt

Gratistidningarna – vinnare och försvinnare

Det finns fyra stora aktörer på den svenska gratistidnings-marknaden. Tre av dem förlorar räckvidd och intäkter medan den fjärde ökar. Men det finns aktörer som kan förändra hela spelplanen och en strukturaffär kan komma redan i år, skriver Sakari Pitkänen i en analys.

7 sidor 10-15 minuter lästid
Nvcfqo89ekk3wutwresi

Detaljisternas reklamköp – kedjor med lokal förankring

De lokala fackhandlarna ingår ofta i en kedja där central och lokal marknadsföring samverkar. Lars Herlin har intervjuat kedjor och handlare om hur de lägger upp sin marknadsföring.

18 sidor 20-25 minuter lästid
Kleuqxvthydyr86ixoqy

Lokala mediers styrkor i USA

Amerikanska lokaltidningar kan utifrån uppfattas som traditionella och sena i omställningen. Men när två medieforskare lyfter fram lokaltidningar med upplagor under 50 000 exemplar och intervjuar ett stort antal branschföreträdare kommer en betydligt mer positiv bild fram. Och här finns en del bra strategiska idéer att hämta.

10 sidor 10–15 minuter lästid
Egps8hwali7mklgi4nx2

Medieföretagens strategier

De svenska landsortstidningskoncernerna har delvis valt olika strategier. Stefan Melesko har analyserat strategier och utfall för Mittmedia, Stampen, NTM och Gota.

9 sidor 10-15 minuter lästid
Rq9cclccpnajikn64uqb

Vågar välja bort

Analys Marknad

Sveriges Radios vd Cilla Benkö går mot strömmen i sitt tydliga strategival att fokusera på ljud i en tid av global, digital konkurrens då många medieaktörer ägnar sig åt "allt".

7 sidor 10 minuter lästid
Prgsxvqjixdw2addrxhw

Därför lyfter inte de digitala annonsintäkterna

Hur kommer det sig att de digitala annonsintäkterna inte vill lyfta för dagstidningar, tidskrifter och flertalet andra medier? Detta trots att de ofta har relativt stor räckvidd i de digitala kanalerna.

5 sidor 5-10 minuter lästid