A9ccpuzifndriicdnepd

Mikael Marklund

Redaktör på Medievärlden.
Alla Rapporter Analyser Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial
Jki4dsamjrqoc8fq2ksc

Case – Bandypuls har satt bollen i rullning

Från att ha varit en lokal angelägenhet för Hälsingelagen är Bandypuls nu något för bandyfans över hela Sverige. Framgångarna med konceptet gör att Mittmedia snart ska trava vidare i samma riktning med andra sporter.

4 sidor 5 minuter lästid
Ionfego8ivo9f4gton6s

Digitala läsarintäkter 2016

Medievärlden Premium har gått igenom de nuvarande och de kommande betalmodellerna för den svenska dagspressen. Undersökningen visar att 72 procent av dagspressajterna kommer att ha en betallösning under 2017.

25 sidor 20 minuter lästid
R77rbfaudscwutrlbtst

Betalmodell går mot datamodell

Att ta betalt för innehåll är inte längre det glasklara huvudspåret när användardatan blir mer värdefull. Det visar Medievärlden Premiums nya genomgång av tidningarnas betalmodeller.

13 sidor 20 minuter lästid
Lsvahxmfuu8idgdswy2f

Nyårsspaning 2014

Medievärlden Premium lyfter fram några av milstolparna under 2014. Och tittar även framåt, bland annat med hjälp av tre externa trendspanare.

12 sidor 10 minuter lästid
Gpulmoogz5lazf4tlh54

Nordens största mediekoncerner

Medievärlden Premium har sammanställt och kommenterat resultaten för Nordens största mediekoncerner inom dagspress med utgångspunkt i deras bokslut 2013 och de viktigaste händelserna under 2014.

13 sidor 20 minuter lästid
Dxiedqyyspbe5hxeydua

SOMMARY

Det har gått sex månader sedan nyår. Och nio månader sedan Medievärlden Premium startade. 50 rapporter och analyser samt 18 premiumartiklar och 25 veckobrev med omvärldsbevakning har pro- ducerats. Nu summerar vi huvuddragen i utgivningen i en lättsmält rapport. Skriv ut och läs på tåget, flyget, båten, bussen, eller i hängmattan så kan du sedan slappa i skön förvissning om att du i alla fall inte missat det viktigaste.

11 sidor 10 minuter lästid
Wjobdrxwlghcbmnstr1x

Betalmodeller i Norden 2

Det har gått ett drygt halvår sedan Medievärlden Premium släppte den första rapporten om betalmodeller. I uppföljaren Betalmodeller i Norden 2 får du veta hur betalmodellerna utvecklats sedan dess och hur de nya aktörerna klarat sig. Vi har bland annat tittat på valen av modell, priserna, resultaten, konverteringen och hur sidvisningarna påverkats. Samt inte minst framgångsfaktorer och best practice.

32 sidor 25 minuter lästid
Oie9mjqiibhx35av49dw

Trender 2014

Vilka trender kommer att påverka mediebranschen nästa år? Medievärlden Premium listar elva viktiga trender och frågar dessutom 18 branschpersoner som har koll på utvecklingsfrågor.

12 sidor 10 minuter lästid
Lzms4judmdktoywc5e7s

Vägval Print

Hälften av de tillfrågade tidningscheferna tror att de kommer dra ner på frekvens och bevakningsområden i print inom fem år, visar Medievärlden Premiums undersökning. Vilka är vägvalen de står inför, och vad får de för konsekvenser? Vi har gått igenom genomförda och kommande förändringar på de tidningar som gått längst med sin printoptimering.

11 sidor 10 minuter lästid
Vgog193e3lrev8gsde9w

Betalmodeller: Norden

Nästa år kommer en majoritet av de nordiska dagstidningarna ha infört en betalmodell. Medievärlden Premium har gjort en unik sammanställning av resultaten och erfarenheterna så här långt.

21 sidor 25 minuter lästid

Stora tryckeriförändringar på gång för Mittmedia och Skånska Dagbladet

Flera medieföretag överväger omfattande förändringar när det gäller var och hur de ska trycka sina tidningar i framtiden. Inte minst gäller det Skånska Dagbladet och Mittmedia.

Aftonbladet nära en kritisk nivå

Upplagan går stadigt ned för Aftonbladets printupplaga. Men är fortfarande lönsam över hela landet enligt Sofia Olsson Olsén. Frågan är hur länge den kommer att vara det.

