Analyser

Alla Marknad Publicistik Ekonomi Utveckling Extramaterial

"Digital only" – Vad händer när printupplagan läggs ned och utgivningen blir enbart digital?

De lönsamhetsförsämringar vi ser kommer sannolikt att fortsätta och går inte att stoppa med kostnadsreduktioner och prishöjningar utan kräver genomgripande strukturåtgärder. Men vad händer om printupplagan läggs ned till förmån för en digital utgivning? Stefan Melesko analyserar vad vi kan lära av de som gått först.

11 sidor 15–20 lästid

Digital konvertering: Morgonpress vs tidskrifter

Analys Ekonomi

Digitaliseringsgraden vad gäller läsarmarknaden är låg för både morgonpressen och tidskrifterna, men frågan är definitivt mer akut för den prenumererade morgonpressen. För båda kategorierna kommer print att vara huvudverksamheten under en lång period. Men den digitala konverteringen är en ödesfråga. Finns det någon skillnad mellan morgonpressen och tidskrifterna kring digitaliseringen? Stefan Melesko analyserar.

10 sidor 15–20 lästid

Nya grepp inom undersökande journalistik

Datadriven journalistik och kreativ storytelling – det är två varianter av framtidens undersökande journalistik. Kristin Heinonen, som varit på framtidskonferensen The Conference, tar avstamp i VG:s hyllade videoreportage "The Tinder Swindler" när hon analyserar de nya metoderna.

6 sidor 10–15 lästid

Bortom betalväggen – Så nådde Guardian 1 miljon betalande sympatisörer

The Guardians "reader revenue model" har blivit en stor framgång. I dag har tidningen lyckats nå 1 miljon betalande sympatisörer. Medievärlden Premiums Kristin Heinonen analyserar tidningens väg dit.

6 sidor 10–15 lästid

Så påverkas marknaden av att Blocket slutar med bostadsannonser

Analys Marknad

Köp- och säljgiganten Blocket slutar med mäklarannonser den sista december i år. Vad får det för konsekvenser och hur påverkar det marknader för bostadsannonsen? Medievärlden Premiums Lars Herlin har undersökt saken.

8 sidor 10–15 lästid

Dagspressens upplageutveckling

Ett konkret mått på relationen mellan den kvalificerade journalistiken och dess läsare är hur upplagorna utvecklas och hushållstäckningen hävdas. Analysen fördjupas ytterligare om man tittar på betalningsgraden. Och den digitala delen av upplageaffären ger en fingervisning om framtiden. Anders Ahlberg har undersökt hur utvecklingen för dagstidningarna ser ut.

14 sidor 15–20 lästid

Landsortstidningskoncernernas ekonomi 2018

Analys Ekonomi

Stefan Melesko har tittat på landsortstidningskoncernernas ekonomi 2018 och konstaterar att branschen pressas av transformeringen till digitali­sering, effekterna av den gamla idén om att inte ta be­talt för redaktionellt material, internationella jättars växande andel av annonsmarknaden med mera.

11 sidor sidor 10–15 lästid

Den svåra konsten att spana in i framtiden

För att få förståelse för medieutvecklingen behövs både stadiga backspeglar och god omvärldskunskap, parallellt med ett visionärt och framåtblickande prognosticerande. Det skriver forskarna Gunnar Nygren och Ingela Wadbring, som är redaktörer för boken På väg mot medievärlden 2030.

9 sidor 10–15 lästid

USA:s största tidningsjättar i rykten om megafusion

I USA ryktas nu om ett samgående mellan de allra största tidningskoncernerna, Gannett med 109 dagstidningar och Gatehouse Media med 156, plus hundratals endagarstidningar. Går affären igenom blir det en koloss. Men en koloss på lerfötter som kanske köper sig tid utan att i grunden ändra affärsmodellen. Även om affären inte går i lås vittnar utvecklingen om att konsolidering är sista halmstrået när inget slut kan skönjas på intäktsraset.

9 sidor 10-15 lästid

När kan morgonpressen bli digital?

Analys Ekonomi

Print är fortsatt grunden för en lönsam tidningsaffär. Detta måste mediebolagen utnyttja för att köpa tid till att transformera över fler betalande läsare till digitala plattformar. Men är det möjligt att – inom överskådlig tid – göra morgonpressen helt digital? Stefan Melesko analyserar.

7 sidor 10 lästid

En platsannonsmarknad i förändring

Analys Ekonomi

Allt tyder på att det blir stora förändringar bland rekryteringssajterna de kommande åren. Google förväntas till exempel bli en dominerande spelare. Lars Herlin analyserar vilka effekter det här får på marknaden.

10 sidor 10–15 lästid

Transparens eller hemlighetsmakeri?

Analys Ekonomi

Det blir allt svårare att analysera medieföretagens ekonomiska situation. Stefan Melesko resonerar kring vad den bristande öppenheten och transparensen får för konsekvenser för branschanalysen.

8 sidor 10–15 lästid

Befogat utvecklingsstöd eller allmosor från Facebook?

Det regnar miljarder över mediebranschen. Google har satsat motsvarande 2,7 miljarder kronor på medieutveckling och Facebook svarar med en lika hög summa öronmärkt för lokala nyheter. Men relationen mellan medieföretagen och plattformarna är komplicerad. Så frågan är om det bara är att tacka och ta emot pengarna eller om det finns anledning att vara kritisk?

8 sidor 10–15 lästid

Norge kontra Sverige: vald gren landsortspress

Analys Ekonomi

Marknadsförhållandena i Norge och Sverige är i stort likartade, men de norska tidningarna är mer lönsamma. Stefan Melesko tittar närmare på struktur och ekonomi och försöker svara på varför.

9 sidor 10–15 minuter lästid

De nya mediestöden

Stödet till journalistik i underbevakade områden är bredvid sänkt digital moms främsta nyheten i mediepolitikens verktygslåda. Nu när det ska användas finns det i stort sett inga budgetmedel kvar. Medieverkligheten har sprungit förbi politiken.

13 sidor 15–20 lästid

Så bevakar du digitala trender

För att kunna skilja på vad som är en ny digital trend respektive en övergående fluga behöver man förstå vad som påverkar trender. Kristin Heinonen hjälper dig och din organisation att bli bättre på omvärldsbevakning.

7 sidor 10–15 lästid

Så går det för TT i Australien

2015 följde TT en europeisk trend att placera nattredaktionen i Sydney. Bättre för såväl nyhetsrapporteringen som för ekonomin och medarbetarna, löd argumenten. Så hur har det gått? Medievärlden Premium har varit på plats, för att ta reda på vilka förhoppningar – och farhågor – som har infriats.

9 sidor 15–20 minuter lästid

Konsolidering i USA: Eat lunch or be lunch

Scott McNealy, Sun Microsystems grundare, beskrev en gång villkoren för it-företag som "eat lunch or be lunch". McNealys eget företag blev lunch, uppätet av Oracle. Branschkrisen har lett till en liknande situation för de amerikanska dagstidningarna och flera av de stora gamla koncernerna är inflätade i en budgivningskarusell med en i högsta grad oklar rollfördelning. Vem köper och vem säljer? Det enda man säkert kan säga om framtiden är att många tidningsföretag kommer att byta ägare under 2019. Men finns synergier som kan finansiera alla affärer?

13 sidor 15–20 lästid

Vem tar vem?

Analys Ekonomi

Ägarförhållandena i landsortspressen håller på att förändras. Men vilka strukturaffärer kan vi vänta härnäst? Stefan Melesko spekulerar i vem som tar vem.

11 sidor 15–20 lästid

Från magkänsla till mätbar journalistik

Vägen från annonsintäkter till läsarintäkter kantas av allt högre krav på journalistik och format som passar läsarna. Ett högt läsarengagemang och en stark läsarrelation är fundamentala framgångsfaktorer som sätter journalistiken i centrum. "Engagemang" är ett nytt så kallat buzzword i USA. Men vad är det? Går det att mäta?

11 sidor 15–20 lästid

Mediehusens strategier för att ta betalt digitalt

Analys Marknad

Näst efter Norge är Sverige det land i världen med högst betalningsvilja för journalistik. För de flesta nyhetsorganisationer är läsarintäkter vägen framåt. Medievärlden Premium har gjort en kartläggning och intervjuat de stora tidningarna om deras strategier för 2019.

11 sidor 15–20 lästid

Tjänsterna som floppade 2018

2018 är snart till ända och före jul stannar Medievärlden upp ett ögonblick för att reflektera över vilka teknikbolag och tjänster som gått i graven under året – och vilka som fått sig rejäla törnar.

