Xytbnjcf5mslc0x7wfde

Håkan Helander

Senior strategi- och processkonsult inom media och kommunikation på konsultföretaget Media720. Har genomfört utvecklingsprojekt för en majoritet av de svenska, och ett flertal internationella, dagstidnings- och tidskriftskoncerner.
Alla Rapporter Analyser Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial
Prgsxvqjixdw2addrxhw

Därför lyfter inte de digitala annonsintäkterna

Hur kommer det sig att de digitala annonsintäkterna inte vill lyfta för dagstidningar, tidskrifter och flertalet andra medier? Detta trots att de ofta har relativt stor räckvidd i de digitala kanalerna.

5 sidor 5-10 minuter lästid
Kgrdt8j4udwp57cmiksv

Potentialen i annonsaffären

För landsortspressen har annonsintäkterna i print minskat betydligt mer än räckviddstappet. Därför måste dagspressföretagen uppvärdera huvudprodukten och säljavdelningarna fokusera på dagstidningens styrkor, oberoende av kanal, menar Håkan Helander.

5 sidor 10 minuter lästid
Muwubt6r3k1cgljjcxus

Dagstidningarnas framtidsutsikter

En hållbar tillvaro för medieföretagen kräver både print- och digitala kanaler. Och även om kurvorna fortsätter ned finns papperstidningen kvar även om tio år, kommer Håkan Helander fram i sin analys av dagspressföretagens framtid.

8 sidor 15 minuter lästid
Uwy97znaaojdw6htdscq

Fusionernas faktiska fördelar

Är de många uppköp och fusioner som sker bland Sveriges dagstidningar nödvändiga för att rädda den lokala journalistiken genom att utnyttja synergier och för att skapa resurser för den digitala omställningen?

7 sidor 15 minuter lästid
Ib70jzvepgw514kol3gp

Lokaltidningarnas läge – myter och fakta

Många siffror är dystra för Sveriges lokala dagstidningar, men en analys av tillgänglig data ger en mer positiv bild, och punkterar en del myter.

7 sidor 10 minuter lästid
C6z54wcsldsdhggecfbq

Nyckeltal för utveckling

Medievärlden Premium tar fram exempel på nyckeltal för tidningsbranschen och ger tips på hur benchmarking kan användas i utvecklingsarbetet. Mediestrategen Håkan Helander har tillsammans med olika mediehus tagit fram nyckeltalsmodellen Tidningsnyckeln med årlig benchmarking.

6 sidor 7 minuter lästid