Rapporter och analyser

Chdsxmeqok82a7qroat2

Annonsintäkter första kvartalet 2017

Rapport Ekonomi

Tvåsiffriga tapp för både landsortspress och storstadspress årets första kvartal. Men spridningen mellan koncernerna är stor och det finns en som faktiskt ökar.

8 sidor 7 minuter lästid
Me41m9oktsvlgzhvif7q

Lokala företagare om annonsering på Facebook

Lokal annonsering i sociala medier blir mer och mer populärt bland företagare. I en ny studie för Medievärlden Premium har Lars Herlin talat med tio företagare på deras hemmaplan Gotland om hur de agerar i sociala medier.

9 sidor 15-20 minuter lästid
Fqhkkirtttyzy4yj5eew

Visar vägen för lokala läsarintäkter

Analys Ekonomi

Norska Amedia var hårt pressat och framtidsutsikterna liknade Stampens. Några år senare är företaget ett digitalt föredöme som får studiebesök från hela världen. Medievärlden träffade koncerndirektör Are Stokstad och pratade konvertering, lokal journalistik och frekvensförändringar.

10 sidor 15 minuter lästid
Ohz5nza8in9lcofrzyw0

Så påverkar politiken mediernas intäkter

Analys Ekonomi

Mediehusens intäkter påverkas i hög grad av externa faktorer utanför företagens kontroll, som mediepolitik och konkurrens från public service och globala aktörer. Stefan Melesko har analyserat hur de påverkar mediernas intäkter.

11 sidor 20 minuter lästid
Er0vlhhhlqqmkuh2ot53

Därför lämnar medieföretagen Instant articles

Nu har det gått två år sedan Facebooks Instant articles lanserades. Antalet publicister som ansluter sig ökar ännu men två tunga pionjärer, Guardian och New York Times, har hoppat av. Att släppa innehåll till Facebook eller inte är ett svårt, men oundvikligt, val för nyhetsmedier.

9 sidor 15 minuter lästid
Exziu8gwrsuoy0vsb80x

Brittisk lokalpress – så tacklar de utmaningarna

Brittisk lokalpress går igenom en svår omställningsperiod. Bara de senaste två åren har 46 tidningar lagts ned. Kostnadsjakten är brutal, men här finns också innovationskraft, samarbetsvilja och en ambition att satsa.

11 sidor 15 minuter lästid
Axruec9u7vpazfgdt77j

DN, SvD och DT om sina digitala arbetssätt

2016 var ett stort utvecklingsår för de svenska mediehusen. Berikade med nya erfarenheter prövar de nu olika innehållsstrategier för att få nya betalande läsare av digitalt material. Medievärlden har tittat närmare på hur DN, SvD och DT arbetar.

14 sidor 15-20 minuter lästid
Dhzdgkgzibbsu1ro3mgd

Här finns de hyperlokala sajterna

Vilka är motiven till att starta en hyperlokal sajt? Carina Tenor och Sara Leckner har gjort en sammanställning över 47 aktörer som ligger bakom ett sextiotal lokala sajter.

10 sidor 15 minuter lästid
Du2ujzzsqawfh4g6dupw

Innovationstryck går ut över digitalt berättande

Analys Utveckling

Intern struktur är största hindret för samarbete och innovation när medieföretag rankar hinder och drivkrafter. Sedan kommer konsumenters låga intresse för nya tekniska lösningar. Samtidigt riskerar kärnverksamheten – berättandet – att komma i andra hand när företag vill bli mer innovativa. Det visar en ny KTH-studie.

9 sidor 20 minuter lästid
Uiisybasbtpkizftw5tk

Case – Hallpressens digitala språng

Sedan i somras har Hallpressen fördubblat trafiken i sina digitala kanaler. Nyligen sjösattes också en ny organisation där print och digitalt har renodlats. Herman Nikolic, redaktionell chef på Hallpressen, berättar om arbetet bakom de digitala framgångarna.

