Qrn47htcjfi8i0qxlwor

Gunnar Springfeldt

Gunnar Springfeldt är tidigare utvecklingschef, först i Göteborgs-Posten och sedan i Stampen Media Group i Göteborg. I den egenskapen följde han den amerikanska tidningskrisen noga. Gunnar Springfeldt lämnade tjänsten tidigare i år och driver nu den egna firman Springfeldt Media AB.
Alla Rapporter Analyser Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial
Er0vlhhhlqqmkuh2ot53

Därför lämnar medieföretagen Instant articles

Nu har det gått två år sedan Facebooks Instant articles lanserades. Antalet publicister som ansluter sig ökar ännu men två tunga pionjärer, Guardian och New York Times, har hoppat av. Att släppa innehåll till Facebook eller inte är ett svårt, men oundvikligt, val för nyhetsmedier.

9 sidor 15 minuter lästid
Exziu8gwrsuoy0vsb80x

Brittisk lokalpress – så tacklar de utmaningarna

Brittisk lokalpress går igenom en svår omställningsperiod. Bara de senaste två åren har 46 tidningar lagts ned. Kostnadsjakten är brutal, men här finns också innovationskraft, samarbetsvilja och en ambition att satsa.

11 sidor 15 minuter lästid
C3dbatpun8geqpshgxob

Så expanderar tyskspråkiga medier

Den stora tyskspråkiga mediemarknaden finns nära Sverige men är ändå ganska okänd för oss. Även om dessa länder ligger efter när det handlar om nytt mediebeteende driver många medieföretag på den digitala transformationen med full kraft, skriver Gunnar Springfeldt.

12 sidor 20 minuter lästid
Dsl6iu2eai0ugizicr81

Facebooks jakt på lokala annonspengar

I USA stärker Facebook sitt grepp om de lokala annonsmarknaderna. Andelen småföretag som annonserar via den kanalen har fördubblats på ett år. Nu annonserar nära två av tre lokala företag på Facebook. En fingervisning om vad som är att vänta på lokalmarknader i Sverige.

6 sidor 10 minuter lästid
Ncowwsbzconlu8xo0vnv

Nya intäktsvägar för lokalpressen i USA

Allt fler amerikanska medieföretag erbjuder nu nya, ofta digitala,tjänster på hemmaplan. En del har hittat egna smala nischer som gör att de kan skala upp verksamheten över hela landet. Gunnar Springfeldt tittar närmare på jakten efter nya intäkter i USA.

8 sidor 15 minuter lästid
Nyvd718huaar4bq97g1u

Därför spricker den digitala annonsaffären

Den traditionella digitala annonsaffären med displayannonser varken är eller kommer att bli hållbar som bärande intäktskälla i ett normalt mediehus. Omställningen kräver nytt tänkande, bättre utnyttjande av data och automatisering av säljprocessen. Gunnar Springfeldt har studerat utvecklingen i Norge, USA och Storbritannien.

10 sidor 12 minuter lästid
Ldbvu6ceb7vjlgbnwyjq

Annonsering i mobilen – därför är det så svårt

År efter år ligger mobilen hopplöst efter när det gäller annonsintäkter. Det handlar inte bara om annonsblockerare, små annonsytor eller att branschen inte vaknat utan även en bristande insikt om en fundamental förändring.

9 sidor 20 minuter lästid
Ir5xbdgmhqmdboiqgcxj

Medieföretagens väg till en social affär

Allt fler medier flyttar hemifrån till de sociala plattformar där både användare och annonsörer redan finns och hitta nya vägar för kundkommunikation. Det är i detta nya landskap medieföretagen måste lära sig att navigera. Är en övergång till de nya kanalerna självmord eller framtiden?

9 sidor 20 minuter lästid
Wvabdubvaezkd8stnift

Strategier för att öka läsarnas lojalitet

Inkluderande medlemskap som tillväxtstrategi handlar om något djupare än svenska tidningars lojalitetsprogram, de innebär en övergång från produktföretag till serviceorganisationer. Gunnar Springfeldt har tittat på olika strategier för att öka läsarnas lojalitet.

9 sidor 20 minuter lästid
Wzayugvvfevmdvnf2jn1

Springers digitala expansion

Även tyska tidningar har problem med affärsmodellen, men få har agerat lika aggressivt och handgripligt som jättekoncernen Axel Springer. Nu konkurrerar koncernen bland annat med svenska lokaltidningar med sin kupongsajt.

7 sidor 15 minuter lästid
Wqcvasnaka99eozkfyhs

VR – att jobba med uppslukande journalistik

Virtual reality och filmer i 360 grader är nya journalistiska verktyg på ingång. New York Times har precis börjat. Andra mediehus experimenterar.

