Intervjuer


Transformationen på ingång även för klassiska Lysekilsposten

Lysekilsposten är Sveriges enda prenumererade kvällstidning. Med svartvita tryckpressar i egen regi har den klarat sig igenom såväl sänkt driftstöd som konkurrens från Bohusläningen. Men minskade annonsintäkter går ingen obemärkt förbi – och nu är framtiden oviss för både papperstidningen och tryckeriet. 

Ryssdal om att lämna Schibsted för MPI

Schibsteds vd Rolv Erik Ryssdal lämnar snart företaget för att bli vd för det nystartade dotterbolaget MPI. Medievärlden Premium har intervjuat honom om uppdelningen och framtiden för Schibsteds bolag.

Han ska hitta framtidens Blocket

Nu går Schibsted på offensiven för att hitta nya affärsmodeller, den senaste investeringen presenterades i dag. Jussi Lystimäki på avdelningen "New Models", ska det kommande året skanna 1 000 startups för att hitta framtidens Blocket och Lendo.


Så gick TA:s frekvensnedgång

Trelleborgs Allehanda halverade utgivningen i november förra året när tidningen gick från sexdagarstidning till tredagarstidning. Nu går det att se effekterna av förändringen.

Så jobbar Mittmedia med hyperlokal antichurn

Mittmedia inriktar nu mer av sitt arbete på att aktivera de befintliga kunderna för att få ned avhoppen. Ett viktigt verktyg är en karta där redaktörerna kan följa hushållens aktiviteter i realtid.


JKPG News räknar med fortsatta förluster

JKPG News, Norrköping News och Linköping News (Tidigare Jmini) räknar med fortsatta förluster. Men på längre sikt är målet ett tiotal lönsamma nyhetssajter.

24Journalistik siktar på 20 sajter

24Journalistik planerar att med Mittmedia som ny ägare fortsätta expansionen och starta nya sajter, säger företagets vd Jeanette Lindström.

De ska ratta Gotas och Bonniers nya bolag mot framtidens distribution

I Skåne bildas just nu två nya distributionsbolag, ett av Gota Media och ett av HD-Sydsvenskan. Målet är att både ta in nya intäkter och minska den kostnad som blivit den största för många lokaltidningar. Medievärlden Premium har intervjuat bolagens blivande vd:ar.

Mittmedia avvecklar tryckeriet i Gävle

2019 ska Mittmedia lägga ner sitt tryckeri i Gävle. Vilka konsekvenser det får för övriga anläggningar är inte klart ännu enligt vd Per Bowallius.


Hon leder VK:s storsatsning på ny teknik

I år investerar VK Media runt 30 miljoner kronor till ny teknik, nya system och ökad kompetens. Och det kan bli lika stora investeringar de kommande två åren. Allt för att skapa nästa generations av användarupplevelse för sina digitala produkter.

Olle Wästberg varnar för Polen och Ungern

I morgon har public service-kommittén sitt första möte. Den ska återigen ta tag i frågan om framtidens finansiering för radio och TV i allmänhetens tjänst. Medan vissa vill gå via skattsedeln varnar nye kommittéledamoten Olle Wästberg för att det då kan bli som i alltmer auktoritära Polen och Ungern.

Mittmedia ska halvera kostnaderna för tryck- och distribution

Till 2020 ska Mittmedia minska de fasta kostnaderna för tryck och distribution till hälften. Men koncernen ska växa på andra områden, enligt den nya strategi som klubbades i måndags.

Plus har gett mer än förväntat för Mittmedia

Nästa vecka lanserar NA som sista tidning i Mittmedia koncernens Plus-modell. Ett projekt som gått över förväntan så här långt, konstaterar koncernens digitalchef Robin Govik.

