Gunnar Springfeldt

Gunnar Springfeldt är tidigare utvecklingschef, först i Göteborgs-Posten och sedan i Stampen Media Group i Göteborg. I den egenskapen följde han den amerikanska tidningskrisen noga. Gunnar Springfeldt lämnade tjänsten tidigare i år och driver nu den egna firman Springfeldt Media AB.
Alla Rapporter Analyser Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial

USA:s största tidningsjättar i rykten om megafusion

I USA ryktas nu om ett samgående mellan de allra största tidningskoncernerna, Gannett med 109 dagstidningar och Gatehouse Media med 156, plus hundratals endagarstidningar. Går affären igenom blir det en koloss. Men en koloss på lerfötter som kanske köper sig tid utan att i grunden ändra affärsmodellen. Även om affären inte går i lås vittnar utvecklingen om att konsolidering är sista halmstrået när inget slut kan skönjas på intäktsraset.

9 sidor 10-15 lästid

Befogat utvecklingsstöd eller allmosor från Facebook?

Det regnar miljarder över mediebranschen. Google har satsat motsvarande 2,7 miljarder kronor på medieutveckling och Facebook svarar med en lika hög summa öronmärkt för lokala nyheter. Men relationen mellan medieföretagen och plattformarna är komplicerad. Så frågan är om det bara är att tacka och ta emot pengarna eller om det finns anledning att vara kritisk?

8 sidor 10–15 lästid

Konsolidering i USA: Eat lunch or be lunch

Scott McNealy, Sun Microsystems grundare, beskrev en gång villkoren för it-företag som "eat lunch or be lunch". McNealys eget företag blev lunch, uppätet av Oracle. Branschkrisen har lett till en liknande situation för de amerikanska dagstidningarna och flera av de stora gamla koncernerna är inflätade i en budgivningskarusell med en i högsta grad oklar rollfördelning. Vem köper och vem säljer? Det enda man säkert kan säga om framtiden är att många tidningsföretag kommer att byta ägare under 2019. Men finns synergier som kan finansiera alla affärer?

13 sidor 15–20 lästid

Från magkänsla till mätbar journalistik

Vägen från annonsintäkter till läsarintäkter kantas av allt högre krav på journalistik och format som passar läsarna. Ett högt läsarengagemang och en stark läsarrelation är fundamentala framgångsfaktorer som sätter journalistiken i centrum. "Engagemang" är ett nytt så kallat buzzword i USA. Men vad är det? Går det att mäta?

11 sidor 15–20 lästid

Amerikansk lokalpress räknar bort annonsaffären

I USA har 1 800 tidningstitlar försvunnit sedan 2004 och forskarna uppskattar att 1 300 lokalsamhällen helt saknar journalistisk bevakning. I denna rapport tar vi upp hur medieforskningen granskar krisen för lokalpressen i USA och Europa.

12 sidor 15-20 minuter lästid

Medlemskap ingen genväg till framgång

Medlemskap som modell för läsarintäkter är en affärsidé som gått starkt framåt det senaste året. Men saknas strategin blir det en vanlig prenumerationsaffär. En ständig dialog med läsaren är en del av receptet som lett till stora framgångar för brittiska Guardian, och som nu inspirerar kollegerna.

11 sidor 15–20 lästid

Blockchain – något för mediebranschen?

Blockchain växer fram som ännu ett framtidsalternativ i mediebranschen. Tekniken ger möjlighet att lösa eller underlätta för kostnadsproblem, upphovsrätt och betalningstransaktioner. I USA lanseras nu blockchain som ett nytt ekosystem för nystartade digitala medieföretag som är tänkt att hantera hela kedjan från journalistik och distribution till intäkter.

8 sidor 10–15 minuter lästid

Mediekoncernen som vill bli bygdens "alltiallo"

Vi kommer aldrig att slå Google och Facebook med annonsaffären så vi måste göra något annorlunda. Så resonerar Gatehouse Media som nu lämnar trygghetszonen och rullar ut en bombmatta av nya lokala tjänster på hundratals marknader i USA.

8 sidor sidor 10–15 minuter lästid

Investmentbolag som ägare skapar nya konflikter

Investmentbolag i USA ser en affärsmöjlighet i den nedåtgående marknaden för lokaltidningar. Numera äger de merparten av de allra största amerikanska lokaltidningskoncernerna. I takt med att de nya ägarna maximerar vinsterna genom tuffa redaktionella nedskärningar har en våldsam kulturkrock uppstått.