9 sidor 20 minuter lästid
Wqsca18qnzfojmzghqdh

Slaget om den digitala distributionen

Många mediehus funderar på hur de ska förhålla sig till Facebook Instant Articles. Apple News har flera tidningar på gång för sitt koncepet. Och nu kommer Google AMP. Slaget om de digitala distributionsvägarna har börjat, konstaterar Gunnar Springfeldt.

11 sidor 20 minuter lästid
Bgnzrkfg3mjptzvppitd

Mediehusens roll när prylarna får digitalt liv

Snart är uppkopplade hem, bilar, kläder, gräsklippare, kroppsinplantat, tv-apparater och klockor vardag. När prylarna kommunicerar med varandra växer det fram en ny digital helhet.

10 sidor 20 minuter lästid
Ssvcpxtanjo9t3phjshg

Global konkurrens på lokala marknader

Google, Facebook och Twitter jobbar in sig på den lokala annonsmarknaden genom att närma sig små och medelstora företag. Dessutom vill jättarna ingå partnerskap med lokala medieföretag. Gunnar Springfeldt analyserar faror och fördelar.

10 sidor 20 minuter lästid
Ellhejk8qslya9uibecy

Den digitala brytpunkten

Alla strävar efter att kompensera förlorade printintäkter med växande digitala. Men hur lång tid tar det – och är det ens möjligt att nå brytpunkten? Lärdomarna från några av Europas starkaste och mest kreativa mediehus är en besk medicin att ta till sig.

9 sidor 12 minuter lästid
T2htd7ofs0tqzknbhxrv

För och emot att samarbeta med Facebook

Facebook vill ha in mediernas innehåll i sin helhet. För mediebolagen är det ett frestande enkelt sätt att möta en ny och mycket större publik. Men hur farligt är det?Vågar man stå utanför? Meningarna är delade.

9 sidor 15 minuter lästid
Zyfxmcfvmoz0i8pzqahy

London calling – strategiernas utfall

I Londons tidningsvärld finns alla typer av affärsmodeller. Ett tecken på uppfinningsrikedom, men också ett bevis på att "one size fits all" inte stämmer. Gunnar Springfeldt har analyserat de strategiska vägvalen med fokus på läsarintäkter.

10 sidor 12 minuter lästid
Vo6j9oo9huxh7ccimgtz

Digital tillväxt i brittisk lokalpress

Brittiska lokaltidningar har en bra bit kvar tills de digitala intäkterna överstiger tappet på printsidan. Men ökningstakten imponerar. Ändå, eller kanske just därför, spekulerar brittisk branschpress i vilken papperstidning som läggs ned härnäst.

5 sidor 6 minuter lästid
Iesuvuv4qr1flmdwpsap

Dagstidningens framtid: samarbete och separation

Hur tänker lokaltidningarna kring intäkter och vad pratar de om när de ser framåt? Gunnar Springfeldt rapporterar från Local Online Advertising Conference i New York och utspelen från New York Times och Buzzfeed om samarbete.

10 sidor 12 minuter lästid
Ltc3puibkh7rlcbk9ztq

Därför vill investerarna köpa printföretag

En stor skillnad i värdering mellan traditionella tidningsföretag och digitala medieföretag gör att många tror på en våg av strukturaffärer på den amerikanska mediemarknaden.

5 sidor 6 minuter lästid
Fpur2xwhw7frnrkhmb6b

Läsarfinansiering

Läsarfinansiering av journalistik har kommit till Sverige på allvar. Gunnar Springfeldt har granskat crowdfundingfenomenet utomlands och analyserat förutsättningarna i Sverige.

9 sidor 12 minuter lästid
E8bxsij0lgy5aca6xnkj

Nya intäktskällor

I den internationella mediebranschen börjar man se ett antal nya små intäktskällor, med betoning på små, som ska stötta när de stora intäktskällorna nu levererar allt mindre.

12 sidor 15 minuter lästid
Asbxbeuquwt5od9owgvl

När affären går sönder

Det finns mycket kunskap att hämta hos forskare som studerat välskötta företag som kört i diket. Bland annat Harvard-professorn Clayton Christensens studier av affärer som avbryts av ny teknik, så kallad disruptive innovation.

10 sidor 15 minuter lästid
Amaipd0fiwon8mszek3q

Organisera för mobil tillvaro

Mobilen ställer nya krav på organisation, företagskultur – och innovation. Rapporten lyfter fram tre utländska modeller, men det mest intressanta exemplet finns på svensk hemmaplan.