Skånskan räddade resultatet men löste inte problemen

Skånska Dagbladet räddade resultatet för 2016 genom att skriva upp fastighetsvärdet med över 61 miljoner kronor. Nu kan företaget sannolikt bli tvunget att antingen låna eller sälja för att driva verksamheten vidare.

Facebook och Google tog hela tillväxten

Utomnordiska aktörer har tagit i princip hela tillväxten när det gäller digital reklamförsäljning i Sverige sedan 2014. Sannolikt kommer deras försäljning här vara dubbelt så stor som de nordiska aktörernas redan i år.


Så mycket slår licensavhoppen på public service budget

Årets höjning av radio- och tv-avgiften blir 124 kronor. Public service-bolagen räknar med lägre höjningar 2018 och 2019. De har också tittat på hur licensavhoppen påverkar det ekonomiska resultatet.

Medieföretagens digitala räckviddskvoter

Flera medieföretag har i dag ungefär lika många läsare i print som på nätet. Men det finns tydliga trender kopplade till koncernerna.

Koncernernas upplagetrender 2016

Hög betalningsgrad kostar upplaga. Utom för vissa där både antalet prenumeranter och antalet fullbetalande sjunker. Det visar Medievärlden Premiums sammanställning över koncernernas upplagetrender.


Så kan Mittmedia spara

Färre tryckerier ska göra färre tidningar. Mittmedia ska minska kostnaderna med 350 miljoner kronor till 2020. Så här kan det gå till.

Medieutredningen: Därför kan utredningen hamna i papperskorgen

Medieutredningens förslag har potential att reta upp stora delar av branschen. Om det blir verklighet, vilket är långt ifrån klart.

Läskvoten som kan leda till nedläggning

Kvoten mellan upplaga och räckvidd visar på osannolikt hög läsning för kvällstidningarna. För vissa organisationstidningar är förhållandet det omvända, vilket denna vecka skördade sitt första offer.

Så djup är Mittmedias kris

Att på två år avveckla 80 procent av alla anställda, alla tryckerier och bara producera gratistidningar skapar fler svårigheter än det löser. Men samtidigt brottas Mittmedia med stora problem som måste lösas snabbt. Och Stampens kris gör allting värre.

Arvet efter Herlitz – planen framåt för Bonniers dagstidningar

På måndag tar Anders Eriksson över som vd för Bonnier News. Ansvaret för Bonniers dagstidningar är då inte längre Gunilla Herlitz. Men det finns en färdig plan för affärsområdets utveckling som i detalj visar på hur ledningen tror att tidningarna ska utveckla sig. Vissa ökar vinsten – andra går med förlust. 

Uppsägningarna löser inte Skånska Dagbladets problem

Skånska Dagbladets styrelseordförande Håkan Mattsson tror att rörelsen ska vara i balans nästa år. Dagens besked, att var femte journalist kommer att sägas upp, räcker inte för att nå dit. Koncernens finansiella problem är mycket större.  

Koncernernas upplagetrender 2015

Medievärlden Premium har analyserat upplageutvecklingen på koncernnivå och tittat på specifika exempel. Ett utökat samarbete kan fungera bra ur upplagesynpunkt, visar Mittmedias fusion av Sundsvalls Tidning och Dagbladet. Eller mindre bra, som för Stampen. UPPDATERAD

Så blev webb-tv-året 2015

TV4 fördubblade nästan antalet startade webb-tv-strömmar under 2015. Men det räckte varken till att nå Aftonbladet eller SVT. Det visar Medievärlden Premiums sammanställning.

Dragkamp om VK

Mittmedia vill knyta fler medieföretag till sig. Högt upp på listan är VK-koncernen. Men det finns fler som vill liera sig med Västerbottens största tidningsbolag.

Så var public service-kommissionens första hearing

Det sedvanliga skyttegravskriget mellan representanter för public service och dagspressföretagen lyste med sin frånvaro. Även om det inte var enighet i allt präglades ändå public service-kommissionens första hearing av viss samsyn mellan parterna.

Framtiden för Finlands medier – vinn eller försvinn

Ingen skillnad i moms mellan digitala och fysiska medier. En central nyhetstjänst för lokal- och regionaltidningar. Och Yle bör ägna sig mer åt att köpa in från externa bolag. Det är tre förslag i en ny rapport om de finska mediernas framtid, som snabbt fick kritik för att vara ett beställningsjobb från de som vill kringskära public service-bolagets verksamhet.

Efter den spruckna fusionen – vem tar vem nu?