5 sidor sidor 5-10 minuter lästid

Strategier för prissättning av digitala abonnemang

Analys Ekonomi

Vilka principer styr prissättningen för de digitala abonnemangen? Finns det några medvetna strategier för differentiering mellan digitalt och print. Och hur ska ett helt sortiment av olika titlar eller medier prissättas?

11 sidor 15–20 minuter lästid

Framgångsfaktorer för frekvensnedgång

För ett år sedan gick Gota Medias tidning Trelleborgs Allehanda ned i frekvens från sex till tre dagar i veckan. Medievärlden Premium har intervjuat chefredaktören och listat framgångsfaktorer från en nyskriven rapport.

5 sidor 5-10 minuter lästid

När nyhetskonsumtionen flyttar till stängda forum

Sociala medier som nyhetskälla sjunker i takt med att chattjänster växer. Men det verkar vara i slutna diskussionsgrupper snarare än med meddelandeappar som medieföretagen lyckas bäst.

7 sidor 10 lästid

Amerikansk lokalpress räknar bort annonsaffären

I USA har 1 800 tidningstitlar försvunnit sedan 2004 och forskarna uppskattar att 1 300 lokalsamhällen helt saknar journalistisk bevakning. I denna rapport tar vi upp hur medieforskningen granskar krisen för lokalpressen i USA och Europa.

12 sidor 15-20 minuter lästid

Medlemskap ingen genväg till framgång

Medlemskap som modell för läsarintäkter är en affärsidé som gått starkt framåt det senaste året. Men saknas strategin blir det en vanlig prenumerationsaffär. En ständig dialog med läsaren är en del av receptet som lett till stora framgångar för brittiska Guardian, och som nu inspirerar kollegerna.

11 sidor 15–20 lästid

Dagspressen och kapitalet

Analys Ekonomi

Hur ser kapitalstrukturen och kapitalbehovet ut för lokaltidningskoncernerna? Hur kan stiftelseägda koncerner gå till väga för att skaffa nytt kapital? Vilka kommer mest sannolikt att köpa och vilka kommer att sälja vid nästa strukturaffär?

9 sidor sidor 10–15 minuter lästid

Blockchain – något för mediebranschen?

Blockchain växer fram som ännu ett framtidsalternativ i mediebranschen. Tekniken ger möjlighet att lösa eller underlätta för kostnadsproblem, upphovsrätt och betalningstransaktioner. I USA lanseras nu blockchain som ett nytt ekosystem för nystartade digitala medieföretag som är tänkt att hantera hela kedjan från journalistik och distribution till intäkter.

8 sidor 10–15 minuter lästid

Boksluten 2017 – så går koncernerna

Analys Ekonomi

Stefan Melesko analyserar Stampens, Mittmedias, NTM:s, Gotas, NWT:s, Sörmlands Medias och Hall Medias bokslut för 2017 och jämför med tidigare år.

9 sidor sidor 15–20 minuter lästid

Mediekoncernen som vill bli bygdens "alltiallo"

Vi kommer aldrig att slå Google och Facebook med annonsaffären så vi måste göra något annorlunda. Så resonerar Gatehouse Media som nu lämnar trygghetszonen och rullar ut en bombmatta av nya lokala tjänster på hundratals marknader i USA.

8 sidor sidor 10–15 minuter lästid

Investmentbolag som ägare skapar nya konflikter

Investmentbolag i USA ser en affärsmöjlighet i den nedåtgående marknaden för lokaltidningar. Numera äger de merparten av de allra största amerikanska lokaltidningskoncernerna. I takt med att de nya ägarna maximerar vinsterna genom tuffa redaktionella nedskärningar har en våldsam kulturkrock uppstått.

12 sidor 10 minuter lästid

Så hittar unga nyheter och information

En slumpmässig men ändå medveten konsumtion – och ett stort intresse för nyheter och samhällsfrågor. Det är några av de slutsatser Maria Jervelycke Belfrage drar efter att ha intervjuat 40 ungdomar på gymnasiet om deras behov av nyheter och information.

14 sidor 20-25 minuter lästid

Medieföretagens effektivitet

Analys Ekonomi

Genom att studera förädlingsvärdet i förhållande till personalkostnader och tillgångar går det att se hur mediekoncernernas effektivitet utvecklas över tid. Förvånansvärt bra med tanke på annonsmarknadens utveckling, visar Stefan Meleskos analys.

8 sidor 12 minuter lästid

Lokala sporträttigheter ger digitala prenumeranter

Analys Marknad

Lokaltidningar livesänder numera allt från Europa Leauge-kvalmatcher till motionslopp och rallyturneringar. Det har visat sig vara ett effektivt sätt att stärka den digitala prenumerationsaffären. Men att räkna hem kostnaden kan vara lättare sagt än gjort.

8 sidor sidor 10-15 minuter lästid

Den nya spelmarknaden

Analys Marknad

Den nya lagstiftningen på spelområdet kommer också att påverka mediemarknaden. TV4 är en given vinnare, men även landsortstidningarna och populärpressen kan komma att öka sin andel, skriver Stefan Melesko.

7 sidor 10-15 minuter lästid

Robotjournalistikens år

Förra året avancerade robotjournalistiken på bred front både i och utanför Sverige. Men tekniken är inte ny. Sakari Pitkänen analyserar den automatiska journalistikens genombrott.

9 sidor sidor 10-15 minuter lästid

Här betalar public service lokaltidningarnas reportrar

I tidningskrisens spår har anknytningen mellan public service i etermedia och print uppmärksammats i Sverige. Men i Storbritannien har kopplingen blivit mycket konkret när BBC betalar lönerna för lokala "demokratireportrar" som anställs av nyhetsredaktioner över hela landet.

10 sidor sidor 10-15 minuter lästid

Nya spelare i matchen om sporträttigheter

Analys Marknad

Först kom telekomjättarna, sedan de globala techbolagen. Strukturomvandlingen har nått sporträttighetsindustrin. Och vinnarna är rättighetsägarna.

10 sidor sidor 10-15 minuter lästid

Den digitala brytpunkten – när kan digitalt ersätta print?

Analys Ekonomi

När kan dagstidningarna lägga ned papperstidningen och gå över till en helt digital verksamhet? Stefan Melesko har analyserat förutsättningarna för lokaltidningarna samt för storstadstidningarna Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

9 sidor sidor 15–20 minuter lästid

Facebook Marketplace – ingen Blocketdödare

Analys Utveckling

Inför lanseringen beskrevs Facebook Marketplace som ett hot mot Schibstedägda Blockets existens. Men så farlig är inte konkurrenten än, skriver Lars Herlin.

5 sidor 5-10 minuter lästid

Mediebolagen på börsen

Analys Ekonomi

Norska Schibsted och Polaris, finska Sanoma och Alma och brittiska Johnston och Trinity har utvecklats väldigt olika på börsen de senaste åren. I Sverige har de traditionella mediebolagen avnoterats. Stefan Melesko har analyserat utvecklingen när det gäller mediebolagen på börserna.

8 sidor sidor 12 minuter lästid

Värdet på mediebranschens affärer

Analys Ekonomi

Hur värderas bolagen och deras konsumenter i några av de stora svenska medieaffärerna? Stefan Melesko har jämfört värderingarna av telekom- och dagspressföretag i denna analys. UPPDATERAD

5 sidor sidor 10 minuter lästid

Facebooks nya spelplan

När Facebook stryper flödet till nyhetssajter drabbar det alla som gjort sig beroende av den trafiken. Men det som nu sker är inte enbart av ondo för publicisterna. Gunnar Springfeldt har letat efter goda råd och strategitips i USA.

11 sidor sidor 15–20 minuter lästid

Gratistidningarna – vinnare och försvinnare

Det finns fyra stora aktörer på den svenska gratistidnings-marknaden. Tre av dem förlorar räckvidd och intäkter medan den fjärde ökar. Men det finns aktörer som kan förändra hela spelplanen och en strukturaffär kan komma redan i år, skriver Sakari Pitkänen i en analys.

7 sidor 10-15 minuter lästid

Lokala mediers styrkor i USA

Amerikanska lokaltidningar kan utifrån uppfattas som traditionella och sena i omställningen. Men när två medieforskare lyfter fram lokaltidningar med upplagor under 50 000 exemplar och intervjuar ett stort antal branschföreträdare kommer en betydligt mer positiv bild fram. Och här finns en del bra strategiska idéer att hämta.

