Vdg1lkfiywvkkgdqqycb

Lars Herlin

Frilansjournalist, senior analyst - Europe, Aim Group, tidigare vd för Gotlands Media.
Alla Rapporter Analyser Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial
Falhgmum6zzgmvopbp8w

Bilhandlarna växlar upp

Bilhandeln har länge varit en av de lokala medieföretagens största annonsörer. Medievärlden Premium har tagit tempen på en bransch i stark förändring, som utmanar Blocket och Bytbil. Lars Herlin har pratat med flera bilhandlare och deras branschorganisation.

12 sidor 15-20 minuter lästid
Me41m9oktsvlgzhvif7q

Lokala företagare om annonsering på Facebook

Lokal annonsering i sociala medier blir mer och mer populärt bland företagare. I en ny studie för Medievärlden Premium har Lars Herlin talat med tio företagare på deras hemmaplan Gotland om hur de agerar i sociala medier.

9 sidor 15-20 minuter lästid
Ttqzutnw0rip1fi1lxyk

Stiftelserna bakom landsortspressen

Analys Ekonomi

Den stora majoriteten av svensk landsortspress är stiftelseägd. Medievärlden Premium har kartlagt vilka som fattar de stora ägarbesluten och hur de har fått sin plats vid styrelsebordet. Samt hur väl stiftelserna uppfyller sina ändamåls- paragrafer. Vi har också samlat stiftelsernas urkunder och senaste årsredovisningar som extramaterial nedan.

23 sidor 30 minuter lästid
Mqvwpinfoojyu5yvalnj

Boksluten 2015 – så går säljbolagen

Analys Ekonomi

Boksluten 2015 ger en splittrad bild men det finns tydliga vinnare bland säljbolagen – både digitalt och i print. De som säljer gratistidningar gör stora intäktslyft efter Riksmedias nedläggning. Programmatisk handel har i vissa fall fördubblat omsättningen, samtidigt som de gör minusresultat.

5 sidor 15 minuter lästid
Fyz37jzjtdaovdqrz21a

Schibsteds nya lokala annonsvapen

Analys Marknad

Schibsteds självserviceförsäljning för displayannonser har redan lanserats i Frankrike, och kommer till Sverige och Norge redan i år. Dessutom släpps snart en ny svensk annonswebb med lokala räckvidder som går att studera i Norge.

6 sidor 20 minuter lästid
Ov1sni6kil4cua1q9etr

Möjligheterna för lokala mediehus efter Hemnetaffären

Analys Marknad

Vad händer när Konkurrensverket beslutat om Schibsted får köpa Hemnet? Hur påverkas situationen för de lokala medieföretagen? Och vilka ingångar finns för uppstickare?

9 sidor 20 minuter lästid
Bmoxeu8tqwiqzrbj8fle

Här är reklammotståndet störst

Analys Marknad

2008 tackade 25 procent av de svenska hushållen nej till reklam i brevlådan. 2015 tackar 34,1 procent nej. Medievärlden Premium har listat reklammotståndet län för län, kommun för kommun.

4 sidor 5 – 10 minuter lästid
D4othyr7q439miofofii

Den nya annonsmarknaden 2

Rapport Marknad

Annonsmarknaden har blivit glocal och svenska lokaltidningar måste nu möta en ny konkurrens från både nya och gamla aktörer. Vad gör Google, Facebook och Twitter i Sverige, och hur ser Schibsteds, Bonniers och Mktmedias digitala strategier ut? Rapporten går igenom den glocala marknadens aktörer, deras resultat och strategier.

54 sidor 50 minuter lästid
Asgczfugmxc8pm2dbsrn

Bostad och plats – en glocal marknad

Analys Marknad

Lars Herlin har i två tidigare rapporter beskrivit den digitala bostadsmarknaden och platsannonsmarknaden. Här fokuserar han på hur Blockets nya satsning slår lokalt, och tar tempen på rubrikannonsmarknaden i några svenska landsortsstäder. För bostadsmarknaden kan en pågående rättegång bli avgörande.

10 sidor 12 minuter lästid
Rav4ufzijwdfdnwjd1sj

Så bygger Schibsted sitt datauniversum

Analys Utveckling

Inloggning ger medieföretaget den data som krävs för att utveckla tjänster mot användare och annonsörer. Schibsteds lösning SPiD skall finnas på alla koncernens sajter i Sverige och Norge senast under 2015. Sedan ska den spridas till övriga världen.