12 sidor 10 minuter lästid

Här betalar public service lokaltidningarnas reportrar

I tidningskrisens spår har anknytningen mellan public service i etermedia och print uppmärksammats i Sverige. Men i Storbritannien har kopplingen blivit mycket konkret när BBC betalar lönerna för lokala "demokratireportrar" som anställs av nyhetsredaktioner över hela landet.

10 sidor sidor 10-15 minuter lästid

Facebooks nya spelplan

När Facebook stryper flödet till nyhetssajter drabbar det alla som gjort sig beroende av den trafiken. Men det som nu sker är inte enbart av ondo för publicisterna. Gunnar Springfeldt har letat efter goda råd och strategitips i USA.

11 sidor sidor 15–20 minuter lästid

Lokala mediers styrkor i USA

Amerikanska lokaltidningar kan utifrån uppfattas som traditionella och sena i omställningen. Men när två medieforskare lyfter fram lokaltidningar med upplagor under 50 000 exemplar och intervjuar ett stort antal branschföreträdare kommer en betydligt mer positiv bild fram. Och här finns en del bra strategiska idéer att hämta.

10 sidor 10–15 minuter lästid

Den digitala läsarrelationen

I takt med att allt färre tror på digitala annonsintäkter växer intäkter från läsarna i betydelse. Att få läsare att dela med sig av både tid och pengar är svårt – och kräver att den digitala läsarrelationen fördjupas. Hur gör de som kommit längst? Gunnar Springfeldt har specialstuderat New York Times och nederländska De Correspondent.

12 sidor 15-20 minuter lästid

A och I för medieföretag

Artificiell intelligens har potential att beröra hela den journalistiska värdekedjan och dess betydelse i framtiden ska inte underskattas. Gunnar Springfeldt reder ut hur AI kan användas inom media och vilka möjligheter och risker som finns.

9 sidor 15 minuter lästid

Kampen mot duopolet

Nyligen publicerade de nordiska utgivarorganisationerna en rapport om orättvis beskattning av digitala annonstjänster. Men hur möter mediebranschen och myndigheterna utanför Norden vår tids duopol, Googles och Facebooks växande dominans på de digitala annonsmarknaderna?

15 sidor 15-20 minuter lästid

Därför lämnar medieföretagen Instant articles

Nu har det gått två år sedan Facebooks Instant articles lanserades. Antalet publicister som ansluter sig ökar ännu men två tunga pionjärer, Guardian och New York Times, har hoppat av. Att släppa innehåll till Facebook eller inte är ett svårt, men oundvikligt, val för nyhetsmedier.

9 sidor 15 minuter lästid

Brittisk lokalpress – så tacklar de utmaningarna

Brittisk lokalpress går igenom en svår omställningsperiod. Bara de senaste två åren har 46 tidningar lagts ned. Kostnadsjakten är brutal, men här finns också innovationskraft, samarbetsvilja och en ambition att satsa.

11 sidor 15 minuter lästid

Så expanderar tyskspråkiga medier

Den stora tyskspråkiga mediemarknaden finns nära Sverige men är ändå ganska okänd för oss. Även om dessa länder ligger efter när det handlar om nytt mediebeteende driver många medieföretag på den digitala transformationen med full kraft, skriver Gunnar Springfeldt.

12 sidor 20 minuter lästid

Facebooks jakt på lokala annonspengar

I USA stärker Facebook sitt grepp om de lokala annonsmarknaderna. Andelen småföretag som annonserar via den kanalen har fördubblats på ett år. Nu annonserar nära två av tre lokala företag på Facebook. En fingervisning om vad som är att vänta på lokalmarknader i Sverige.

6 sidor 10 minuter lästid

Nya intäktsvägar för lokalpressen i USA

Allt fler amerikanska medieföretag erbjuder nu nya, ofta digitala,tjänster på hemmaplan. En del har hittat egna smala nischer som gör att de kan skala upp verksamheten över hela landet. Gunnar Springfeldt tittar närmare på jakten efter nya intäkter i USA.

8 sidor 15 minuter lästid

Därför spricker den digitala annonsaffären

Den traditionella digitala annonsaffären med displayannonser varken är eller kommer att bli hållbar som bärande intäktskälla i ett normalt mediehus. Omställningen kräver nytt tänkande, bättre utnyttjande av data och automatisering av säljprocessen. Gunnar Springfeldt har studerat utvecklingen i Norge, USA och Storbritannien.