10 sidor 10–15 minuter lästid

Medieföretagens strategier

De svenska landsortstidningskoncernerna har delvis valt olika strategier. Stefan Melesko har analyserat strategier och utfall för Mittmedia, Stampen, NTM och Gota.

9 sidor 10-15 minuter lästid

Vågar välja bort

Analys Marknad

Sveriges Radios vd Cilla Benkö går mot strömmen i sitt tydliga strategival att fokusera på ljud i en tid av global, digital konkurrens då många medieaktörer ägnar sig åt "allt".

7 sidor 10 minuter lästid

Därför lyfter inte de digitala annonsintäkterna

Hur kommer det sig att de digitala annonsintäkterna inte vill lyfta för dagstidningar, tidskrifter och flertalet andra medier? Detta trots att de ofta har relativt stor räckvidd i de digitala kanalerna.

5 sidor 5-10 minuter lästid

Om SVT:s roll i ett nytt medielandskap

Analys Marknad

Hon har varit vd för SVT i snart tre år och trycket på public service är större än på länge. Medievärlden träffade Hanna Stjärne för att prata om polariseringen kring public service-utredningen, förhållandet till globala nätjättar och samarbeten med lokala medieföretag.

10 sidor 15–20 minuter lästid

Den digitala läsarrelationen

I takt med att allt färre tror på digitala annonsintäkter växer intäkter från läsarna i betydelse. Att få läsare att dela med sig av både tid och pengar är svårt – och kräver att den digitala läsarrelationen fördjupas. Hur gör de som kommit längst? Gunnar Springfeldt har specialstuderat New York Times och nederländska De Correspondent.

12 sidor 15-20 minuter lästid

Distributionens nya vägar

Papperstidningens livslängd är beroende av en kostnadseffektiv distribution. Olika lösningar som nu diskuteras verkar kunna ge ökad livslängd. Stefan Melesko redogör för distributionens nya vägar.

8 sidor 10-15 minuter lästid

GDPR-guide: Bli redo steg för steg

25 maj 2018 är det dags. Då införs GDPR. En ny dataskyddsförordning med nya krav och höga sanktionsavgifter för den som missköter sig. Vi går igenom de viktigaste nyheterna och hur ni förbereder er.

12 sidor 15-20 lästid

Boksluten 2016 – så går tidskriftsförlagen

Analys Ekonomi

De svenska tidskrifterna gjorde ett bra 2016, vilket delvis kan förklaras av en stark konjunktur. Men en stor konsolidering i LRF-affären har ökat skuldsättningen. Och några positiva signaler om en strukturförändring går inte att se, enligt Olle Lidboms analys.

6 sidor 8–10 minuter lästid

A och I för medieföretag

Artificiell intelligens har potential att beröra hela den journalistiska värdekedjan och dess betydelse i framtiden ska inte underskattas. Gunnar Springfeldt reder ut hur AI kan användas inom media och vilka möjligheter och risker som finns.

9 sidor 15 minuter lästid

Skam – succén som startade från noll

Norska tv-serien Skam har hyllats både för sitt sätt att skildra tonårstiden och sitt nyskapande publiceringssätt på nätet. Kristin Heinonen har träffat Mari Magnus som ansvarat för seriens webbstrategi.

5 sidor 8 minuter lästid

Därför vill alla sälja CMS

Plötsligt bygger nästan alla medieföretag content management system, (CMS). Som de vill sälja till andra medieföretag som också bygger CMS. Det går inte ihop, konstaterar Sakari Pitkanen. (UPPDATERAD)

10 sidor 15 minuter lästid

Schibsteds storägare vill se mer politik

Analys Marknad

Hon har utsetts till Norges mäktigaste mediekvinna fyra år i rad. Och hennes inflytande har inte minskat med det nya uppdraget som vd för Schibsteds största ägare Tinius Trust. Medievärlden träffade Kjersti Løken Stavrum i Oslo för att prata affärsutveckling, mediepolitik och lobbyarbete.

9 sidor 15-20 minuter lästid

Boksluten 2016 – så går koncernerna

Analys Ekonomi

En genomgång av boksluten för 2016 visar på en kanske något förvånade stabilitet hos landsortstidningskoncernerna. Men det gäller inte alla, konstaterar Stefan Melesko.

8 sidor 20 minuter lästid

Potentialen i annonsaffären

För landsortspressen har annonsintäkterna i print minskat betydligt mer än räckviddstappet. Därför måste dagspressföretagen uppvärdera huvudprodukten och säljavdelningarna fokusera på dagstidningens styrkor, oberoende av kanal, menar Håkan Helander.

5 sidor 10 minuter lästid

Den svåra konsten att räkna hem tv-rättigheter

Analys Ekonomi

Priserna för sändningsrättigheter fortsätter att skjuta i höjden. Hur kan de värderas och bokföras och vilka effekter har de dyra inköpen av sporträttigheter på tv-bolagens resultat? Stefan Melesko har tittat på frågeställningarna.

11 sidor 15 minuter lästid

Kampen mot duopolet

Nyligen publicerade de nordiska utgivarorganisationerna en rapport om orättvis beskattning av digitala annonstjänster. Men hur möter mediebranschen och myndigheterna utanför Norden vår tids duopol, Googles och Facebooks växande dominans på de digitala annonsmarknaderna?

15 sidor 15-20 minuter lästid

Organisationspressens upplagor & räckvidd

Analys Ekonomi

Hur ser den optimala kontakten med medlemmar och omvärld ut för en organisation? Det beror på förväntningar och vanor hos dem man vill eller ska nå. Många hoppas att de digitala kanalerna ska vara rätt men få lyckas att nå en rimlig trafik.

5 sidor 15 minuter lästid

Digitala läsarintäkter 2017

Snart tar alla medieföretag betalt för digitalt innehåll. Men det dröjer innan intäkterna finansierar verksamheten. Tillväxten när det gäller nya kunder har stannat av för den som hållit på längst. Där handlar det nu om att hitta taket för betalviljan.

9 sidor 15 minuter lästid

Hyperlokala sajter – fem typer att hålla koll på

Analys Marknad

Det finns fem typer av hyperlokala sajter som branschen gärna glömmer – men inte borde glömma. I en uppföljning till ”Här finns de hyperlokala sajterna” går Carina Tenor igenom fem typer av uppstickare som medieföretagen borde hålla ögonen på.

7 sidor 10 minuter lästid

På jakt efter framtidens kommentarsfunktion

Analys Utveckling

2015 var året då de sista kommentarsfälten dog och läsardialogen i princip helt flyttade ut på Facebook, dit också annonspengarna försvann. Men nu kommer lösningarna som ska döda näthatet och kanske kan flytta tillbaka en del av engagemanget och intäkterna till nyhetssajterna.

13 sidor 15 minuter lästid

Visar vägen för lokala läsarintäkter

Analys Ekonomi

Norska Amedia var hårt pressat och framtidsutsikterna liknade Stampens. Några år senare är företaget ett digitalt föredöme som får studiebesök från hela världen. Medievärlden träffade koncerndirektör Are Stokstad och pratade konvertering, lokal journalistik och frekvensförändringar.

10 sidor 15 minuter lästid

Så påverkar politiken mediernas intäkter

Analys Ekonomi

Mediehusens intäkter påverkas i hög grad av externa faktorer utanför företagens kontroll, som mediepolitik och konkurrens från public service och globala aktörer. Stefan Melesko har analyserat hur de påverkar mediernas intäkter.

11 sidor 20 minuter lästid

Därför lämnar medieföretagen Instant articles

Nu har det gått två år sedan Facebooks Instant articles lanserades. Antalet publicister som ansluter sig ökar ännu men två tunga pionjärer, Guardian och New York Times, har hoppat av. Att släppa innehåll till Facebook eller inte är ett svårt, men oundvikligt, val för nyhetsmedier.

9 sidor 15 minuter lästid

Brittisk lokalpress – så tacklar de utmaningarna

Brittisk lokalpress går igenom en svår omställningsperiod. Bara de senaste två åren har 46 tidningar lagts ned. Kostnadsjakten är brutal, men här finns också innovationskraft, samarbetsvilja och en ambition att satsa.

11 sidor 15 minuter lästid

DN, SvD och DT om sina digitala arbetssätt

2016 var ett stort utvecklingsår för de svenska mediehusen. Berikade med nya erfarenheter prövar de nu olika innehållsstrategier för att få nya betalande läsare av digitalt material. Medievärlden har tittat närmare på hur DN, SvD och DT arbetar.