Tomas Brunegård om turerna kring Stampen

Sedan Tomas Brunegård slutade som ordförande för Stampen är han inte längre koncernens "utrikesminister".  Ett uppdrag han funderat på, så här i efterhand, om det var rätt att tacka ja till. Med tiden har han fått större förståelse för bankernas perspektiv. Vilka de västsvenska intressenterna är som ska rädda Stampen vet han dock inte. 

Expo – Så många nya betalande läsare vill Aftonbladet ha varje dag

Aftonbladet avslöjar sina ambitioner när det gäller nya Plus-kunder. Metros försök att koppla samman print med digitalt har fått nytt liv och nu finns tekniken som stannar tryckpressen precis när upplagan är klar. Tre nyheter från Ifra-Expo i Wien. 

Ifra Expo / E-tidningarna på väg mot bättre kvalitet

Det händer saker på e-tidningsfronten. Två svenska projekt är med i täten och visar upp hur långt de har kommit på Ifra-Expo i Wien.

Så ska Mittmedia öka de digitala läsarintäkterna

Inom tre veckor lanserar Mittmedia sin nya digitala betalmodell. Först ut blir Sundsvalls Tidning och Allehanda Media. Om fyra månader ska konceptet finnas på alla koncernens sajter.

Skånskans motvind fortsätter

Fjolåret slutade med att tidningsrörelsen gick back 21 miljoner. Årets resultat blir inte mycket bättre. – 2016 ser vi som ett mellanår, säger koncern-vd Lars J Eriksson.

Plan Bowallius – nya vd:n om koncernens framtid

Per Bowallius plan för Mittmedia de närmaste åren är inte lika dramatisk som den omskrivna Plan B som läckt från koncernens ledning. 

Så gick försöket med samdistribution i Skellefteå

Vårens försök med samdistribution i Skellefteå gick inte enligt plan. Det krävs ett nytt upplägg för att få det att fungera. Det menar både Anders Holm, chef för PostNord  Sverige och Anders Westermark, vd på Norran. Men deras lösningar ser helt olika ut.

Gota Media spanar på Stampens tidningar

Gota Medias ägare, stiftelsen Barometern och Tore G Wärenstams stiftelse med Kristina Knöös Franzén och Jan Öjmertz som respektive ordförande i spetsen, håller sig informerade om vad som händer i Stampensfären, men avvaktar i nuläget. Det finns dock verksamheter där som passar i Gota Media. 

Ägarna om Mittmedias strategi

Anders Frostell och Krister Jönsson har den yttersta makten över Sveriges största lokaltidningskoncern Mittmedia. Anders Frostell är dessutom ordförande i Eskilstuna-Kurirens ägarstiftelse och därmed mäktigast i det stiftelseägda medielandskapet. Dessa bolag kan också få en nyckelroll i Stampens rekonstruktion då de både är stora fordringsägare och möjliga uppköpare.

Samdistribution på försök i Skellefteå

I fyra veckor ska post och morgontidningar delas ut samtidigt till närmare 5 000 hushåll i Skellefteå. ”Äntligen händer det något på det här området”, säger Norrans vd Anders Westermark till Medievärlden Premium.

 

Reacher redo skapa räckvidd

Efter över ett års tekniskt utvecklingsarbete rullar nu Mittmedias tjänst Reacher hos de första kunderna. Om högst några månader räknar Magnus Söderlund, affärsutvecklingschef B2B att systemet ska vara i full drift i koncernen. Sedan ska det nå ännu fler kunder.

 

HD-Sydsvenskan till salu – Bonnier har fått nej från två håll

​Bonnierkoncernen vill bli av med HD-Sydsvenskan till nästan vilket pris som helt – men hittills har det misslyckats. Erbjudande om att köpa har, enligt vad Medievärlden Premium fått bekräftat, gått till minst två tunga medieaktörer. Båda har sagt blankt nej.

 

Post säkrar print för Norrbottens Media

Distributionsaffären räddar journalistjobb och tryggar också papperstidningens framtid. Det säger Norrbottens Medias vd Mats Ehnbom som precis förvärvat en lokal postoperatör.

