Zhcjifrms5aogv8sfrr8

Axel Andén

Chefredaktör på Medievärlden.
Alla Rapporter Analyser Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial
Chdsxmeqok82a7qroat2

Annonsintäkter första kvartalet 2017

Rapport Ekonomi

Tvåsiffriga tapp för både landsortspress och storstadspress årets första kvartal. Men spridningen mellan koncernerna är stor och det finns en som faktiskt ökar.

8 sidor 7 minuter lästid
Xoyw35khyqdwbsnm7da1

Annonsintäkter 2016

Rapport Ekonomi

Få dagspressföretag lyckas kompensera tappet i print med digital tillväxt. Men det finns undantag visar Medievärlden Premiums sammanställning över annonsförsäljningen under årets första tre kvartal.

14 sidor 20 minuter lästid
Mt1ljnpilu2ugmwnaxny

Annonsintäkter första kvartalet 2016

Rapport Ekonomi

Vissa koncerner har tvåsiffriga tapp, medan en koncern har ökat sin försäljning årets första månader. Medievärlden Premium har sammanställt annonsförsäljningen för lokaltidningskoncernerna.

10 sidor 10 minuter lästid
H6abjnizndlwc1ec0iz1

Digitala annonsintäkter 2015

Rapport Ekonomi

Medievärlden Premiums fjärde rapport om digitala annonsintäkter beskriver utvecklingen för fem koncerner, fem landsortstidningssajter, fyra storstadstidningssajter, samt kvällstidningarna och TV4 årets första tre kvartal.

28 sidor 25 minuter lästid
D0b47zhh5c63fsim5foo

Digitala intäkter – så startade 2015

Rapport Ekonomi

Medievärlden Premiums tredje rapport om de digitala intäkterna fokuserar på intäkter och sidvisningar första kvartalet 2015. Den visar bland annat att de flesta lokaltidningar som ingår i rapporten har ökat sina intäkter/sidvisning.

20 sidor 30 minuter lästid
Lsvahxmfuu8idgdswy2f

Nyårsspaning 2014

Medievärlden Premium lyfter fram några av milstolparna under 2014. Och tittar även framåt, bland annat med hjälp av tre externa trendspanare.

12 sidor 10 minuter lästid
Lvvm3asuhrejwzj1j90w

Digitala annonsintäkter 2014

Rapport Ekonomi

I våras publicerade Medievärlden Premium rapporten "Nu lyfter tidningssajterna" med intäkter och nyckeltal för tio tidningssajter i januari. Hur ser det då ut när vi har tre kvartal som underlag? I den här rapporten har vi siffror för sex landsortskoncerner och sex av de största sajterna och vidgar också perspektivet till att även omfatta storstad, kvällspress och TV4

32 sidor 20 minuter lästid
Gpulmoogz5lazf4tlh54

Nordens största mediekoncerner

Medievärlden Premium har sammanställt och kommenterat resultaten för Nordens största mediekoncerner inom dagspress med utgångspunkt i deras bokslut 2013 och de viktigaste händelserna under 2014.

13 sidor 20 minuter lästid
Dxiedqyyspbe5hxeydua

SOMMARY

Det har gått sex månader sedan nyår. Och nio månader sedan Medievärlden Premium startade. 50 rapporter och analyser samt 18 premiumartiklar och 25 veckobrev med omvärldsbevakning har pro- ducerats. Nu summerar vi huvuddragen i utgivningen i en lättsmält rapport. Skriv ut och läs på tåget, flyget, båten, bussen, eller i hängmattan så kan du sedan slappa i skön förvissning om att du i alla fall inte missat det viktigaste.

11 sidor 10 minuter lästid
Wjobdrxwlghcbmnstr1x

Betalmodeller i Norden 2

Det har gått ett drygt halvår sedan Medievärlden Premium släppte den första rapporten om betalmodeller. I uppföljaren Betalmodeller i Norden 2 får du veta hur betalmodellerna utvecklats sedan dess och hur de nya aktörerna klarat sig. Vi har bland annat tittat på valen av modell, priserna, resultaten, konverteringen och hur sidvisningarna påverkats. Samt inte minst framgångsfaktorer och best practice.

32 sidor 25 minuter lästid
Px9a9sgf8uzthqhbom6i

Nu lyfter tidningssajterna

Rapport Ekonomi

Sajternas försäljning är kanske den enskilt viktigaste framtidsfrågan för tidningsbranschen. Medievärlden Premium har i en unik sammanställning mätt lokaltidningssajternas trafik, prestanda och försäljning och tagit fram nya digitala nyckeltal för att kunna jämföra dem med varandra och över tid.

18 sidor 20 minuter lästid
Oie9mjqiibhx35av49dw

Trender 2014

Vilka trender kommer att påverka mediebranschen nästa år? Medievärlden Premium listar elva viktiga trender och frågar dessutom 18 branschpersoner som har koll på utvecklingsfrågor.

12 sidor 10 minuter lästid
Vgog193e3lrev8gsde9w

Betalmodeller: Norden

Nästa år kommer en majoritet av de nordiska dagstidningarna ha infört en betalmodell. Medievärlden Premium har gjort en unik sammanställning av resultaten och erfarenheterna så här långt.

21 sidor 25 minuter lästid

Affären Mittmedia-SvD är bara början

Affären mellan Mittmedia och Schibsted Sverige kan bli startskottet för en ny konsolideringsfas. När den är klar kanske det bara finns tre större aktörer kvar i dagstidningsbranschen.

Geotargeting börjar bli användbart på riktigt

Det har hänt mer inom geotargeting de senaste 18 månaderna än på 14 år innan dess”, sade Kate Owen från Digital Element som pratade på IAB:s seminarium ”Hur fungerar Geotargeting i mobilen?

Printmecca - Fördelar med print i det digitala medielandskapet

Även om print fortfarande tappar marknadsandelar till de digitala kanalerna börjar en del stora fördelar för print i den digitala eran utkristallisera sig:

Stora Annonsörsdagen - värdefull reklam

PÅ PLATS Temat för Stora Annonsörsdagen (29/4) var värdefull reklam. Här kommer en sammanfattning: