Erik Wilberg

Associate Professor i strategi på BI Norwegian Business School. Skrivit avhandling om ledarskap på tidningar i Norge och Sverige. Konsult i tidningsekonomi och ledarskap sedan 1985. Jobbade med olika uppdrag på tidningar i hela Sverige från 1990 till 2007. Tf försäljningsdirektör på Sydsvenskan 1996. Styrelseordförande på Helsingborgs Dagblad några månader år 2000. (Innan NWT-affären) 
Alla Rapporter Analyser Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial

Den norska mediekrisen

Analys Ekonomi

2016 kommer en redan dyster situation för norska mediehus att bli ännu dystrare. Många dagstidningar tvingas att gå ner i frekvens. Om de inte tar klivet att bli helt digitala direkt.

6 sidor 15 minuter lästid

Norsk framtidstro

Analys Ekonomi

Vad ligger bakom det norska undret? Starka varumärken som gör rätt saker och har rätt förutsättningar. Här benar professor Erik Wilberg ut vilka faktorer det handlar om. Hans slutsats är att det ser ljust ut – för de som navigerar rätt.

4 sidor 5 minuter lästid

Amedias ägarbyte – en vändning i sättet att se på tidningar

Amedias nya ägare är uttalade papperskramare samtidigt som de digitala kunderna blir allt fler. Ägarstiftelsen har också varit tydliga med att det inte finns några uttalade vinstkrav på tidningarna. Styrelsens sammansättning kan bli avgörande, konstaterar medieprofessor Erik Wilberg.