Martin Alsander om Stampens siffror och framtid

Om tre år har V-tab gjort ett antal strukturaffärer. Och tidningsverksamheten möjligen tagit klivet till ytterligare någon expansiv region. Men högsta prio för Stampens vd Martin Alsander är att få fason på balansräkningen.

Jan Friedman om Mittmedias kommande drag

Mittmedias nye styrelseordförande tror på gratis räckviddsprodukter kombinerat med digitala spetsprodukter och ser möjligheter att börja konkurrera digitalt på orter där Mittmedia inte har några papperstidningar.

Promedias vd: Vi går sannolikt ned i frekvens i år

För att en frekvensnedgång ska bli långsiktigt hållbar bör den prenumererade tidningen ersättas med gratisdistribution. Det är en av slutsatserna av en studie som Promedia genomfört.

Skatteverket: Anstånd med tryckerimoms tills HD-domen analyserats

Skatteverket räknar med att senare i januari gå ut med information om hur man tolkar Högsta domstolens avgörande om tryckerimomsen, och vilka konsekvenser detta får för tryckerikunderna.

Borås Tidning har ökat annonsförsäljningen i år

Borås Tidning har ökat sina annonsintäkter i år, en av de viktigaste framgångsfaktorerna är paketering, enligt annonschefen Catrin Ljung.
På en vikande annonsmarknad för print ökar Borås Tidning sin försäljning.

Långläst native-premiär för Mittmedia

Nu har den första kunden testat Mittmedias native-format. Ett mål var en lång lästid. Vilket nåddes med marginal.

Avtal med Bring tryggar tidningsutdelning

Inom något år kommer hälften av intäkterna för NTM Distribution komma från postdistributionen. Det tror vd Jan Persson.

Därför väntar Vimmerby Tidning på att Aftonbladet ska ringa

Swepress vill framtidssäkra verksamheten genom att både skaffa digitala system som fungerar i Aftonbladets miljö och garantera papperstidningens utgivning med en tryckpress i reserv.

Var femte besökare på Mittmedias sajter har reklamblockerare

Över var femte besökare på Mittmedias sajter har en reklamblockerare aktiverad. Det gör att koncernen inte kan vara för tuff mot dem som vill slippa annonser på sina skärmar.

Thomas Peterssohn ser inget ljus i tunneln

Ingenting tyder på att de nedåtgående kurvorna planar ut. Därför förbereder sig Mittmedia på nya besparingar och effektiviseringsåtgärder de närmaste åren. Samt på mer konsolidering i branschen.

Då börjar Aftonbladet agera mot adblockanvändare

Före nyår börjar Aftonbladet med åtgärder för att radikalt minska antalet besökare med aktiverade reklamblockerare. Onlinechef Andreas Aspegren ser gärna att fler företag tar steg i samma riktning. 

 

Så lyckades VLT vända försäljningen

VLT:s försäljning har tagit ordentlig fart under sommaren. En omorganisering är en viktig förklaring, enligt försäljningschefen Per Ekh.

Aftonbladet om satsningen på geofence

Ett virtuellt staket runt till exempel en flygplats eller fotbollsarena gör det möjligt för Aftonbladet att sälja mobilannonser på ett nytt sätt. Produktchef Frida Kvarnström förklarar hur.

Så gick starten med algoritmstyrd sajtetta

Vecka 22 tog algoritmerna över förstasidan på Svenska Dagbladets sajt. Starten har gått bra men det finns mycket kvar att skruva på, enligt tidningens redaktionschef Olle Zachrison.

Anette Novak om medieutredningen

Framtiden är både analog och digital. Det menar regeringens utredare Anette Novak, som fått i uppdrag att teckna det nya medielandskapet. UPPDATERAD

 

Algoritmerna styr nya SvD.se

Algoritmer sköter förstasidan. Den nya plattformen gör det också möjligt att paketera innehållet så att det både ska leva längre och ses av fler. Snart kommer första versionen av Svenska Dagbladets nya sajt. I höst blir det fler nyheter.

Direktpress om blixtoffensiven

Direktpress har på två månader anställt drygt 30 personer, dubblat upplagan i Stockholm och byggt den största Stockholmssajten. För Medievärlden Premium berättar vd:n för de nya bolagen Carina Rydberg och chefredaktören Helene Claesson om den blixtsnabba expansionen.

TV4 Plays lokala försäljning rusar

TV4 Plays lokala annonsförsäljning har tresiffriga ökningstal i år. Medievärlden Premium har intervjuat TV4:s digitala affärschef Gabriel Ashman som är öppen för att låta besökarna styra över reklamen i framtiden.

”En milstolpe för Mittmedia”

Att gå från att vara delägare i Liberala Tidningar till att vara huvudägare för Promedia är en milstolpe för Mittmedia. Det menar koncern-vd Thomas Peterssohn. Men nu gäller det att ta till vara alla chanser till samordning som affären ger möjlighet till.

Mer samordning i Promediaaffärens kölvatten

Uppdelningen av Liberala Tidningar är klar. Nu finns nya möjligheter till samordning menar EK-koncernens vd Sören Axelsson.

Expressens affärschef: Enad front mot adblockers

Det hjälper inte att Expressen gör vad de kan för att inte publicera störande annonser. Andra gör det. Och det får användarna att aktivera adblockers. "Vilket drabbar oss också", säger Dilem Guler, affärschef på Expressen.

Norran drar in på distribution

Norran ska spara in i storleksordningen sju miljoner kronor. Förutom att minska antalet anställda drar tidningen också in på morgondistributionen.

 

Nu börjar Aftonbladets nya offensiv på sociala medier

Aftonbladets pågående omorganisation innebär ökade resurser till sociala medier. Det kommer att börja märkas i april, säger Ehsan Fadakar, chef för sociala medier på Aftonbladet.

Mittmedias nya tjänst för att möta hotet från Facebook

En ny tjänst, med arbetsnamnet Reacher, ska ge nya möjligheter att kapitalisera på användardata. Det ska ske genom en individualiserad användarupplevelse av både kommersiellt och redaktionellt innehåll. Målet är att hämta tillbaka annonspengar från Facebook och Google. Magnus Söderlund, ansvarig för strategisk affärsutveckling berättar hur det ska gå till.

 

Anette Novak och Alice Bah Kuhnke om den nya utredningen

Varken public service eller bredband ska lämnas utanför, enligt kulturminister Alice Bah Kuhnke och utredaren Anette Novak. Förväntningarna är stora på den nya mediepolitiska utredningen.

Så tänker MMS skapa sin totalvaluta

Sista kvartalet i år ska MMS totalvaluta för alla skärmar vara färdig att lanseras är förhoppningen. Men mycket arbete återstår innan allt är klart.

Därför är sport inget säkert tv-kort

Den totala konsumtionen av linjär-tv kommer att ligga på samma nivå de närmaste åren. Men för vissa grupper kommer den att minska rejält. Och direktsänd sport kommer inte att vara någon räddningsplanka för tror framtidsspanaren och trendexperten Duncan Stewart.

Raoul Grünthal om Schibsted Sveriges resultat

För tidningar som går igenom en digital transformation är det inte resultatsiffrorna som är det viktiga, utan hur snabbt man bygger upp en digital närvaro. ”Från koncernhåll är vi väldigt tydliga med att vår strategi är digital, men varje mediehus måste hitta sin egen väg", säger Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal.

Aftonbladets strategi för branded content

Branded content handlar inte om journalistik. Eller en verksamhet med stora marginaler. Det anser Aftonbladets publisher Jan Helin. Innehållet ska vara högkvalitativt – men också tydligt med att det inte är oberoende.