10 sidor 12 minuter lästid

Annonsering i mobilen – därför är det så svårt

År efter år ligger mobilen hopplöst efter när det gäller annonsintäkter. Det handlar inte bara om annonsblockerare, små annonsytor eller att branschen inte vaknat utan även en bristande insikt om en fundamental förändring.

9 sidor 20 minuter lästid

Medieföretagens väg till en social affär

Allt fler medier flyttar hemifrån till de sociala plattformar där både användare och annonsörer redan finns och hitta nya vägar för kundkommunikation. Det är i detta nya landskap medieföretagen måste lära sig att navigera. Är en övergång till de nya kanalerna självmord eller framtiden?

9 sidor 20 minuter lästid

Strategier för att öka läsarnas lojalitet

Inkluderande medlemskap som tillväxtstrategi handlar om något djupare än svenska tidningars lojalitetsprogram, de innebär en övergång från produktföretag till serviceorganisationer. Gunnar Springfeldt har tittat på olika strategier för att öka läsarnas lojalitet.

9 sidor 20 minuter lästid

Springers digitala expansion

Även tyska tidningar har problem med affärsmodellen, men få har agerat lika aggressivt och handgripligt som jättekoncernen Axel Springer. Nu konkurrerar koncernen bland annat med svenska lokaltidningar med sin kupongsajt.

7 sidor 15 minuter lästid

VR – att jobba med uppslukande journalistik

Virtual reality och filmer i 360 grader är nya journalistiska verktyg på ingång. New York Times har precis börjat. Andra mediehus experimenterar.

9 sidor 20 minuter lästid

Slaget om den digitala distributionen

Många mediehus funderar på hur de ska förhålla sig till Facebook Instant Articles. Apple News har flera tidningar på gång för sitt koncepet. Och nu kommer Google AMP. Slaget om de digitala distributionsvägarna har börjat, konstaterar Gunnar Springfeldt.

11 sidor 20 minuter lästid

Mediehusens roll när prylarna får digitalt liv

Snart är uppkopplade hem, bilar, kläder, gräsklippare, kroppsinplantat, tv-apparater och klockor vardag. När prylarna kommunicerar med varandra växer det fram en ny digital helhet.

10 sidor 20 minuter lästid

Global konkurrens på lokala marknader

Google, Facebook och Twitter jobbar in sig på den lokala annonsmarknaden genom att närma sig små och medelstora företag. Dessutom vill jättarna ingå partnerskap med lokala medieföretag. Gunnar Springfeldt analyserar faror och fördelar.

10 sidor 20 minuter lästid

Den digitala brytpunkten

Alla strävar efter att kompensera förlorade printintäkter med växande digitala. Men hur lång tid tar det – och är det ens möjligt att nå brytpunkten? Lärdomarna från några av Europas starkaste och mest kreativa mediehus är en besk medicin att ta till sig.

9 sidor 12 minuter lästid

För och emot att samarbeta med Facebook

Facebook vill ha in mediernas innehåll i sin helhet. För mediebolagen är det ett frestande enkelt sätt att möta en ny och mycket större publik. Men hur farligt är det?Vågar man stå utanför? Meningarna är delade.

9 sidor 15 minuter lästid

London calling – strategiernas utfall

I Londons tidningsvärld finns alla typer av affärsmodeller. Ett tecken på uppfinningsrikedom, men också ett bevis på att "one size fits all" inte stämmer. Gunnar Springfeldt har analyserat de strategiska vägvalen med fokus på läsarintäkter.

10 sidor 12 minuter lästid

Digital tillväxt i brittisk lokalpress

Brittiska lokaltidningar har en bra bit kvar tills de digitala intäkterna överstiger tappet på printsidan. Men ökningstakten imponerar. Ändå, eller kanske just därför, spekulerar brittisk branschpress i vilken papperstidning som läggs ned härnäst.

5 sidor 6 minuter lästid

Dagstidningens framtid: samarbete och separation

Hur tänker lokaltidningarna kring intäkter och vad pratar de om när de ser framåt? Gunnar Springfeldt rapporterar från Local Online Advertising Conference i New York och utspelen från New York Times och Buzzfeed om samarbete.

10 sidor 12 minuter lästid

Därför vill investerarna köpa printföretag

En stor skillnad i värdering mellan traditionella tidningsföretag och digitala medieföretag gör att många tror på en våg av strukturaffärer på den amerikanska mediemarknaden.

5 sidor 6 minuter lästid

Läsarfinansiering

Läsarfinansiering av journalistik har kommit till Sverige på allvar. Gunnar Springfeldt har granskat crowdfundingfenomenet utomlands och analyserat förutsättningarna i Sverige.