6 sidor 8 minuter lästid
W5xxnzadfhu8v25duxun

Den digitala bostadsmarknaden

Rapport Marknad

Aldrig tidigare har svenskarna sett så mycket reklam för de digitala bostadsannonssajterna. Det rasar ett marknadskrig mellan Schibsted-ägda Blocket, mäklarägda Hemnet och Bonnierdelägda hittahem.se. Slaget står på alla fronter, både via kampanjer mot allmänheten och bearbetning av mäklarna. Men den stora förloraren behöver inte bli varken Blocket eller Hemnet.

16 sidor 20 minuter lästid
P4p6iup4euyggcmkfhkt

Utmanarna på den lokala prylmarknaden

Rapport Marknad

Blocket i Sverige och Finn i Norge har länge varit ohotade på rubrikannonsmarknaden. Men nu utmanar nya aktörer via Facebook, Instagram och appar. I många fall utan att de traditionella aktörerna noterat det. Ett motdrag från Finn.no är marknadsplats 2.0 där användarna ska agera snabbare och mer socialt.

11 sidor 15 minuter lästid
Osgjdabfbpg6uownlg0t

Slaget om platsannonserna

Rapport Marknad

Blockets köp av Stepstone var startskottet för de kommande årens kamp om marknadsandelar. Aktörerna har olika metoder och utgångslägen. Medievärlden Premium har vägt och mätt företagen som kämpar om framtidens platsannonsmarknad.

9 sidor 10 minuter lästid
Exfi9xvsq6zlq6tolfpj

Den nya annonsmarknaden

Rapport Marknad

Hur går det för Mediekompaniet, Riksmedia och Impact? Varför har Hela Skåne och Citypaketet krympt ihop, och vilka nya aktörer tar marknadsandelar? De senaste åren har sökord, automatiserade börser och retargeting ritat om hela landskapet. Och nu börjar de sociala medierna sälja på allvar.

49 sidor 45 minuter lästid

Det händer när Schibsted delas upp

Allt talar för att Schibsted kommer att bli en börsraket den dag medieverksamheten knoppas av på riktigt.



Äldsta bostadssajten gör nysatsning med Thomas Peterssohn

Förre Mittmediachefen Thomas Peterssohn har gått in som delägare i bostadssajten Bovision. Att Hemnet nu ägs av riskkapitalister har skapat ett gyllene tillfälle för andra aktörer, enligt honom. Dessutom kommer sociala medier starkt som reklamkanal även för rubrikannonser, vilket skapar nya möjligheter.

Så kan Schibsted klara matchen mot Facebook

Schibsted-ledningen håller masken och visar ingen oro utåt för den nya Facebook-konkurrensen. Men det kanske de borde.


Nu börjar slaget om bilannonserna

Schibsted med Blocket och Bytbil utmanas nu rejält av bilhandeln som drar igång en konkurrerande bilsajt, Wayke. Kanske finns här en roll att spela även för lokaltidningarna.

Lokalpressen utmanar Hemnet med Linkedin för bostadsannonser

Medan Schibsted slickar såren och Hemnets nya ägare drar igång har det dykt upp en ny utmanare på bostadsmarknaden.

”Uber för säljare” rekryterar över hela landet

Universal Avenue, en svensk start up som kallas ett ”Uber för säljare” har över 80 säljjobb utannonserade, med placering i alla svenska stora och medelstora städer. Mycket talar för att säljbolaget blir ännu ett hot mot lokala medieföretag.



Finn växer på nya områden

Finn har kopplat ett järngrepp om radannonsmarknaden i Norge, även på områden där Blocket inte dominerar i Sverige. Dessutom växer tjänsten på helt nya områden.

Sista kapitlet i Hemnets försäljningsdrama

Med General Atlantic och Merro som utpekade köpare är det ganska sannolikt att det nu skrivs sista kapitlet i Hemnets försäljningsdrama.

Därför granskas även Schibsteds bilaffärer

Hemnet är inte det enda fallet där Konkurrensverket granskar Schibstedkoncernen. Sedan september 2015 pågår en utredning av bilannonssajterna.

Fungerar Schibsteds monopolstrategi även här?

Schibsteds strategi – att växa genom uppköp och samgående – för att få en monopolliknande position har visat sig fungera på den sydeuropeiska rubrikannonsmarknaden. Men hur ställer sig Konkurrensverket till den? Det frågar sig Lars Helin i sin snabbanalys av Schibsteds kvartalsrapport.   