Orvestotappet stör inte Aftonbladet

Allt fler använder playtjänster – men inte Aftonbladets som backar rejält enligt Orvesto Konsument. Det stör inte affärsområdeschefen Jan Scherman.

Så ska Hallpressen få ekonomi på sin tv-satsning

Inom en rimlig tid ska Hallpressens breda satsning på rörligt material på nätet vara lönsamt. Det hoppas Ulric Svensson, koncernens tv-utvecklare. För att nå dit gäller det att låta rätt personer styra. Och det är varken chefredaktören eller styrelseordföranden som ska visa vilken väg som är rätt, menar han.

Casten Almqvist om TV4-gruppens framtidssatsningar

TV4 försämrade resultatet men höll omsättningen förra året. Den nationella försäljningen förbättrades medan den regionala står och stampar. Tv4-gruppens vd Casten Almqvist kommenterar bokslutet och framtiden.

Så ska de sälja Aftonbladet lokalt

Mattias Hoof och Marcus Taberman lämnar Hallpressen för Annonsdax där de ska sköta den digitala försäljningen till Aftonbladets nyhetsportaler i Jönköpings län. Regionala kontor startas även på flera andra orter.

DT Puls – ett år med fasta tv-sändningar på nätet

Det har gått tolv månader sedan Dalarnas Tidningar drog igång med fasta nyhetssändningar på nätet. Under det kommande året ska konceptet utvecklas ytterligare. Chefredaktör Carl-Johan Bergman berättar hur.

Vk.se – betalsajten med rekordräckvidd

Oktobersiffrorna var bra. Novembersiffrorna ännu bättre. Flera faktorer ligger bakom att Vk.se är nyhetssajten med i särklass högst lokala räckvidd menar chefredaktör Ingvar Näslund.

Johanna Öberg om Stampens nya digitala era

Johanna Öberg ska som ny vd för Stampen Media Partner leda arbetet för att öka koncernens digitala tillväxt. Hon kommer från och med idag att ansvara för tillväxt inom digitala medier, redaktionell marknadsföring, rörlig bild och andra tillväxtområden.

Bonniers nya native-produkt

Nu startar ett native-samarbete mellan DI, DN, HD-Sydsvenskan och Expressen, där varje tidning får en kommersiell redaktör. Första kunden är Postnord på di.se.

Tomas Brunegård: Fyra saker knäckte Stampen

För Medievärden Premium ger tidigare koncernchefen och styrelseordföranden Tomas Brunegård för första gången sin egen bild av vad det var som hände.

Egmont inleder stor digital satsning

Egmont förstärker sin digitala satsning med 30 tjänster och bygger två webbdeskar för olika typer av innehåll.

 

Lyckad start för NTM:s Plus/Frekvens-modell

På drygt två veckor har Östgöta Media fått över 20 000 kunder att skaffa konton till tidningarnas sajter.

Klickjakt gav resultat – nu är sajten störst

Det gäller att optimera både innehåll och presentation – utan att tappa i trovärdighet, säger Norrbottens-Kurirens chefredaktör Mats Ehnbom.

Sören Axelsson: Nu spelar vi på tilläggstid

Förhandlingarna mellan Stampen och EK/Mittmedia om Promedias framtid är inne i slutfasen. Samtalen ”är inne på tilläggstid” enligt EK-koncernens vd Sören Axelsson.

Nya affärsmodeller väntar HD-Sydsvenskans nya affärssajt

Idag (måndag 3/11) är det premiär för HD-Sydsvenskans näringslivssajt 8till5.se. Den består vid lansering av en digital plattform, ett nyhetsbrev och en eventverksamhet.