5 sidor 5 minuter lästid
Xblyhsh3zxq1sygelsof

JP/Politikens vd Stig Ørskov om expansionsplanerna

Analys Marknad

Danska JP/Politiken fick nobben från Stampen i höstas men blickar nu mot andra förvärv i utlandet – också i Sverige. "Vi är intresserade av Sydsvenskan", säger vd Stig Ørskov i en längre intervju med Medievärlden Premium.

8 sidor 15 minuter lästid
Afhjsvsshbizhpw9of81

Tidskrifternas tio i topp i sociala medier – 2

Svensk Damtidning är för andra gången i rad bäst av de stora tidskrifterna i sociala medier. Och segern är överlägsen – tidningen har 15 poäng till godo till nya tvåan, som klättrar från elfte plats.

10 sidor 15 lästid
Ofifuc36rbegbcvsuyb5

Så gick de nordiska koncernerna 2016

Analys Marknad

Tre av de största nordiska mediekoncernerna redovisade förbättringar för 2016. En koncern menade att fjolåret var ett besvärligt år och redovisade sjunkande resultat. En annan koncern övertygar med sin förmåga att skapa vinster på ”gammaldags” icke-betal-TV.

5 sidor 15 minuter lästid
Aca2lzwsscdvxdxmsvlc

Bonnier, Schibsted och MTG om framtiden

Analys Marknad

MTG:s vd Anders Jensen ser inga hinder för att arbeta ihop med en lokal tidningsaktör. Samarbeten behövs för att stå upp mot de dunkla krafterna, anser Schibsted Sveriges vd Raoul Grünthal. Bonnier samarbetar gärna – om det gynnar annonsörerna, enligt vd Tomas Franzén.

16 sidor 20 minuter lästid
Tdwld6hzm1suzekyjdrw

Lokaltidningarnas tio i topp i sociala medier – 4

Två koncerner dominerar när vi summerar lokalpressens höst i sociala medier – HD-Sydsvenskan och Mittmedia.

10 sidor 12 lästid
Bg40plfzkujciii2xc9k

Så blir innehållet tillgängligt för fler

Analys Utveckling

Förra året antogs ett nytt EU-direktiv som ställer högre krav på tillgänglighet för myndigheters hemsidor och appar. Samtidigt föreslår Medieutredningen att redaktioner ska kunna söka bidrag för att öka sina anpassningar. Men det finns förstås fler skäl än lagkrav och pengar att vilja nå hela sin publik. Malin Crona visar hur du kommer igång med tillgänglighetsarbetet.

10 sidor 15 minuter lästid
K2n14hyfbxnkzega8xcu

Case – Tre vägar att utveckla digitalt berättande

Årets Noda-konferens visade upp flera bra exempel på hur medieföretag har vässat det digitala berättandet. IT-skribenten Monika Kleja lyfter fram tre av dessa:

8 sidor 15 minuter lästid
Jki4dsamjrqoc8fq2ksc

Case – Bandypuls har satt bollen i rullning

Från att ha varit en lokal angelägenhet för Hälsingelagen är Bandypuls nu något för bandyfans över hela Sverige. Framgångarna med konceptet gör att Mittmedia snart ska trava vidare i samma riktning med andra sporter.

4 sidor 5 minuter lästid
Kpvxddojzpfmhos3psca

Riksmediernas tio i topp i sociala medier – 4

Analys Marknad

När vi summerar hösten 2016 med RRI för riksmedier har vi en ny ledare i Aftonbladet. Närmast bakom lurar Expressen med TV4 Nyhetsmorgon som trea. Metro faller från första till sjätte plats.

10 sidor 15 lästid
Jqckbjnja9gmz7zryuv4

Contentbyråerna tilllbaka efter svacka

Analys Marknad

Content marketing har sedan mitten av 2000-talet varit ett av branschens hetaste buzzword. Bolagen som tidigare arbetade med kundtidningar har tagit stora kliv från att vara en av medie- landskapets mest illasedda ligor till att bli heta uppköpskandidater.

4 sidor 5 minuter lästid