Schibsteds nya system för betalning mellan användare

Schibsted har nu fått 270 000 norska SpID-användare att bekräfta sina konton med BankID för att kunna betala andra privatpersoner direkt på sajterna. Schibsted har en licens för att sprida systemet i hela EU, och Frankrike och Sverige ligger nära en lansering. 

Hemnet – vad händer nu?

Med Hemnet i portföljen blir Schibsted ett ännu större hot på den lokala annonsmarknaden. Men det återstår flera turer innan affären är i hamn. Framför allt handlar det om Fastighetsmäklarförbundet och Konkurrensverket.

Hemnet – en följetong i 8 avsnitt

Schibsteds kamp mot – och sedan övertagande av – Hemnet i 8 avsnitt:

Nu börjar matchen om de mobila rubrikannonserna

Blocket släpper appen Shpock för den svenska marknaden. Det kommer att bli en hård kamp med Letgo om den unga publiken på den mobila rubrikannonsmarknaden.

Fyra skäl till att Schibsted inte köpte ryska Blocketkopian

Trots att företaget är svenskt och bygger sin framgång på att kopiera svenska Blocket försvinner nu bolaget Avito med 35 miljoner unika besökare varje månad ur svensk ägarkontroll. Lars Herlin listar fyra skäl till att det inte var Schibsted som köpte.

Stiftelserna och ledarsidan efter samgåendet Mittmedia-SvD

Lars Herlin analyserar ägarstiftelserna bakom Mittmedia och Svenska Dagbladet och vad som händer med ledarsidan om affären blir verklighet.

Hemnet konkurrerar med Blocket på ny marknad

När alla väntar på besked om vem som blir Hemnets nya ägare köper den fortfarande mäklarägda sajten in sig i Qasa.se, en bostadsförmedlingssajt för hyresrätter som konkurrerar med Blocket. 

Nu hårdnar kampen om de digitala livsmedelsannonserna

Mediegiganten Axel Springer tar sig an ett område som Schibsted och de flesta nordiska medieföretag lämnat helt öppet nämligen att försöka digitalisera de tryckta reklambladen. Men det finns redan en stark konkurrent till Bonial i Sverige, skriver Lars Herlin.

 

Högt tryck på Schibsteds uppköpsavdelning

Medan vi här i Sverige spekulerade i om Bonniers verkligen skulle göra slag i saken och lägga ett bud på Aftonbladet har Schibsted genomfört ett antal affärer som kanske inte fått så stor uppmärksamhet i Sverige. Det gäller även avdelningen bakom affärerna.

Stampens och HD-Sydsvenskans val – en fjäder i hatten för Direktpress

Ambitionen med Direktpressägda Sprintad är tydlig: att skapa en nationell försäljningsorganisation för gratisutdelade tidningar. Konkurrenterna borde känna sig pressade.

5 anledningar till mäklarnas motstånd mot Schibsted

Just nu pågår Mäklarsamfundets extra stämma. Lars Herlin listar fem anledningar till varför Schibsteds bud på Hemnet möter motstånd bland mäklarna.

Så slår Facebooks satsning mot de lokala prylmarknaderna

Facebook kan vara det enda hotet som Blocket står inför på den digitala svenska prylmarknaden. Lars Herlin går igenom spelplanen och de senaste dragen i kampen om de lokala radannonserna.

Hemnet – If you can't beat them, buy them

Hemnet utmanades av Schibsted och kunde på resans gång tiofaldiga sitt värde genom att ge Blocket en tuff match. Nu köper Schibsted upp bolaget – men flera frågor kvarstår innan affären är i hamn.

Schibsteds nya aktieslag öppnar för förvärv

Åtgärden att införa röstsvaga B-aktier öppnar dörren för Schibsted att göra förvärv och betala med dessa aktier. På sikt kan det få stort genomslag, men vänta er inga omedelbara storaffärer, skriver Lars Herlin i en snabbanalys.

Sveriges bästa dagstidningar – på att nå hushållen

Det handlar framför allt om små lokala dagstidningar, de flesta med utgivning tre dagar i veckan. Även dessa titlar tappar i upplaga, men inte lika mycket som branschen i övrigt.

Schibsteds stora rubrikannonsaffär

Nyheten om att Schibsted och sydafrikanska mediegiganten Naspers slutit fred fick Schibsted att rusa på Oslobörsen med hela 33,72 procent. Läs Lars Herlins analys av samarbetet.

En inblick i Schibsteds datauniversum

Rubriken ”Schibsted ser Dig” dominerade hela första sidan på norska Dagens Næringsliv. Reportern har begärt ut all information som finns hos honom hos Schibsteds företag.