R9prgy4isbinrl6a0rpm

Olle Lidbom

Medieanalytiker och kommunikationschef på Norstedts Förlagsgrupp. Skriver på Vassa Eggen, har bland annat startat Analysbrevet och Mediepodden.
Alla Rapporter Analyser Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial
Jqckbjnja9gmz7zryuv4

Contentbyråerna tilllbaka efter svacka

Analys Marknad

Content marketing har sedan mitten av 2000-talet varit ett av branschens hetaste buzzword. Bolagen som tidigare arbetade med kundtidningar har tagit stora kliv från att vara en av medie- landskapets mest illasedda ligor till att bli heta uppköpskandidater.

4 sidor 5 minuter lästid
N4hzlrxi842xmg0r8qys

Boksluten 2015 – så går tidskriftsförlagen

Analys Ekonomi

Några av Sveriges största tidskriftsförlag står inför stora kostnadsbesparingar. Andra har expanderat smart och under processen minskat sina kostnader. Det visar Olle Lidboms analys av förlagens bokslut och nyckeltal.

6 sidor 20 lästid

Tidskrifterna som åker ur elitserien

Olle Lidbom har analyserat vilka tidskrifter och förlag som ökade mest och minst och vilka titlar som åkte ur och tog sig upp till tidskrifternas ”elitserie” i den senaste Orvestomätningen.


Tidskrifternas 2016

Olle Lidbom har tittat på hur tidskrifterna upplagor och räckvidd förändrats under fjolåret. Han konstaterar bland annat att digitala intäkter inte på långa vägar kan ersätta när förlagen tappar många miljoner sålda exemplar per år.

Tidskriftsläsningen – Plaza och Albinsson & Sjöberg bland vinnarna

Ett ökande segment och två ökande förlag. Samt fyra tidskrifter som lämnat ”elitserien”. Olle Lidbom har analyserat årets andra Orvesto-mätning med fokus på populärpressen.