Laxmrn8qhe76tnhnucx6

Katarina Graffman

Katarina Graffman är doktor i antropologi och en erfaren medie- och konsumentantropolog. Sedan 2007 driver hon Inculture som arbetar med att hjälpa företag att förstå konsumenternas beteende och preferenser för att utveckla varumärken, produkter och marknadsföringsstrategier.
Alla Rapporter Analyser Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial
Asjzhsrbxjq2ugauyucj

Språken som internet skulle rädda

Vad händer med minoritetsspråken när kommunikationen allt oftare sker digitalt? Står vi inför en ny Gutenberg-revolution? Katarina Graffman och Tom Moring har studerat hur språkanvändandet påverkas av digitaliseringen.

7 sidor 15 minuter lästid
Y8icg0kq62evpzecfwj3

Tre saker du behöver förstå om Generation Z

Möjligheterna att utveckla sina intressen och sin identitet är större än någonsin för dagens unga. Tre saker är väsentliga om man vill förstå och nå Generation Z.

6 sidor 10 minuter lästid
L5tju498vwens81yfbqi

Fem beteenden som gör dagens unga annorlunda

Kommer de unga i dag att bli som vi när de blir äldre? Katarina Graffman lyfter fram fem faktorer som särskiljer generationen född 1990 och senare jämfört med tidigare årskullar. En slutsats är att tekniken ökar verkligheten snarare än begränsar den.

7 sidor 15 minuter lästid
Ugol0ffz5ne25ybf1sku

De är ungdomarnas guider i mediebruset

När unga sorterar innehållet spelar det ingen roll om det är gulliga djurklipp eller tunga dokumentärer. Eller om producenten är bästa kompisen eller största medieföretaget. Katarina Graffman fortsätter sin analys av ungas medieanvändning

5 sidor 7 minuter lästid
Rcm7kt9aginz4vcyaswx

För unga finns inte sociala medier

För unga är medier synonymt med det sociala och Facebook räknas till traditionella medier. Katarina Graffman sammanfattar nya antropologiska studier av ungas medieanvändning och betonar vikten av att förstå användningen av varje specifik plattform.

5 sidor 6 minuter lästid
Shjfsajdprs5d0ezb5fz

Nu tar relationen över

För att fånga framtidens mediekonsumenter ska nyheterna vara underhållande, kortfattade och tillfredsställa ett behov av autentisk mänsklighet, skriver antropologen Katarina Graffman.

5 sidor 5 minuter lästid

Katarina Graffman om studien "Unga & medier 2015"

Att internet används allt mer är ingen nyhet. Det intressanta är hur det används. Det menar antropologen Katarina Graffman i en snabbanalys av Statens Medieråds undersökning om unga och medier.

Dagens unga exponeras för betydligt fler "nyhetstillfällen"

Apropå diskussionen om ”nyhetsundvikare” är det viktigt att förhålla sig till att dagens unga exponeras för betydligt fler ”nyhetstillfällen”, skriver Katarina Graffman.