14 sidor 15-20 minuter lästid

Här finns de hyperlokala sajterna

Vilka är motiven till att starta en hyperlokal sajt? Carina Tenor och Sara Leckner har gjort en sammanställning över 47 aktörer som ligger bakom ett sextiotal lokala sajter.

10 sidor 15 minuter lästid

Innovationstryck går ut över digitalt berättande

Analys Utveckling

Intern struktur är största hindret för samarbete och innovation när medieföretag rankar hinder och drivkrafter. Sedan kommer konsumenters låga intresse för nya tekniska lösningar. Samtidigt riskerar kärnverksamheten – berättandet – att komma i andra hand när företag vill bli mer innovativa. Det visar en ny KTH-studie.

9 sidor 20 minuter lästid

Case – Hallpressens digitala språng

Sedan i somras har Hallpressen fördubblat trafiken i sina digitala kanaler. Nyligen sjösattes också en ny organisation där print och digitalt har renodlats. Herman Nikolic, redaktionell chef på Hallpressen, berättar om arbetet bakom de digitala framgångarna.

5 sidor 5 minuter lästid

JP/Politikens vd Stig Ørskov om expansionsplanerna

Analys Marknad

Danska JP/Politiken fick nobben från Stampen i höstas men blickar nu mot andra förvärv i utlandet – också i Sverige. "Vi är intresserade av Sydsvenskan", säger vd Stig Ørskov i en längre intervju med Medievärlden Premium.

8 sidor 15 minuter lästid

Tidskrifternas tio i topp i sociala medier – 2

Svensk Damtidning är för andra gången i rad bäst av de stora tidskrifterna i sociala medier. Och segern är överlägsen – tidningen har 15 poäng till godo till nya tvåan, som klättrar från elfte plats.

10 sidor 15 lästid

Så gick de nordiska koncernerna 2016

Analys Marknad

Tre av de största nordiska mediekoncernerna redovisade förbättringar för 2016. En koncern menade att fjolåret var ett besvärligt år och redovisade sjunkande resultat. En annan koncern övertygar med sin förmåga att skapa vinster på ”gammaldags” icke-betal-TV.

5 sidor 15 minuter lästid

Bonnier, Schibsted och MTG om framtiden

Analys Marknad

MTG:s vd Anders Jensen ser inga hinder för att arbeta ihop med en lokal tidningsaktör. Samarbeten behövs för att stå upp mot de dunkla krafterna, anser Schibsted Sveriges vd Raoul Grünthal. Bonnier samarbetar gärna – om det gynnar annonsörerna, enligt vd Tomas Franzén.

16 sidor 20 minuter lästid

Lokaltidningarnas tio i topp i sociala medier – 4

Två koncerner dominerar när vi summerar lokalpressens höst i sociala medier – HD-Sydsvenskan och Mittmedia.

10 sidor 12 lästid

Så blir innehållet tillgängligt för fler

Analys Utveckling

Förra året antogs ett nytt EU-direktiv som ställer högre krav på tillgänglighet för myndigheters hemsidor och appar. Samtidigt föreslår Medieutredningen att redaktioner ska kunna söka bidrag för att öka sina anpassningar. Men det finns förstås fler skäl än lagkrav och pengar att vilja nå hela sin publik. Malin Crona visar hur du kommer igång med tillgänglighetsarbetet.

10 sidor 15 minuter lästid

Case – Tre vägar att utveckla digitalt berättande

Årets Noda-konferens visade upp flera bra exempel på hur medieföretag har vässat det digitala berättandet. IT-skribenten Monika Kleja lyfter fram tre av dessa:

8 sidor 15 minuter lästid

Case – Bandypuls har satt bollen i rullning

Från att ha varit en lokal angelägenhet för Hälsingelagen är Bandypuls nu något för bandyfans över hela Sverige. Framgångarna med konceptet gör att Mittmedia snart ska trava vidare i samma riktning med andra sporter.

4 sidor 5 minuter lästid

Riksmediernas tio i topp i sociala medier – 4

Analys Marknad

När vi summerar hösten 2016 med RRI för riksmedier har vi en ny ledare i Aftonbladet. Närmast bakom lurar Expressen med TV4 Nyhetsmorgon som trea. Metro faller från första till sjätte plats.

10 sidor 15 lästid

Contentbyråerna tilllbaka efter svacka

Analys Marknad

Content marketing har sedan mitten av 2000-talet varit ett av branschens hetaste buzzword. Bolagen som tidigare arbetade med kundtidningar har tagit stora kliv från att vara en av medie- landskapets mest illasedda ligor till att bli heta uppköpskandidater.

4 sidor 5 minuter lästid

Case – Svenska The Local ska ge Buzzfeed en match

Analys Marknad

The Locals historia började på Södermalm i Stockholm för tolv år sedan med den svenska editionen. Nu finns det åtta till. Samtidigt som sajten tänker ge jättar som Buzzfeed och Springer en match är målet att alla verksamheter ska gå med vinst i år.

5 sidor 10 lästid

Så expanderar tyskspråkiga medier

Den stora tyskspråkiga mediemarknaden finns nära Sverige men är ändå ganska okänd för oss. Även om dessa länder ligger efter när det handlar om nytt mediebeteende driver många medieföretag på den digitala transformationen med full kraft, skriver Gunnar Springfeldt.

12 sidor 20 minuter lästid

Facebooks jakt på lokala annonspengar

I USA stärker Facebook sitt grepp om de lokala annonsmarknaderna. Andelen småföretag som annonserar via den kanalen har fördubblats på ett år. Nu annonserar nära två av tre lokala företag på Facebook. En fingervisning om vad som är att vänta på lokalmarknader i Sverige.

6 sidor 10 minuter lästid

Nyckeltalen för digital effektivitet

Analys Ekonomi

Det går inte att bara titta på nyckeltal som rörelseresultat och omsättning för att utvärdera hur företag står rustade att klara av den digitala omställningen. Lika viktigt är Arpu, som visar på effekterna av olika digitala aktiviteter, skriver Stefan Melesko.

8 sidor 15 lästid

Nya intäktsvägar för lokalpressen i USA

Allt fler amerikanska medieföretag erbjuder nu nya, ofta digitala,tjänster på hemmaplan. En del har hittat egna smala nischer som gör att de kan skala upp verksamheten över hela landet. Gunnar Springfeldt tittar närmare på jakten efter nya intäkter i USA.

8 sidor 15 minuter lästid

Digital nystart i Japan

För tio år sedan åkte svenska mediechefer flitigt till Japan för att lära sig om mobila satsningar. Då kom Iphone och landets medier låg plötsligt sist och reseintresset svalnade. Nu är läget tvärtom. Nikkeis köp av Financial Times kan starta en uppköpsvåg för att få digital kompetens.

6 sidor 10 minuter lästid

Därför spricker den digitala annonsaffären

Den traditionella digitala annonsaffären med displayannonser varken är eller kommer att bli hållbar som bärande intäktskälla i ett normalt mediehus. Omställningen kräver nytt tänkande, bättre utnyttjande av data och automatisering av säljprocessen. Gunnar Springfeldt har studerat utvecklingen i Norge, USA och Storbritannien.

10 sidor 12 minuter lästid

Strategier för prissättning på läsarmarknaden

Analys Ekonomi

Vad har hänt och vad kommer att hända med tidningarnas metoder för att ta betalt för sitt innehåll, i print och digitalt? Stefan Melesko analyserar olika strategier och affärsmodeller samt pekar på ett antal ödesfrågor.

11 sidor 15 minuter lästid

Bannern – formatet som är på väg bort

I dag – den 27 oktober – fyller bannerannonsen 22 år. Grattis och ja må den leva, men hur länge än? Sakari Pitkänen beskriver hur bannern har gått från att vara annonsindustrins lösning till att bli dess stora problem.

6 sidor 10 minuter lästid

Stiftelserna bakom landsortspressen

Analys Ekonomi

Den stora majoriteten av svensk landsortspress är stiftelseägd. Medievärlden Premium har kartlagt vilka som fattar de stora ägarbesluten och hur de har fått sin plats vid styrelsebordet. Samt hur väl stiftelserna uppfyller sina ändamåls- paragrafer. Vi har också samlat stiftelsernas urkunder och senaste årsredovisningar som extramaterial nedan.

