Kristin Heinonen

Digital strateg specialiserad på marknadsföring och affärsutveckling, medgrundare av Sweden Social Web Camp och tidigare vd på byrån Good Old.
Alla Rapporter Analyser Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial

Tjänsterna som floppade 2018

2018 är snart till ända och före jul stannar Medievärlden upp ett ögonblick för att reflektera över vilka teknikbolag och tjänster som gått i graven under året – och vilka som fått sig rejäla törnar.

5 sidor sidor 5-10 minuter lästid

När nyhetskonsumtionen flyttar till stängda forum

Sociala medier som nyhetskälla sjunker i takt med att chattjänster växer. Men det verkar vara i slutna diskussionsgrupper snarare än med meddelandeappar som medieföretagen lyckas bäst.

7 sidor 10 lästid

Skam – succén som startade från noll

Norska tv-serien Skam har hyllats både för sitt sätt att skildra tonårstiden och sitt nyskapande publiceringssätt på nätet. Kristin Heinonen har träffat Mari Magnus som ansvarat för seriens webbstrategi.

5 sidor 8 minuter lästid

Meddelandeappar – det nya medielandskapet

Chatt och messaging fortsätter att vinna mark i det digitala landskapet. Är det på bekostnad av en mer öppen konversation i sociala medier och hur ska då medieföretag slå sig in och vinna en publik på de mer stängda messagingplattformarna?

6 sidor sidor 10-15 minuter lästid

Det har mediehusen att vinna på chattbottar

Snart kan nyhetsförmedling, e-handel och kundtjänst se ut som en vanlig chattkonversation. Och chattbottarnas digitala kusiner, virtuella assistenter, står näst på tur.

6 sidor 15 minuter lästid

Så påverkar Facebooks nya funktioner mediehusen

Facebook har introducerat mängder av nya tjänster de senaste månaderna och fler är på väg. Kristin Heinonen tar en titt på några av nytillskotten och förklarar vad de betyder för både lokala och globala konkurrenter.

6 sidor 15 minuter lästid

Tjänsterna som floppade 2015

I jakten på nästa hype höjs nya digitala tjänster inte sällan till skyarna för att sedan föra en tynande tillvaro i brist på tillväxt, kapital och användare. Vilka tjänster försvann 2015 och vilka kan stå näst på tur?

5 sidor 10 lästid

Så användardrivna är de digitala mediejättarna

Hur vidareutvecklas digitala tjänster för att fortsätta attrahera sina miljontals användare? Nya användarbeteenden är både inspiration till utveckling och en överlevnadstaktik.

5 sidor 15 minuter lästid

Instagrams start som reklamkanal

Nu lanserar sig Instagram som reklamkanal i Sverige. Nya format ska öka nytta och möjligheter för annonsörerna som redan visat stort intresse för att nå de 2,5 miljonerna svenskar som finns där. Kristin Heinonen har tittat på vad det betyder för medieföretagen.

7 sidor 15 lästid

Utmaningar för ett datadrivet varumärke

Såväl mediehus som e-handlare anställer i dag analytiker för att behandla och agera på statistik över allt ifrån avvisningsfrekvenser till signups på nyhetsbrev. Vad händer med varumärket och kundupplevelsen när allt mer av marknadsföringen utgår från data?

5 sidor 10 minuter lästid

När mjukvaran blir kreativare än du

I analysen “När algoritmerna sköter journalistiken” ställs frågan om det i framtiden finns artificiell intelligens som gör att "texter framstår som kreativa processer”. Kristin Heinonen lyfter fram experiment som tyder på att även kreativa jobb utmanas av artificiell intelligens.

5 sidor 10 – 15 minuter lästid

Apple Watch – förändras allt igen?

I september 2014 visades den för första gången upp offentligt. I april kom Apple Watch ut på marknaden. Men är den disruptiv? Förändras allt igen? Kristin Heinonen gör ett omvärldssvep och ser en produkt med mycket potential och något yrvakna användare.

4 sidor 10 minuter lästid

Därför vinner Snapchat i ungdomarnas mobiler

100 miljoner användare kan inte ha fel. Men vad är poängen med Snapchat? Varför gillar så många en tjänst som bygger på att plocka bort bilder som folk laddar upp? Kristin Heinonen reder ut detta.

5 sidor 5 – 10 minuter lästid

Nätkändisar kapar mellanhänderna

Nya kreatörer på annonsmarknaden gör gränsen mellan innehåll, reklam och publik allt suddigare. Native advertising i sociala nätverk skapar nya intäktsströmmar på annonsmarknaden, strömmar som ofta rinner rakt förbi traditionella medier skriver Kristin Heinonen.

4 sidor 6 minuter lästid