Nikw1lkz2cegbhgnbnxi

Malin Ekman

Journalist och mediekolumnist SvD.
Alla Rapporter Analyser Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial
Acvhjrfd7ob2tdkvqend

Lokala sporträttigheter ger digitala prenumeranter

Analys Marknad

Lokaltidningar livesänder numera allt från Europa Leauge-kvalmatcher till motionslopp och rallyturneringar. Det har visat sig vara ett effektivt sätt att stärka den digitala prenumerationsaffären. Men att räkna hem kostnaden kan vara lättare sagt än gjort.

8 sidor sidor 10-15 minuter lästid
Emaynabxfv2dlw3mnjvz

Nya spelare i matchen om sporträttigheter

Analys Marknad

Först kom telekomjättarna, sedan de globala techbolagen. Strukturomvandlingen har nått sporträttighetsindustrin. Och vinnarna är rättighetsägarna.

10 sidor sidor 10-15 minuter lästid
Rq9cclccpnajikn64uqb

Vågar välja bort

Analys Marknad

Sveriges Radios vd Cilla Benkö går mot strömmen i sitt tydliga strategival att fokusera på ljud i en tid av global, digital konkurrens då många medieaktörer ägnar sig åt "allt".

7 sidor 10 minuter lästid
Jkb79zzaie2266h8dsyr

Om SVT:s roll i ett nytt medielandskap

Analys Marknad

Hon har varit vd för SVT i snart tre år och trycket på public service är större än på länge. Medievärlden träffade Hanna Stjärne för att prata om polariseringen kring public service-utredningen, förhållandet till globala nätjättar och samarbeten med lokala medieföretag.

10 sidor 15–20 minuter lästid
Daatp60zlubuyhvd2hg1

Schibsteds storägare vill se mer politik

Analys Marknad

Hon har utsetts till Norges mäktigaste mediekvinna fyra år i rad. Och hennes inflytande har inte minskat med det nya uppdraget som vd för Schibsteds största ägare Tinius Trust. Medievärlden träffade Kjersti Løken Stavrum i Oslo för att prata affärsutveckling, mediepolitik och lobbyarbete.

9 sidor 15-20 minuter lästid
Fqhkkirtttyzy4yj5eew

Visar vägen för lokala läsarintäkter

Analys Ekonomi

Norska Amedia var hårt pressat och framtidsutsikterna liknade Stampens. Några år senare är företaget ett digitalt föredöme som får studiebesök från hela världen. Medievärlden träffade koncerndirektör Are Stokstad och pratade konvertering, lokal journalistik och frekvensförändringar.

10 sidor 15 minuter lästid
Xblyhsh3zxq1sygelsof

JP/Politikens vd Stig Ørskov om expansionsplanerna

Analys Marknad

Danska JP/Politiken fick nobben från Stampen i höstas men blickar nu mot andra förvärv i utlandet – också i Sverige. "Vi är intresserade av Sydsvenskan", säger vd Stig Ørskov i en längre intervju med Medievärlden Premium.

8 sidor 15 minuter lästid
Aca2lzwsscdvxdxmsvlc

Bonnier, Schibsted och MTG om framtiden

Analys Marknad

MTG:s vd Anders Jensen ser inga hinder för att arbeta ihop med en lokal tidningsaktör. Samarbeten behövs för att stå upp mot de dunkla krafterna, anser Schibsted Sveriges vd Raoul Grünthal. Bonnier samarbetar gärna – om det gynnar annonsörerna, enligt vd Tomas Franzén.

16 sidor 20 minuter lästid
Qhqndcvt98u1lagznjan

Så tänker de stora lokala aktörerna

Analys Ekonomi

Vad tycker NTM:s vd Lennart Foss, NWT:s ägare Victoria Svanberg, Gota Medias vd Boine Gepertz och Hallpressens vd Mats Tidstrand om kulturministerns bild av mediernas situation? Hur ska de klara strukturomvandlingen, och har de intresse av att investera i Stampen? Malin Ekman har intervjuat fyra av de tyngsta aktörerna i Lokaltidningssverige om hur de ser på framtiden.

11 sidor 20 minuter lästid
N9w2pezpdqqsgftcdshn

Tidskrifternas digitala satsningar

Analys Ekonomi

Upplagorna sjunker – och intäkterna per klick gör detsamma. Samtidigt experimenterar branschen med nya intäktsmodeller. Malin Ekman pratade med en handfull förlag och identifierade fyra tydliga trender.

10 sidor 15 minuter lästid
Oibgteccae9q2xqepobc

Fyra trender från SXSW

Analys Utveckling

Om det som förr diskuterades på SXSW i Austin blev mainstream efter två år, har det som diskuteras i dag ofta hunnit bli det. Malin Ekman har valt ut fyra av de hetaste diskussionsämnena från årets konferens.

6 sidor 15 minuter lästid

Hur lockar vi unga prenumeranter?

De flesta medieföretag inser att de måste nå unga för att säkra sin verksamhet på sikt. Hur man lockar unga att prenumerera var en av ödesfrågorna på Newsgeist Europe 2018 i Lissabon. Men medieaktörerna var oense om hur det ska gå till. 

Skarp kritik mot GDPR på Google-konferens

Hård kritik mot EU-politiker, djup oro för GDPR och splittrad syn på Facebooks ansvar. Malin Ekman besöker Newsgeist i Lissabon där den pågående maktstriden mellan europeiska politiker och globala företag är påtaglig. En maktstrid som även påverkar svenska medieföretag.