23 sidor 30 minuter lästid

Så tänker de stora lokala aktörerna

Analys Ekonomi

Vad tycker NTM:s vd Lennart Foss, NWT:s ägare Victoria Svanberg, Gota Medias vd Boine Gepertz och Hallpressens vd Mats Tidstrand om kulturministerns bild av mediernas situation? Hur ska de klara strukturomvandlingen, och har de intresse av att investera i Stampen? Malin Ekman har intervjuat fyra av de tyngsta aktörerna i Lokaltidningssverige om hur de ser på framtiden.

11 sidor 20 minuter lästid

Så kan tidningen tackla prenumerationsskulden

Avtalet mellan mediehus och kund kan avgöra om prenumerationsskulden ska få stora konsekvenser vid en frekvensnedgång – eller inte. Göran Lundberg har hittat formuleringar som kan minska de ekonomiska riskerna när tidningarna inte delas ut lika ofta.

6 sidor 15 minuter lästid

Boksluten 2015 – så går säljbolagen

Analys Ekonomi

Boksluten 2015 ger en splittrad bild men det finns tydliga vinnare bland säljbolagen – både digitalt och i print. De som säljer gratistidningar gör stora intäktslyft efter Riksmedias nedläggning. Programmatisk handel har i vissa fall fördubblat omsättningen, samtidigt som de gör minusresultat.

5 sidor 15 minuter lästid

Ungas nyhetskonsumtion i sociala medier

Att sociala medier blivit den viktigaste nyhetskällan för unga bekräftas av en ny svensk studie. Den visar också att nyhetskonsumtionen både är slumpmässig och planerad, och att traditionella medieföretag spelar en viktig roll i båda fallen.

8 sidor 10-15 minuter lästid

Stampens faktiska värde

Analys Ekonomi

Den 26 september inleds Stampens ackordsförhandlingar. Stefan Melesko har tittat på koncernens tillgångar och faktiska värde. Han reflekterar även över vad som kan ligga bakom Politikens Hus bud på den västsvenska mediekoncernen.

7 sidor 15 minuter lästid

Boksluten 2015 – så går tidskriftsförlagen

Analys Ekonomi

Några av Sveriges största tidskriftsförlag står inför stora kostnadsbesparingar. Andra har expanderat smart och under processen minskat sina kostnader. Det visar Olle Lidboms analys av förlagens bokslut och nyckeltal.

6 sidor 20 lästid

Boksluten 2015 – så går koncernerna

Analys Ekonomi

Det finns inga egentliga tecken på en akut kris hos de svenska landsortstidningskoncernerna. Med ett stort undantag. Stefan Melesko konstaterar också i sin granskning av boksluten för 2015 att det nu är bara de rika som har råd att sälja.

6 sidor 20 minuter lästid

Meddelandeappar – det nya medielandskapet

Chatt och messaging fortsätter att vinna mark i det digitala landskapet. Är det på bekostnad av en mer öppen konversation i sociala medier och hur ska då medieföretag slå sig in och vinna en publik på de mer stängda messagingplattformarna?

6 sidor sidor 10-15 minuter lästid

Hetast i sociala medier i juli

Analys Marknad

Medievärldens första månatliga rankning av svenska mediers framgångar i sociala medier toppas av en lokal aktör.

5 sidor 5-10 minuter lästid

Innovation med förhinder – samarbetet mellan tekniker och journalister

Analys Utveckling

I framtidens medievärld behöver tekniskt kunnig och journalistiskt inriktad personal jobba tätare tillsammans – en stor utmaning för många medieföretag. Ett gemensamt projekt mellan KTH och JMK sätter fingret på var svårigheterna och utmaningarna finns.

8 sidor 15 lästid

Årets bästa datajournalistik

I år tävlar 471 bidrag i Data Journalism Awards, där världens bästa datadrivna journalistik koras. Peter Grensund från J++ Stockholm sitter med i förjuryn och har sammanställt sina spaningar för Medievärldens räkning.

7 sidor 5-10 minuter lästid

Språken som internet skulle rädda

Vad händer med minoritetsspråken när kommunikationen allt oftare sker digitalt? Står vi inför en ny Gutenberg-revolution? Katarina Graffman och Tom Moring har studerat hur språkanvändandet påverkas av digitaliseringen.

7 sidor 15 minuter lästid

Så kan framtidens annonser se ut

Hur kommer framtidens annonser att se ut i en tid när undersökningar visar att reklamtröttheten breder ut sig? Det diskuterar fyra röster från annonsmarknaden.

7 sidor 10 minuter lästid

Läsning print och digitalt – region för region 2

Analys Marknad

Annonsaffären fungerar allt sämre. Så framtiden bygger på läsarfinansiering. Men mediehusens framgångar med att fånga in nya läsare, i print eller digitalt, varierar betydligt mellan respektive regioner, visar Jonas Ohlssons analys.

7 sidor 15 minuter lästid

Då blev Stampens svajiga ekonomi känd

Analys Ekonomi

Stampens svaga finansiella situation har varit tydlig i ett antal år. Flera tydliga varningssignaler har den tidigare ledningen helt negligerat. Därför kan inte Peter Hjörne kalla alla kritiker för backspegelstittare, skriver Stefan Melesko.

4 sidor 10 minuter lästid

De fem viktigaste nyheterna i EU:s dataskyddsförordning

Vilka är de viktigaste nyheterna i EU:s dataskyddsförordning? Juristen Catharina Ekdahl går igenom fem punkter som är betydelsefulla för svenska företag och organisationer.

6 sidor 10 minuter lästid

Tidskrifternas digitala satsningar

Analys Ekonomi

Upplagorna sjunker – och intäkterna per klick gör detsamma. Samtidigt experimenterar branschen med nya intäktsmodeller. Malin Ekman pratade med en handfull förlag och identifierade fyra tydliga trender.

10 sidor 15 minuter lästid

Tidskrifternas tio i topp i sociala medier

Analys Marknad

I Medievärlden Premiums första RRI för tidskrifter går det konstatera en sak – magasinen med en övervägande kvinnlig publik dominerar. Som etta och tvåa hittar vi kanske något otippat två klassiska titlar.

9 sidor 10 minuter lästid

Dagstidningarnas framtidsutsikter

En hållbar tillvaro för medieföretagen kräver både print- och digitala kanaler. Och även om kurvorna fortsätter ned finns papperstidningen kvar även om tio år, kommer Håkan Helander fram i sin analys av dagspressföretagens framtid.

8 sidor 15 minuter lästid

Gratistidningarnas plats i strategin

Analys Ekonomi

Är gratistidningar ett alternativ när prenumeranter och annonsörer lämnar den betalda morgontidningen? Stefan Melesko har analyserat medieföretagens olika motiv och strategier.

9 sidor 20 minuter lästid

Riksmedia tio i topp i sociala medier – 3

Analys Marknad

I den tredje upplagan av RRI för riksmedier händer det mycket. Listan har en ny etta tack vare genomslag på Instagram och Youtube. Det har också blivit en ny tvåa. Den tidigare ledaren rasar genom fältet. Och en nykomling tog sig direkt upp på femte plats.

9 sidor 15 lästid

Så mycket ser vi på online-tv och video i olika delar av landet

Analys Marknad

Magnus Anshelm har analyserat skillnader mellan olika regioner i Sverige när det gäller tittandet på tv onlineoch ser en stor potential för lokala och regionala mediehus.

7 sidor 15 minuter lästid

Lokaltidningarnas tio i topp i sociala medier – 3

I den tredje upplagan av RRI för lokala morgontidningar är en trend tydlig: engagemanget viker nedåt samtidigt som de flesta tidningar ökar frekvensen på inlägg.

8 sidor 10 lästid

Därför blev det ingen frekvensnedgång på Åland

Det var nära att Nya Åland tog ett drastiskt steg ner i utgivningsfrekvens. Men ledningen tänkte om. Carl-Gustav Lindén har forskat i bakgrunden till beslutet och varför det inte genomfördes.

5 sidor 10 minuter lästid

Det har mediehusen att vinna på chattbottar

Snart kan nyhetsförmedling, e-handel och kundtjänst se ut som en vanlig chattkonversation. Och chattbottarnas digitala kusiner, virtuella assistenter, står näst på tur.

6 sidor 15 minuter lästid

Så mäter mediehusen användarupplevelsen

Användarnas upplevelser blir allt viktigare att utgå från när nyhetsmedierna försöker skapa ett attraktivt innehåll samtidigt som reklamintäkterna minskar.

6 sidor 15 minuter lästid

Fyra trender från SXSW

Analys Utveckling

Om det som förr diskuterades på SXSW i Austin blev mainstream efter två år, har det som diskuteras i dag ofta hunnit bli det. Malin Ekman har valt ut fyra av de hetaste diskussionsämnena från årets konferens.

