Sakari Pitkänen

Egen företagare och mediekonsult. Tidigare chefredaktör för Metro Sverige och Metro International. Även digital utvecklingschef och vice vd för Metros internationella webbverksamhet. Jobbade som PR-konsult 2009 till 2012. sakari@sakari.se
Alla Rapporter Analyser Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial

Robotjournalistikens år

Förra året avancerade robotjournalistiken på bred front både i och utanför Sverige. Men tekniken är inte ny. Sakari Pitkänen analyserar den automatiska journalistikens genombrott.

9 sidor sidor 10-15 minuter lästid

Gratistidningarna – vinnare och försvinnare

Det finns fyra stora aktörer på den svenska gratistidnings-marknaden. Tre av dem förlorar räckvidd och intäkter medan den fjärde ökar. Men det finns aktörer som kan förändra hela spelplanen och en strukturaffär kan komma redan i år, skriver Sakari Pitkänen i en analys.

7 sidor 10-15 minuter lästid

Därför vill alla sälja CMS

Plötsligt bygger nästan alla medieföretag content management system, (CMS). Som de vill sälja till andra medieföretag som också bygger CMS. Det går inte ihop, konstaterar Sakari Pitkanen. (UPPDATERAD)

10 sidor 15 minuter lästid

Bannern – formatet som är på väg bort

I dag – den 27 oktober – fyller bannerannonsen 22 år. Grattis och ja må den leva, men hur länge än? Sakari Pitkänen beskriver hur bannern har gått från att vara annonsindustrins lösning till att bli dess stora problem.

6 sidor 10 minuter lästid

Så kan framtidens annonser se ut

Hur kommer framtidens annonser att se ut i en tid när undersökningar visar att reklamtröttheten breder ut sig? Det diskuterar fyra röster från annonsmarknaden.

7 sidor 10 minuter lästid

Metoder mot digitala attacker

IT-säkerhet kostar pengar. Bristande IT-säkerhet kan kosta ännu mer i takt med att digitala attacker blir allt vanligare. Men det finns strategier för hur medieföretagen ska minimera riskerna att deras sajt tas över av illasinnade hackare.

6 sidor 10 minuter lästid

Jakten på de försvunna sidvisningarna

Antalet sidvisningar på de svenska sajterna har dykt de senaste sju åren. Trots att både användarna och enheterna ökat i antal. Sakari Pitkänen har analyserat utvecklingen.

6 sidor 8 minuter lästid

Lokal webb-tv – mediehusens revansch

Sakari Pitkänen har undersökt 83 svenska tidningswebbar och rankat resultatet i en ambitionsskala. Han skickar också med sina egna råd till höstkonferensens punkt om webb-tv.

6 sidor 10 minuter lästid

Kampen om användarnas data

Data kan växla dina digitala ören till kronor. När det gäller användardata för mediebranschen finns det två huvudspår: data som bygger på registrering och data som bygger på cookies. I analysen ”Analysera besökarna” beskrev vi hur medieföretagen kan jobba med data från inloggade användare. I den här analysen skriver Sakari Pitkänen om data baserad på cookies, där andra aktörer ofta åker snålskjuts på mediehusen.

5 sidor 7 minuter lästid

Hyperlokal guldgruva

Den hyperlokala annonsmarknaden har miljardpotential, men för att komma åt den krävs en skalbar lösning som fungerar på fler marknader. Sakari Pitkänen har tittat närmare på tre försök.

5 sidor 5 minuter lästid

Vem blåser vem i Metroaffären?

Det krävdes ingen särskilt avancerad kunskap för att värdera Metro i slutet 2016. Det var bara att gå ned i tunnelbanan och ta ett exemplar och räkna annonser. Men trots att alla lampor blinkade rött köpte Custos tidningen av Kinnevik. Blev Custos blåsta? Var objektet otillbörligt stylat? Och vilket ansvar har Kinnevik? Sakari Pitkänen analyserar.

Kvinnor och unga vuxna överger morgontidningen

Kvinnorna och den stora 20-någonting generationen lämnar morgontidningsskeppet. Barn och unga har hoppat av för länge sedan. Och de digitala alternativen lockar inte alls, skriver Sakari Pitkänen i en snabbanalys av Mediebarometern.

Glöm annonsaffären – kommentar till Journalistik & Reklam

IRM har bytt fot när det gäller inbromsningen för dagspressens fall. Det är nu uppenbart är att annonsaffären inte en bärkraftig affärsmodell för journalistik längre, skriver Sakari Pitkänen i en kommentar till rapporten Journalistik & Reklam.