MediaSverige kan rita om tidningskartan

Det finns planer på ett långtgående samarbete mellan flera av Sveriges största mediekoncerner. Går allt i lås kan MediaSverige sträcka sig från Malmö i söder till Västerbotten i norr

Så ska Aftonbladet sälja lokal mobilannonsering

Aftonbladet tror att 20 procent av försäljningen kan vara lokal i framtiden. Nästa år kommer 13 orter att ha lokala säljteam som säljer mobilannonsering.

Aftonbladet satsar allt på online-tv

Jan Scherman, affärsområdeschef Aftonbladet TV, om framtiden för Aftonbladets tv-satsning efter beslutet att lämna tillbaka sändningstillståndet.

Därför finns Sydsvenskan på Readly

Nu går Sydsvenskan att läsa via Readly. För ett pris som är 50 kronor lägre än via tidningens egna kanaler. Readlys ledning tror att betydligt fler tidningar ska finnas med i erbjudandet innan årsskiftet.

Aftonbladet bygger "SPiD-light" – vill få med fler mediehus

Texterna på Aftonbladets sajt ska få längre hållbarhet och högre träffsäkerhet. Ett måste för att framtidssäkra verksamheten menar Andreas Aspegren, chef för nyhetsprodukter online.

EU-kommissionens tio frågor om Sveriges public service

I maj skrev EU-kommissionen ett brev till den svenska regeringen med tio frågor om public service i allmänhet och "väsentliga nya tjänster" i synnerhet. 

Posten lägger samdistribution på is

Nu läggs planerna på samdistribution på is, säger Postens produktionschef Peter Brännström till Medievärlden Premium.

Eljester – bolaget som är annorlunda

Bolaget ska vara både nyhetstjänst och ambassadör för Sveriges nordligaste län. Eljester både betyder, och tänker vara, annorlunda.

Prolog inför zontaxa – KK kapar avstickare

Över 120 kronor kostar Katrineholms-Kurirens dyraste tidningar att dela ut per dag. En ohållbar situation för både tidningen och distributionsbolaget Prolog som nu hittat en gemensam lösning.

Stora Enso: Vi kommer att stänga fler pappersbruk

I fjol stängde Stora Enso tre av sina pappersmaskiner i Sverige. Ett öde som kommer att drabba fler anläggningar.

Så blir Gotas betalmodell

I höst börjar Gota ta betalt för innehållet på alla sina sajter. Det blir en plus-modell som liknar bland annat VK-koncernens upplägg. Gota kommer också att införa en gemensam grundform som ska underlätta framtida samarbeten.

VK:s vd om första kvartalet med plus-modellen

Den 22 oktober lanserade VK-koncernen sin plus-modell. Vd Sture Bergman är mycket nöjd med resultatet så här långt. – Vi har överträffat målen för nyckeltalen vi tittar på, säger Sture Bergman.

Mittmedia stänger hälften av tryckerierna

Tryckerikapaciteten ska halveras. Vilka anläggningar som Mittmedias ledning ska stänga är inte klart ännu. Men ett beslut kan komma redan i vår.

AnnaKarin Lith redo att ta upplagetappet

Nu ska tidningarna bara göras för de som redan läser dem. Det är totalt meningslöst för mediehusen att försöka fånga in nya kundgrupper. Det menar AnnaKarin Lith, redaktionell chef på Mittmedia.

V-tabs vd tror fler tryckerier kommer att stängas

Senast vid årsskiftet kommer V-tab att stänga i Norrtälje. Men det kommer inte att räcka på sikt tror vd Peder Schumacher.

Så tänker HBL om sin digitala kvällstidning

I nästa vecka är det premiär för HBL:s digitala kvällstidning. Den ska dels få fler printprenumeranter att bli digitala men förhoppningen är också att sälja lösnummer.

Stampen skriver ner goodwill

Stampen skriver ner sin goodwill för 2013. Koncernens styrelseordförande Tomas Brunegård talar om "monopolpengar" i tidigare affärer.

Karén om sin stormiga start

Det första kvartalet som chefredaktör på Svenska Dagbladet är över.