6 sidor 15 minuter lästid

Tidningarnas nya digitala prisstrategier

Analys Ekonomi

För tre år sedan tog vissa dagstidningar lika mycket betalt för sina digitala upplaga som för papperstidningen. Det gör det inte längre. Stefan Melesko har analyserat hur medieföretagen har skruvat på sina digitala strategier.

8 sidor 20 minuter lästid

Schibsteds nya lokala annonsvapen

Analys Marknad

Schibsteds självserviceförsäljning för displayannonser har redan lanserats i Frankrike, och kommer till Sverige och Norge redan i år. Dessutom släpps snart en ny svensk annonswebb med lokala räckvidder som går att studera i Norge.

6 sidor 20 minuter lästid

Dagspressen efter annonsmonopolet

I över femtio år var en dominerande morgontidning en guldgruva, tack vare det lokala annonsmonopolet. Nu är läget minst sagt annorlunda. Finns det en framtid för morgonpressen? Eller kommer de närmaste tio åren förvandla morgontidningarna till nästa Kodak och Nokia?

11 sidor 20 lästid

Tre saker du behöver förstå om Generation Z

Möjligheterna att utveckla sina intressen och sin identitet är större än någonsin för dagens unga. Tre saker är väsentliga om man vill förstå och nå Generation Z.

6 sidor 10 minuter lästid

Så såg radiolyssnandet ut i Sverige 2015

Radiolyssnandet ökade förra året. Främst tack vare en växande popularitet hos de yngsta lyssnarna och framgång för reklamradion, skriver Johan Lindström i sin analys av TNS Sifos siffror för 2015.

4 sidor 10 minuter lästid

Annonsering i mobilen – därför är det så svårt

År efter år ligger mobilen hopplöst efter när det gäller annonsintäkter. Det handlar inte bara om annonsblockerare, små annonsytor eller att branschen inte vaknat utan även en bristande insikt om en fundamental förändring.

9 sidor 20 minuter lästid

Så påverkar Facebooks nya funktioner mediehusen

Facebook har introducerat mängder av nya tjänster de senaste månaderna och fler är på väg. Kristin Heinonen tar en titt på några av nytillskotten och förklarar vad de betyder för både lokala och globala konkurrenter.

6 sidor 15 minuter lästid

Så minskar du stressen för dina medarbetare

Vad kan du som chef göra för att ge dina medarbetare en bra balans mellan jobb och fritid och hur kan du inspirera dina medarbetare till ett hållbart och mindre stressigt arbete.

8 sidor 15 minuter lästid

Nyhetsbrevens oväntade potential

E-post och nyhetsbrev kan låta förlegat. Men det finns en stor potential, konstaterar Charlotte Fagerlund. Både för medieföretag och annonsörer. Allt fler upptäcker nu hur snabb, enkel och effektiv en metod från förra seklet kan vara.

8 sidor 15 lästid

Medieföretagens väg till en social affär

Allt fler medier flyttar hemifrån till de sociala plattformar där både användare och annonsörer redan finns och hitta nya vägar för kundkommunikation. Det är i detta nya landskap medieföretagen måste lära sig att navigera. Är en övergång till de nya kanalerna självmord eller framtiden?

9 sidor 20 minuter lästid

Möjligheterna för lokala mediehus efter Hemnetaffären

Analys Marknad

Vad händer när Konkurrensverket beslutat om Schibsted får köpa Hemnet? Hur påverkas situationen för de lokala medieföretagen? Och vilka ingångar finns för uppstickare?

9 sidor 20 minuter lästid

Strategier för att öka läsarnas lojalitet

Inkluderande medlemskap som tillväxtstrategi handlar om något djupare än svenska tidningars lojalitetsprogram, de innebär en övergång från produktföretag till serviceorganisationer. Gunnar Springfeldt har tittat på olika strategier för att öka läsarnas lojalitet.

9 sidor 20 minuter lästid

Organisera för tjänster och kontext

För att framtidssäkra verksamheten krävs att medieföretagen agerar utifrån kontext och tjänster, inte produkter och målgrupper. Petra Bjernulf förklarar skillnaden och varför det är viktigt.

7 sidor 15 minuter lästid

Tjänsterna som floppade 2015

I jakten på nästa hype höjs nya digitala tjänster inte sällan till skyarna för att sedan föra en tynande tillvaro i brist på tillväxt, kapital och användare. Vilka tjänster försvann 2015 och vilka kan stå näst på tur?

5 sidor 10 lästid

Springers digitala expansion

Även tyska tidningar har problem med affärsmodellen, men få har agerat lika aggressivt och handgripligt som jättekoncernen Axel Springer. Nu konkurrerar koncernen bland annat med svenska lokaltidningar med sin kupongsajt.

7 sidor 15 minuter lästid

Så går de nordiska koncernerna

Analys Ekonomi

Stefan Melesko jämför de svenska koncernernas resultat med mediekoncerner i Norge, Danmark och Finland samt Storbritannien för att ge ytterligare perspektiv på den svenska koncernjämförelsen.

8 sidor 15 minuter lästid

Nyheter för unga – ett växande fenomen

Att satsa på specialeditioner för barn är en trend som sprider sig snabbt bland Europas dagstidningar. I Sverige är Svenska Dagbladet först ut med tidningen Junior.

7 sidor 15 minuter lästid

Så användardrivna är de digitala mediejättarna

Hur vidareutvecklas digitala tjänster för att fortsätta attrahera sina miljontals användare? Nya användarbeteenden är både inspiration till utveckling och en överlevnadstaktik.

5 sidor 15 minuter lästid

VR – att jobba med uppslukande journalistik

Virtual reality och filmer i 360 grader är nya journalistiska verktyg på ingång. New York Times har precis börjat. Andra mediehus experimenterar.

9 sidor 20 minuter lästid

Lokaltidningarnas tio i topp i sociala medier 2

I vårens jämförelse hur de lokala mediehusen presterar i sociala medier vann GP före Sydsvenskan. Men nu är rollerna de omvända. Den största förbättringen står dock Corren för.

9 sidor 10 minuter lästid

Den norska mediekrisen

Analys Ekonomi

2016 kommer en redan dyster situation för norska mediehus att bli ännu dystrare. Många dagstidningar tvingas att gå ner i frekvens. Om de inte tar klivet att bli helt digitala direkt.

6 sidor 15 minuter lästid

Siffrorna som styr om print är uträknat

Analys Ekonomi

Det finns många fallgropar för de som försöker analysera när pappers- tidningen är uträknad. Stefan Melesko har listat de största. Han varnar också för att vissa väljer siffror som passar den egna verklighetsbeskrivningen när de tar fram underlag inför strategibesluten.

10 sidor 30 minuter lästid

När rädslan hindrar utveckling

Anspänningen som skapas i snabba förändringstider och perioder av tuffa omställningar kan förvandlas till en rädsla som hindrar organisationen från att lyckas. Petra Bjernulf pekar på fallgropar och tipsar om vägar förbi dessa.

6 sidor 15 minuter lästid

Slaget om den digitala distributionen

Många mediehus funderar på hur de ska förhålla sig till Facebook Instant Articles. Apple News har flera tidningar på gång för sitt koncepet. Och nu kommer Google AMP. Slaget om de digitala distributionsvägarna har börjat, konstaterar Gunnar Springfeldt.

11 sidor 20 minuter lästid

Instagrams start som reklamkanal

Nu lanserar sig Instagram som reklamkanal i Sverige. Nya format ska öka nytta och möjligheter för annonsörerna som redan visat stort intresse för att nå de 2,5 miljonerna svenskar som finns där. Kristin Heinonen har tittat på vad det betyder för medieföretagen.

7 sidor 15 lästid

Beteendedata – hot och möjligheter

I takt med att medieföretagen blir bättre på att samla in användardata måste de vässa sig på att klara av balansgången mellan etik och affär. Något aktörer som Facebook och Google inte behöver bekymra sig för. Ester Appelgren och Sara Leckner har analyserat hot och möjligheter.

6 sidor 30 minuter lästid

Mediehusens roll när prylarna får digitalt liv

Snart är uppkopplade hem, bilar, kläder, gräsklippare, kroppsinplantat, tv-apparater och klockor vardag. När prylarna kommunicerar med varandra växer det fram en ny digital helhet.