Det blev inget samgående mellan Mittmedia och Svenska Dagbladet. Men båda aktörerna letar – av skilda motiv – nya partners. Så sannolikt sitter de vid förhandlingsbordet snart igen. Frågan är vilka som sitter på andra sidan.

Siffror, trender, tankar och ord från Schibsteds framtidsrapport

Schibsted släppte sin årliga framtidsspaning i veckan. Här är en sammanfattning och några tankar utifrån innehållet.

Schibsted Sverige drar ifrån digitalt

Schibsteds norska regionaltidningar har det svårt. Sammanlagt har intäkterna minskat med nio procent i år. För Schibsted Sverige är nu de digitala intäkterna stabilt störst. Och för koncernen som helhet ger nu de digitala radannnonserna för första gången större intäkter än verksamheten i print. KORRIGERAD

Därför händer det i Jönköping – men stannar det där?

En förklaring till varför Aftonbladet nu valt att etablera sig i Jönköping både redaktionellt och kommersiellt är det som hände där i april 2006.

 

Det får flest prenumeranter att säga upp tidningen

Tunnare tidningar som kommer färre dagar gör inte så mycket. Men om de enbart finns på nätet hoppar prenumeranterna av.

Radikala grepp krävs för att Skånska Dagbladet ska vända i motvinden

Skånska Dagbladets vd Lars J Eriksson menar att det är ett realistiskt mål att koncernen ska gå med vinst. Det vore ett trendbrott. Och på tiden. Frågan är om det går.

Affären Mittmedia-SvD är bara början

Affären mellan Mittmedia och Schibsted Sverige kan bli startskottet för en ny konsolideringsfas. När den är klar kanske det bara finns tre större aktörer kvar i dagstidningsbranschen.

KITtlande läsning – knepig kalkyl

KIT har bara varit på banan i knappt två veckor men har redan hunnit leverera en hel del bra läsning. Sajten saknar tre vanliga beståndsdelar på en mediesajt.

Nu får upplageraset konsekvenser

Drastiska besparingsåtgärder slår på upplagan. Speciellt för andratidningarna. Nu börjar flera nå den gräns där ledningen måste göra något drastiskt. 

Bokslut 2014: Bonniers tidningar går bra – men inte tryckeriet

Ökad digital försäljning gör att annonstappet på printsidan inte syns i bokslutet. Bonnier News förbättrade sitt resultat med 75 miljoner jämfört med 2013. Tidningsverksamheten går bra men tryckerierna fortsätter att tynga. 

Hur mår Mittmedia?

En gång är ingen gång. Men händer samma sak flera gånger på kort tid kan det vara ett symptom på att något inte är som det ska. Mittmedia har tappat fyra nyckelpersoner på ett och ett halvt år. Frågan är varför.

Förändrade distributionsregler kan fördyra rejält

Utan distributionsstöd förändras villkoren så grundligt att morgonutdelning i glesbygd kan vara i fara. Det har Presstödsnämnden kommit fram till i en ny  rapport. Den visar också att digitala lösningar inte är något alternativ.

Sörmlands Media kan bli Mälarmedia

Om tre till fyra år får EK-koncernen svåra ekonomiska problem om det inte görs något radikalt. Därför talar mycket för att det som fått arbetsnamnet Sörmlands Media inte bara handlar om att slå samman EK, KK och SN till ett bolag.

Mittmedias problem är också branschens

Mittmedias stora digitala framgångar i år balanserar inte annonstappet i print. Hur går det när upplagorna faller ännu mer och annonsörerna söker räckvidd i andra kanaler? 

Aftonbladetrapporten i tio punkter

150 av 400 medarbetare har medverkat i en stor genomlysning av Aftonbladets situation i dag och hur arbetet med att verkligen bli en digital organisation går.

MediaSverige – möjliga scenarion

Medievärlden Premium kunde förra veckan berätta att det finns långtgående planer på ett nytt stort samarbete mellan ett antal av Sveriges största mediekoncerner. Kärnan i konstruktionen ska vara Mittmedia och EK-koncernen. Men namnet, MediaSverige, kommer från en annan part, säger Mittmedias ordförande Lars Leijonborg till Medievärlden Premium. Den parten skulle kunna vara den norska mediekoncernen Schibsted.

Effekter av affären HD/Sydsvenskan

För en ännu okänd summa pengar kommer HD att få en ny ägare. Men fler stora affärer väntar kanske runt hörnet.

Undersök först – och höj sedan

Priskänsligheten är inte någon stor fråga hos prenumeranterna. Det har både VK och Mittmedia kommit fram till efter grundliga undersökningar.