Lkz6zxoy9wsque7nrfps

Johan Lindström

Redaktör för Radionytt.se och skriver även internationella radionyheter för Radiointelligence.com. Började bevaka radio 1991 i musikbranschtidningen Topp 40 och fortsatte senare i efterföljaren Musikindustrin. Har även varit svensk korrespondent för Music & Media och nordisk korrespondent för Media & Marketing.
Alla Rapporter Analyser Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial
Oumzyyiajd5gledy4eyf

Så såg radiolyssnandet ut i Sverige 2015

Radiolyssnandet ökade förra året. Främst tack vare en växande popularitet hos de yngsta lyssnarna och framgång för reklamradion, skriver Johan Lindström i sin analys av TNS Sifos siffror för 2015.

4 sidor 10 minuter lästid
Yizwnyi2tpvnh0nrubmj

Slaget om DAB

Det blir ingen övergång till DAB-radio. Kulturminister Alice Bah Kuhnke menar att det för närvarande innebär för stora oklarheter. Johan Lindström har kartlagt sakfrågorna och aktörerna bakom beslutet.

6 sidor 15 minuter lästid
Qtyyay57tzk5dymtpyff

Radiobolagens planer för DAB

De stora radiobolagen är överens om en satsning på digitalradio, men erfarenheterna från utlandet är blandade. Johan Lindström skriver om radiobolagens planer, utländska exempel och listar för- och nackdelar med tekniken.

7 sidor 10 minuter lästid
Uwexvzgtwlbbhcgzlzvz

Strategier för webbradio

Webbradion fortsätter att öka, visar en ny mätning från TNS Sifo som endast publiceras i Medievärlden Premium. De stora aktörerna Sveriges Radio, SBS Discovery Radio och MTG Radio är överens om att framtiden för radion är digital men har valt delvis olika strategier för att möta den:

6 sidor 6 minuter lästid

Spotify, Acast och Deezer slåss om poddlyssnarna

Spotify har sedan starten för sju år sedan varit helt inriktad musik. Nu blir det även videomaterial, nyheter och poddradio. Men i kampen om poddlyssnarna kraftsamlar även plattformarna Acast och Deezer.

Storaffären som förändrar radiolandskapet

Den tyska mediekoncernen Bauer Media Group, baserad i Hamburg, blir marknadsledande på reklamradio i Norden genom att köpa SBS Discovery Radio, som sedan 2012 har ingått i Discovery Communications. 

Kulturministerns tre DAB-val

Riksrevisionen riktar hård kritik mot DAB-utredningen men Discovery Radio och MTG Radio och Teracom går till motattack. Nu har kulturminister Alice Bah Kuhnke, från DAB-kritiska Miljöpartiet, tre val, skriver Johan Lindström i en snabbanalys