10 sidor 20 minuter lästid

Boksluten 2014 – så går koncernerna

Analys Ekonomi

Boksluten för 2014 visar att omsättningen varit förvånansvärt stabil senaste året, anser Stefan Melesko. Han konstaterar också att Sydsvenskan har ett "nästan oslagbart rekord i stora rörelseförluster". (Uppdaterad med kommentar till Sydsvenskans siffror)

8 sidor 20 minuter lästid

Utmaningar för ett datadrivet varumärke

Såväl mediehus som e-handlare anställer i dag analytiker för att behandla och agera på statistik över allt ifrån avvisningsfrekvenser till signups på nyhetsbrev. Vad händer med varumärket och kundupplevelsen när allt mer av marknadsföringen utgår från data?

5 sidor 10 minuter lästid

Fem beteenden som gör dagens unga annorlunda

Kommer de unga i dag att bli som vi när de blir äldre? Katarina Graffman lyfter fram fem faktorer som särskiljer generationen född 1990 och senare jämfört med tidigare årskullar. En slutsats är att tekniken ökar verkligheten snarare än begränsar den.

7 sidor 15 minuter lästid

Betydelsen av ett arbetsgivarvarumärke

Konkurrensen är inte bara hård när det gäller intäkter. Det handlar också om att vara den mest attraktiva arbetsgivaren. Katarina Önell har analyserat vad som krävs av mediehusen för att vinna i kampen om de vassaste medarbetarna.

7 sidor 30 minuter lästid

Global konkurrens på lokala marknader

Google, Facebook och Twitter jobbar in sig på den lokala annonsmarknaden genom att närma sig små och medelstora företag. Dessutom vill jättarna ingå partnerskap med lokala medieföretag. Gunnar Springfeldt analyserar faror och fördelar.

10 sidor 20 minuter lästid

Fusionernas faktiska fördelar

Är de många uppköp och fusioner som sker bland Sveriges dagstidningar nödvändiga för att rädda den lokala journalistiken genom att utnyttja synergier och för att skapa resurser för den digitala omställningen?

7 sidor 15 minuter lästid

När mjukvaran blir kreativare än du

I analysen “När algoritmerna sköter journalistiken” ställs frågan om det i framtiden finns artificiell intelligens som gör att "texter framstår som kreativa processer”. Kristin Heinonen lyfter fram experiment som tyder på att även kreativa jobb utmanas av artificiell intelligens.

5 sidor 10 – 15 minuter lästid

Robotjournalistik i praktiken

Mindre omstörtande än entusiasterna hoppas på och pessimisterna fruktar. Jens Finnäs från frilansbyrån Journalism++ Stockholm visar konkreta exempel på hur robotjournalistik kan förbättra, men kanske inte revolutionera journalistiken.

4 sidor 5 – 10 minuter lästid

Slaget om DAB

Det blir ingen övergång till DAB-radio. Kulturminister Alice Bah Kuhnke menar att det för närvarande innebär för stora oklarheter. Johan Lindström har kartlagt sakfrågorna och aktörerna bakom beslutet.

6 sidor 15 minuter lästid

Den digitala brytpunkten

Alla strävar efter att kompensera förlorade printintäkter med växande digitala. Men hur lång tid tar det – och är det ens möjligt att nå brytpunkten? Lärdomarna från några av Europas starkaste och mest kreativa mediehus är en besk medicin att ta till sig.

9 sidor 12 minuter lästid

Topp tio i sociala medier

Nyheter24 är återigen bäst i klassen i andra upplagan av RRI för nationella nyhetsmediers arbete i sociala medier. Avståndet till bakomvarande krymper dock betänkligt i och med att ett antal medieföretag tar stora kliv framåt.

9 sidor 15 minuter lästid

Förändrad syn på faktagranskning

Har journalister börjat slarva med fakta? En ny studie vid Södertörns högskola talar för det. Snabbast går förändringen inom dagspressen medan journalister inom public service i större utsträckning håller fast vid att fakta ska kollas innan publicering.

9 sidor 20 – 30 minuter lästid

Apple Watch – förändras allt igen?

I september 2014 visades den för första gången upp offentligt. I april kom Apple Watch ut på marknaden. Men är den disruptiv? Förändras allt igen? Kristin Heinonen gör ett omvärldssvep och ser en produkt med mycket potential och något yrvakna användare.

4 sidor 10 minuter lästid

Metoder mot digitala attacker

IT-säkerhet kostar pengar. Bristande IT-säkerhet kan kosta ännu mer i takt med att digitala attacker blir allt vanligare. Men det finns strategier för hur medieföretagen ska minimera riskerna att deras sajt tas över av illasinnade hackare.

6 sidor 10 minuter lästid

Därför växer native nu

Native advertising är inget nytt. Men nu ger sig de stora dagstidningsföretagen på allvar in i leken. Förhoppningen är att det ska bli en av grundbultarna i det lönsamma digitala mediehuset. Men det kommer inte att bli så per automatik.

9 sidor 20 minuter lästid

Läsning print och digitalt – region för region

Analys Marknad

Dagstidningsföretagen har inte lyckats matcha den efterfrågan på lokala nyheter som finns hos unga med rätt utbud. Men det är stor skillnad mellan olika regioner visar en analys av SOM-undersökningen gjord av medieforskaren Jonas Ohlsson.

10 sidor 20 minuter lästid

Hyperlokal framgång i USA

Få som gör hyperlokal journalistik får snurr på annonsförsäljningen. Scott Brodbeck är ett lysande undantag. Medievärlden åkte till Arlington och träffade redaktören som klarat av något som både New York Times och Washington Post misslyckats med.

För och emot att samarbeta med Facebook

Facebook vill ha in mediernas innehåll i sin helhet. För mediebolagen är det ett frestande enkelt sätt att möta en ny och mycket större publik. Men hur farligt är det?Vågar man stå utanför? Meningarna är delade.

9 sidor 15 minuter lästid

Lokaltidningarna i sociala medier

När Medievärlden Premium genom Rival Results Index (RRI) rankar den lokala morgonpressens arbete med sociala medier visar det sig att de klarar sig bra på Facebook men är sämre på Twitter, Youtube och Instagram.

7 sidor 10 minuter lästid

Strategier på en krympande mediemarknad

Analys Ekonomi

Tvåsiffriga marginaler är historia. Monopolen likaså. Gamla strategier fungerar inte längre. Men fortfarande har branschföretagen sina öden i de egna händerna. Det handlar bara om att göra rätt drag.

7 sidor 15 minuter lästid

Därför vinner Snapchat i ungdomarnas mobiler

100 miljoner användare kan inte ha fel. Men vad är poängen med Snapchat? Varför gillar så många en tjänst som bygger på att plocka bort bilder som folk laddar upp? Kristin Heinonen reder ut detta.

5 sidor 5 – 10 minuter lästid

När algoritmerna sköter journalistiken

Nyheter gjorda med hjälp av data och algoritmer produceras redan på amerikanska redaktioner. Carl-Gustav Lindén har rest runt i USA i tre veckor för att kartlägga arbetsmetoderna.

9 sidor 15 minuter lästid

Här är reklammotståndet störst

Analys Marknad

2008 tackade 25 procent av de svenska hushållen nej till reklam i brevlådan. 2015 tackar 34,1 procent nej. Medievärlden Premium har listat reklammotståndet län för län, kommun för kommun.

4 sidor 5 – 10 minuter lästid

Slutsatser av Lexbasedomen

Tingsrättsdomen innebär inte grönt ljus för Lexbase eller andra aktörer som publicerar domar. Promenadsegern för Lexbase säger mer om motparternas processföring än om rättsläget, skriver Fredrik Svärd.

4 sidor 6 minuter lästid

London calling – strategiernas utfall

I Londons tidningsvärld finns alla typer av affärsmodeller. Ett tecken på uppfinningsrikedom, men också ett bevis på att "one size fits all" inte stämmer. Gunnar Springfeldt har analyserat de strategiska vägvalen med fokus på läsarintäkter.

10 sidor 12 minuter lästid

Nätkändisar kapar mellanhänderna

Nya kreatörer på annonsmarknaden gör gränsen mellan innehåll, reklam och publik allt suddigare. Native advertising i sociala nätverk skapar nya intäktsströmmar på annonsmarknaden, strömmar som ofta rinner rakt förbi traditionella medier skriver Kristin Heinonen.

4 sidor 6 minuter lästid

Jakten på de försvunna sidvisningarna

Antalet sidvisningar på de svenska sajterna har dykt de senaste sju åren. Trots att både användarna och enheterna ökat i antal. Sakari Pitkänen har analyserat utvecklingen.