9 sidor 12 minuter lästid

Nya intäktskällor

I den internationella mediebranschen börjar man se ett antal nya små intäktskällor, med betoning på små, som ska stötta när de stora intäktskällorna nu levererar allt mindre.

12 sidor 15 minuter lästid

När affären går sönder

Det finns mycket kunskap att hämta hos forskare som studerat välskötta företag som kört i diket. Bland annat Harvard-professorn Clayton Christensens studier av affärer som avbryts av ny teknik, så kallad disruptive innovation.

10 sidor 15 minuter lästid

Organisera för mobil tillvaro

Mobilen ställer nya krav på organisation, företagskultur – och innovation. Rapporten lyfter fram tre utländska modeller, men det mest intressanta exemplet finns på svensk hemmaplan.

13 sidor 15 minuter lästid

Trinity Mirrors strategi

Trinity Mirror stänger sju mindre tidningstitlar i Storlondons ytterområden. Läsarna hänvisas till digitala kanaler, ett led i den brittiska tidningsjättens allt aggressivare förändringsstrategi. Trinity Mirror gör mycket spännande i skuggan av de mer namnkunniga kollegorna i London.

6 sidor 8 minuter lästid

Mobila intäkter – mediehusens tuffaste match

Ligger den mobila affärsmodellen startklar och genomförbar på bordet? Knappast. Det finns dock några förebilder och i den här rapporten lyfter vi fram sportsajten Bleacher Report, New York Times Now och svenska Aftonbladet Plus. Gemensamt för dessa tre är att de har en hållbar eller lovande affär i botten, ett starkt internt mobilt fokus och publicerar direkt mot mobilkanalen.

11 sidor 15 minuter lästid

De nya mediebolagen – USA och Europa

I dammet från tidningskrisen ser vi ett pärlband av nystartade nyhetstjänster i framför allt Nordamerika. De nya entreprenörerna kan finansiera verksamheten på olika sätt, men de framgångsrika har en sak gemensamt; de litar inte på en traditionell annonsmodell.

10 sidor 15 minuter lästid

USA:s nya strukturvåg

Nu pågår en andra strukturvåg inom dagspressen i USA. Under den förra gick tidningarna ihop i stora koncerner som skulle möta framtiden med storlek och synergier. Nu handlar det om renodling av verksamheterna och avknoppningar av tidningarna. Bara under augusti har omstrukturering av fyra stora mediekoncerner offentliggjorts.

8 sidor 10 minuter lästid

Mobila annonstrender

Framtidens marknadsföring kan handla om att utnyttja information från bildatorn, pulsslagen när vi joggar eller situationsanpassad reklam i stormarknaden. Gunnar Springfeldt rapporterar om de mobila annonstrenderna från mediekonferenser i USA och Storbritannien och har tagit fram en checklista för mobila strategier.

12 sidor 10 minuter lästid

Brittisk lokalpress

Storbritanniens lokaltidningsmarknad har tagit de stora strukturgreppen och skrivit i ned värdet på tidningsinnehaven. De flesta tidningarna ingår i någon av de stora koncernerna Trinity Mirror, nybildade Local World, amerikanskägda Newsquest eller Johnston Press med huvudkontor i Edinburgh. Mycket påminner alltså om Sverige och bland de brittiska kollegornas experimenterande finns idéer att hämta.

12 sidor 10 minuter lästid

Springer och Agora

Tyska Axel Springer har målet att bli den ledande digitala publicisten på de marknader där koncernen finns. Hälften av intäkterna är digitala och vd Mathias Döpfner är trygg i sin strategi. Polska Agora har en djärv strategi men brottas med lönsamhetsproblem. Koncernen kämpar med en krympande reklammarknad där tv dominerar helt.

12 sidor 15 minuter lästid

Betalmodeller: USA

Här i Sverige känner vi väl till hur det går för de stora jättarna. Att USA:s största tidning, Wall Street Journal, har tagit betalt sedan den startade på nätet, att New York Times har lyckats bra med sin så kallade porösa frekvensmodell, att Washington Post just har börjat ta betalt och att USA Today inte vågar ta betalt ännu. Men hur ser det ut utanför New York och Washington? Gunnar Springfeldt rapporterar om vad som händer på några andra av de 1382 dagstidningarna i USA.

10 sidor 10 minuter lästid

Serie av storfusioner i Storbritannien

Konsolideringsprocessen i brittiska medier visar inga tecken på att avta. Just nu är två stora mediehus till salu. Omvärldsbevakaren Gunnar Springfeldt analyserar vilka förändringar på den brittiska marknaden vi kan ha att vänta.