13 sidor 15 minuter lästid
Dhwqnudvlzypci4bclnw

Trinity Mirrors strategi

Trinity Mirror stänger sju mindre tidningstitlar i Storlondons ytterområden. Läsarna hänvisas till digitala kanaler, ett led i den brittiska tidningsjättens allt aggressivare förändringsstrategi. Trinity Mirror gör mycket spännande i skuggan av de mer namnkunniga kollegorna i London.

6 sidor 8 minuter lästid
Dqfe3haznhzr6ih8cmdm

Mobila intäkter – mediehusens tuffaste match

Ligger den mobila affärsmodellen startklar och genomförbar på bordet? Knappast. Det finns dock några förebilder och i den här rapporten lyfter vi fram sportsajten Bleacher Report, New York Times Now och svenska Aftonbladet Plus. Gemensamt för dessa tre är att de har en hållbar eller lovande affär i botten, ett starkt internt mobilt fokus och publicerar direkt mot mobilkanalen.

11 sidor 15 minuter lästid
F5knbxc6nvbeoyepybe4

De nya mediebolagen – USA och Europa

I dammet från tidningskrisen ser vi ett pärlband av nystartade nyhetstjänster i framför allt Nordamerika. De nya entreprenörerna kan finansiera verksamheten på olika sätt, men de framgångsrika har en sak gemensamt; de litar inte på en traditionell annonsmodell.

10 sidor 15 minuter lästid
Liurw04zprnoc0tyj4q5

USA:s nya strukturvåg

Nu pågår en andra strukturvåg inom dagspressen i USA. Under den förra gick tidningarna ihop i stora koncerner som skulle möta framtiden med storlek och synergier. Nu handlar det om renodling av verksamheterna och avknoppningar av tidningarna. Bara under augusti har omstrukturering av fyra stora mediekoncerner offentliggjorts.

8 sidor 10 minuter lästid
Mxksp9kaehk06tcrazgy

Mobila annonstrender

Framtidens marknadsföring kan handla om att utnyttja information från bildatorn, pulsslagen när vi joggar eller situationsanpassad reklam i stormarknaden. Gunnar Springfeldt rapporterar om de mobila annonstrenderna från mediekonferenser i USA och Storbritannien och har tagit fram en checklista för mobila strategier.

12 sidor 10 minuter lästid
Rqekynrpwpi4btlgrsdn

Brittisk lokalpress

Storbritanniens lokaltidningsmarknad har tagit de stora strukturgreppen och skrivit i ned värdet på tidningsinnehaven. De flesta tidningarna ingår i någon av de stora koncernerna Trinity Mirror, nybildade Local World, amerikanskägda Newsquest eller Johnston Press med huvudkontor i Edinburgh. Mycket påminner alltså om Sverige och bland de brittiska kollegornas experimenterande finns idéer att hämta.

12 sidor 10 minuter lästid
Pj8lv65mtmvwkfaniw5a

Springer och Agora

Tyska Axel Springer har målet att bli den ledande digitala publicisten på de marknader där koncernen finns. Hälften av intäkterna är digitala och vd Mathias Döpfner är trygg i sin strategi. Polska Agora har en djärv strategi men brottas med lönsamhetsproblem. Koncernen kämpar med en krympande reklammarknad där tv dominerar helt.

12 sidor 15 minuter lästid
Pfdwlwcatnx4pobbguwt

Betalmodeller: USA

Här i Sverige känner vi väl till hur det går för de stora jättarna. Att USA:s största tidning, Wall Street Journal, har tagit betalt sedan den startade på nätet, att New York Times har lyckats bra med sin så kallade porösa frekvensmodell, att Washington Post just har börjat ta betalt och att USA Today inte vågar ta betalt ännu. Men hur ser det ut utanför New York och Washington? Gunnar Springfeldt rapporterar om vad som händer på några andra av de 1382 dagstidningarna i USA.

10 sidor 10 minuter lästid

Så gick starten för Instant Articles

Instant Articles lanserades den 20 oktober med 14 mediehus med från start. Gunnar Springfeldt har snabbanalyserat starten för Facebooks största satsning på att ta över den digitala nyhetsdistributionen.

Därför vågar La Presse lämna print

Den franskspråkiga dagstidningen La Presse i Montreal tjänar nu mer på annonser i surfplattan än vad den gör i print. Från årsskiftet lägger La Presse ned papperstidningen på vardagar.

Apple News och Instant Articles i 10 punkter

Just när Facebook startar sin test av New York Times och The Guardians innehåll i blygsam skala aviserar Apple sin nyhetsapp News som ska distribuera artiklar och annonser från de publicister som vill vara med. Det vi nu ser är konturerna av en helt ny distributionsmodell för medieföretagen.