N2me4j8bc9d99wfrfs2y

Markus Odevall

Markus Odevall är konsult och rådgivare med fokus på utveckling av digitala medier. Han är också ansvarig för en yh-utbildning i Digital strategi i Piteå, samt skriver om digitalisering för Arctic Mirror.
Alla Rapporter Analyser Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial
Afhjsvsshbizhpw9of81

Tidskrifternas tio i topp i sociala medier – 2

Svensk Damtidning är för andra gången i rad bäst av de stora tidskrifterna i sociala medier. Och segern är överlägsen – tidningen har 15 poäng till godo till nya tvåan, som klättrar från elfte plats.

10 sidor 15 lästid
Tdwld6hzm1suzekyjdrw

Lokaltidningarnas tio i topp i sociala medier – 4

Två koncerner dominerar när vi summerar lokalpressens höst i sociala medier – HD-Sydsvenskan och Mittmedia.

10 sidor 12 lästid
Kpvxddojzpfmhos3psca

Riksmediernas tio i topp i sociala medier – 4

Analys Marknad

När vi summerar hösten 2016 med RRI för riksmedier har vi en ny ledare i Aftonbladet. Närmast bakom lurar Expressen med TV4 Nyhetsmorgon som trea. Metro faller från första till sjätte plats.

10 sidor 15 lästid
Qipm7oqolebjlrzycdf4

Hetast i sociala medier i juli

Analys Marknad

Medievärldens första månatliga rankning av svenska mediers framgångar i sociala medier toppas av en lokal aktör.

5 sidor 5-10 minuter lästid
Kbg4mbdtfubp3fqrorrm

Tidskrifternas tio i topp i sociala medier

Analys Marknad

I Medievärlden Premiums första RRI för tidskrifter går det konstatera en sak – magasinen med en övervägande kvinnlig publik dominerar. Som etta och tvåa hittar vi kanske något otippat två klassiska titlar.

9 sidor 10 minuter lästid
Pi9achexvgp7kd1hzlh3

Riksmedia tio i topp i sociala medier – 3

Analys Marknad

I den tredje upplagan av RRI för riksmedier händer det mycket. Listan har en ny etta tack vare genomslag på Instagram och Youtube. Det har också blivit en ny tvåa. Den tidigare ledaren rasar genom fältet. Och en nykomling tog sig direkt upp på femte plats.

9 sidor 15 lästid
Ngcbhwlpddva299wtlhr

Lokaltidningarnas tio i topp i sociala medier – 3

I den tredje upplagan av RRI för lokala morgontidningar är en trend tydlig: engagemanget viker nedåt samtidigt som de flesta tidningar ökar frekvensen på inlägg.

8 sidor 10 lästid
J8w5tn3y8bjny6vfzuuj

Lokaltidningarnas tio i topp i sociala medier 2

I vårens jämförelse hur de lokala mediehusen presterar i sociala medier vann GP före Sydsvenskan. Men nu är rollerna de omvända. Den största förbättringen står dock Corren för.

9 sidor 10 minuter lästid
Ga38j9mnisqdaxn4swro

Topp tio i sociala medier

Nyheter24 är återigen bäst i klassen i andra upplagan av RRI för nationella nyhetsmediers arbete i sociala medier. Avståndet till bakomvarande krymper dock betänkligt i och med att ett antal medieföretag tar stora kliv framåt.

9 sidor 15 minuter lästid
Lgjdzzsslp0btptghgwo

Lokaltidningarna i sociala medier

När Medievärlden Premium genom Rival Results Index (RRI) rankar den lokala morgonpressens arbete med sociala medier visar det sig att de klarar sig bra på Facebook men är sämre på Twitter, Youtube och Instagram.

7 sidor 10 minuter lästid
Ead9wtn47qadoithtuv9

Erfarenheter från Media Innovation Hub

På Media Innovation Hub träffades innovatörer och folk från mediebranschen för att prata ny teknik och bygga relationer. Vi lyfter fram fyra innovationer som visades.

5 sidor 7 minuter lästid
Ygjvpqxdctxdk56bemss

Därför ratar entreprenörer medieföretagen

När entreprenörerna får säga sitt om samarbetet med medierna är det hårda bandage som levereras. Markus Pettersson har intervjuat entreprenörer om de traditionella medieföretagen.

6 sidor 5 minuter lästid

VLT avslutar på topp – The Local klättrar snabbt

I vårens sista månadslista är VLT tillbaka på topp igen, men tidningen skuggas den här gången av en nykomling i toppen: The Local. Tidigare fyran Kalla fakta faller hela vägen till 60:e och sista plats med noll poäng.

Elle klättrar och DT tillbaka i topp på listan för sociala medier

Dalarnas Tidningar återerövrar första platsen när vi gör årets första ranking av engagemanget i sociala medier. Bakom hotar ett gäng nya utmanare – Elle, Corren och Uppdrag granskning.

Trippel Mittmedia i topp på listan för sociala medier

Mittmedia tar storslam när mediernas engagemang i sociala medier summeras för december 2016. VLT ligger kvar i topp, med Gefle Dagblad som ny tvåa och DT på tredje plats. Mest klättrar Kalla fakta – från 54:e till 6:e plats.

VLT kvar i topp – HD klättrar

VLT och DT ligger kvar i toppen även i årets näst sista tio-i-topp på sociala medier. Största klivet uppåt tar Helsingborgs Dagblad, som klättrar hela vägen från 36:e till 4:e plats.

Ny etta på topplistan för sociala medier

För första gången sedan starten för tre månader sedan ligger DT inte i topp. En koncernkollega har fortsatt klättringen uppåt och engagerade därmed under oktober bäst bland svenska medier.

Höststarten ruskar om topplistan för sociala medier

Resultaten från september är här med stora förändringar på rankingen över engagemang i sociala medier. Kvar i topp är DT med VLT som ny tvåa. De stora förändringar sker bakom dessa. 

DT utökar ledningen

Dalarnas Tidningar befäster sin första plats i Medievärldens andra månatliga ranking av de medier som engagerar bäst och mest i sociala medier. I augusti ökade tidningen sitt engagemanget i samtliga tre nätverk där den är aktiv i – Facebook, Twitter och Instagram.

Svenska medieföretag i sociala medier – styrkor och svagheter

Arbetet och resultaten har gett en fördjupad inblick i hur de bedömda organisationerna bygger räckvidd och engagemang i sociala medier.