Snabbanalys: Ny typ av ägare håller i taktpinnen i USA

Den senaste tiden har vi sett flera exempel på hur investmentbolag tar över lokalpressen i USA. Omvärldsbevakaren Gunnar Springfeldt analyserar vad denna nya typ av ägare betyder.

Fusionen mellan Gannett och Gatehouse kan skapa en koloss på lerfötter

I morgon torsdag avgörs om tidningsvärldens största fusion och USA:s, sannolikt världens, största tidningsföretag blir verklighet. Då beslutar aktieägarna i Gannett-koncernen om de ska säga ja till konkurrenten Gatehouse Medias bud att ta över och slå samman de båda koncernerna. Gunnar Springfeldt analyserar vad affären kan innebära.

Teknikjättarna synas på hemmaplan – och Facebook efterlyser mer regler

Många i mediebranschen har anledning att förundras över att de amerikanska teknikjättarnas dominans på så gott som alla marknader i världen får fortgå utan att myndigheterna ingriper. Det gäller inte bara den digitala annonsmarknaden, sök- och mobilmarknaden, utan även i skatt- och i integritetsfrågor, skriver Gunnar Springfeldt.

Debatt i USA om Googles nyhetsintäkter

En ny undersökning från News Media Alliance (NMA) visar att Google tjänar 4,7 miljarder dollar på mediebolagens nyheter. Men undersökningen är omdiskuterad och Gunnar Springfeldt reder ut varför.

Annonsbedrägerierna kan gynna publicister

De flesta aktörer på annonsmarknaden förlorar på de omfattande annonsbedrägerierna, som den härva som ledde till åtal i USA i veckan. Men i slutänden kan det faktiskt bli de traditionella publicisterna som vinner på att förtroendet för programmatiska annonser minskar.

Striden om Johnston Press eskalerar – Ager-Hanssens aktier värdelösa

Storbritanniens största regionalpresskoncern har ansökt om konkursskydd och företagsrekonstruktion. Aktierna i företaget blir då värdelösa och dess största ägare Custos med Christen Ager-Hanssen i spetsen kommer göra allt för att stoppa rekonstruktionen.

Brittiska myndigheter vill granska duopolets dominans

Brittiska myndigheter har redan ögonen på det amerikanska teknikduopolet. Nu talas om nya åtgärder mot Facebooks och Googles dominans på annonsmarknaden och samtidigt trycker brittiska TU, New Media Alliance, på om att nätjättarna måste betala för den brittiska lokaljournalistik som de tjänar pengar på.

Googles charmoffensiv – ska sälja tidningsprenumerationer

I Googles charmoffensiv ingår bland annat nya verktyg för analys och försäljning av tidningsprenumerationer, 2,4 miljarder svenska kronor i stödpengar och att kvalitetsjournalistik ska lyftas i sökresultaten.

Ett dråpslag för räckviddsberoende mediesajter

Nattens nyhet att Facebook i sin feed skall prioritera ned nyheter och lyfta fram användarens vänner och familj är egentligen ett officiellt tillkännagivande av en utveckling som pågått under hela förra året, skriver Gunnar Springfeldt i en snabbanalys.

Facebooks styrkor är dess svagheter

Facebook går igenom sin värsta trovärdighetskris någonsin. Förutom falska nyheter och påstådd rysk inblandning i USA:s presidentval med hjälp av företagets plattform har Facebooks annonssystem godkänt riktade annonser till personer som identifierats som judehatare. Facebook framstår allt mer som ett svårtyglat monster vars marknadsmässiga styrkor också är dess svagheter, skriver Gunnar Springfeldt.


Så gick starten för Instant Articles

Instant Articles lanserades den 20 oktober med 14 mediehus med från start. Gunnar Springfeldt har snabbanalyserat starten för Facebooks största satsning på att ta över den digitala nyhetsdistributionen.

Därför vågar La Presse lämna print

Den franskspråkiga dagstidningen La Presse i Montreal tjänar nu mer på annonser i surfplattan än vad den gör i print. Från årsskiftet lägger La Presse ned papperstidningen på vardagar.

Apple News och Instant Articles i 10 punkter

Just när Facebook startar sin test av New York Times och The Guardians innehåll i blygsam skala aviserar Apple sin nyhetsapp News som ska distribuera artiklar och annonser från de publicister som vill vara med. Det vi nu ser är konturerna av en helt ny distributionsmodell för medieföretagen.