6 sidor 8 minuter lästid

Digital tillväxt i brittisk lokalpress

Brittiska lokaltidningar har en bra bit kvar tills de digitala intäkterna överstiger tappet på printsidan. Men ökningstakten imponerar. Ändå, eller kanske just därför, spekulerar brittisk branschpress i vilken papperstidning som läggs ned härnäst.

5 sidor 6 minuter lästid

Tre sätt att organisera för digital utveckling

Economist, Verdens Gang och Rock Media är tre exempel på när produktutveckling tvingar mediehusen att riva silorna och tänka om sina organisationer och strategier. Sören Karlsson rapporterar från Digital Media Strategies i London.

7 sidor 10 minuter lästid

Dagstidningens framtid: samarbete och separation

Hur tänker lokaltidningarna kring intäkter och vad pratar de om när de ser framåt? Gunnar Springfeldt rapporterar från Local Online Advertising Conference i New York och utspelen från New York Times och Buzzfeed om samarbete.

10 sidor 12 minuter lästid

Därför vill investerarna köpa printföretag

En stor skillnad i värdering mellan traditionella tidningsföretag och digitala medieföretag gör att många tror på en våg av strukturaffärer på den amerikanska mediemarknaden.

5 sidor 6 minuter lästid

Olika perspektiv på unga och nyheter

Finns nyhetsundvikare? Och är en kvällstidning samma sak för en forskare som för dem som det forskas på? Ingela Wadbring och Katarina Graffman diskuterar metoder och resultat i sina respektive analysarbeten.

8 sidor 10 minuter lästid

Krisen för tidskrifterna

Tidskrifterna i Sverige fortsätter att rasa – såväl upplagan, annonsförsäljningen som räckvidden föll under 2014. Men några klarar förändringarna bättre än andra. Medievärlden har dykt ner i siffrorna från TS, Orvesto och IRM.

8 sidor 10 minuter lästid

Innovation och beslut i tidskriftsbranschen

När förutsättningarna för mediebranschen förändras måste ledarskapet förändras för att underlätta innovation och nytänkande. Anette Johansson på Internationella Handelshögskolan i Jönköping har undersökt ledarskapet och beslutsprocesserna i den svenska tidskriftsbranschen.

6 sidor 8 minuter lästid

Läsarfinansiering

Läsarfinansiering av journalistik har kommit till Sverige på allvar. Gunnar Springfeldt har granskat crowdfundingfenomenet utomlands och analyserat förutsättningarna i Sverige.

9 sidor 12 minuter lästid

Här håller nekrologer liv i dagstidningen

Vilket innehåll är mediekonsumenterna beredda att betala för, när det finns så mycket som är gratis? En del av svaret kan man finna på Island, där en majoritet av befolkningen nöjer sig med en dagligen utkommande gratistidning.

7 sidor 10 minuter lästid

Dom kallar oss nyhetsundvikare

Nyhetsundvikare kallas de som inte aktivt tar del av nyheter, och de diskuteras allt oftare. Vad vet vi om dem, och har de blivit fler? Denna analys besvarar frågorna.

6 sidor 8 minuter lästid

Digital mognad i fyra branscher

Mediebranschen är inte bäst när det gäller digital mognad. Det finns mycket att lära och inspireras av andra branscher, speciellt resor och retail.

7 sidor 8 minuter lästid

När affären går sönder

Det finns mycket kunskap att hämta hos forskare som studerat välskötta företag som kört i diket. Bland annat Harvard-professorn Clayton Christensens studier av affärer som avbryts av ny teknik, så kallad disruptive innovation.

10 sidor 15 minuter lästid

Radiobolagens planer för DAB

De stora radiobolagen är överens om en satsning på digitalradio, men erfarenheterna från utlandet är blandade. Johan Lindström skriver om radiobolagens planer, utländska exempel och listar för- och nackdelar med tekniken.

7 sidor 10 minuter lästid

RTB – Inget monster i garderoben

Bland tidningsmakare har det länge funnits misstankar om att RTB-lösningar innebär prispress och ett ”race to the bottom”. Det behöver inte vara så, tvärtom kan de nya modellerna hjälpa dagstidningssajterna lyfta sin annonsförsäljning.

4 sidor 6 minuter lästid

Organisera för mobil tillvaro

Mobilen ställer nya krav på organisation, företagskultur – och innovation. Rapporten lyfter fram tre utländska modeller, men det mest intressanta exemplet finns på svensk hemmaplan.

13 sidor 15 minuter lästid

Riskkapitalister i mediebranschen

Analys Ekonomi

Medieekonomen Stefan Melesko analyserar vad riskkapitalisternas inträde i den svenska mediebranschen betyder. Och hur deras utträde kommer att se ut.

7 sidor 10 minuter lästid

Medieföretagens miljöpåverkan

Analys Ekonomi

Det går att göra mycket för att påverka riktningen inom medieindustrin i en mer hållbar riktning. Det handlar både om att se över den interna organisationen och arbetssätten.

5 sidor 7 minuter lästid

Erfarenheter från Media Innovation Hub

På Media Innovation Hub träffades innovatörer och folk från mediebranschen för att prata ny teknik och bygga relationer. Vi lyfter fram fyra innovationer som visades.

5 sidor 7 minuter lästid

Lokaltidningarnas läge – myter och fakta

Många siffror är dystra för Sveriges lokala dagstidningar, men en analys av tillgänglig data ger en mer positiv bild, och punkterar en del myter.

7 sidor 10 minuter lästid

Ett nytt sätt att mäta reklamens värde

Analys Marknad

Genom att mäta reklamkapitalet skapas en bättre bild av reklamens värde.. Speciellt viktigt är det då marknadsföring handlar allt mer om att förtjäna uppmärksamhet.

6 sidor 8 minuter lästid

Trinity Mirrors strategi

Trinity Mirror stänger sju mindre tidningstitlar i Storlondons ytterområden. Läsarna hänvisas till digitala kanaler, ett led i den brittiska tidningsjättens allt aggressivare förändringsstrategi. Trinity Mirror gör mycket spännande i skuggan av de mer namnkunniga kollegorna i London.

6 sidor 8 minuter lästid

Fem utmaningar för digitala mätningar

Analys Marknad

Det finns idag en mångfald av data som belyser konsumenters användning av Internet, men bristen på valutor är påtaglig. Magnus Anshelm beskriver tre begränsningar med dagens mätningar och fem utmaningar i skapandet av enhetliga valutor.

8 sidor 10 minuter lästid

70 råd till kvinnliga mediechefer

För Medievärlden Premium – ett kapitel ur Cecilia Zadigs nya bok "Kvinnor och ledarskap i svenska medier" där 208 kvinnliga medieledare ger råd till kvinnliga chefskollegor.

7 sidor 10 minuter lästid

Tre förnyare bland nyhetsapparna

Långa textstycken och traditionella artiklar är bannlysta när Al Jazeera storsatsar på sin nya mobila nyhetsapp. Medievärlden har besökt redaktionen i San Francisco och fått veta hemligheten för att nå dagens unga. Dessutom: Nyhetsradio för pendlare och skräddarsydda flashar.

5 sidor 7 minuter lästid

Mobila intäkter – mediehusens tuffaste match

Ligger den mobila affärsmodellen startklar och genomförbar på bordet? Knappast. Det finns dock några förebilder och i den här rapporten lyfter vi fram sportsajten Bleacher Report, New York Times Now och svenska Aftonbladet Plus. Gemensamt för dessa tre är att de har en hållbar eller lovande affär i botten, ett starkt internt mobilt fokus och publicerar direkt mot mobilkanalen.

11 sidor 15 minuter lästid

Bostad och plats – en glocal marknad

Analys Marknad

Lars Herlin har i två tidigare rapporter beskrivit den digitala bostadsmarknaden och platsannonsmarknaden. Här fokuserar han på hur Blockets nya satsning slår lokalt, och tar tempen på rubrikannonsmarknaden i några svenska landsortsstäder. För bostadsmarknaden kan en pågående rättegång bli avgörande.

10 sidor 12 minuter lästid

Stampens svåra läge

Analys Ekonomi

Medieekonomen Stefan Melesko utvärderar Stampens affärer och analyserar koncernens möjligheter att överleva.

8 sidor 12 minuter lästid

Framtidens medielandskap

Analys Marknad

Vad tror mediechefer och experter om framtidens medielandskap, och hur skiljer sig deras syn från konsumenternas? Några långsiktiga trender går att slå fast, men vad kommer att påverka utvecklingen i en viss riktning?

5 sidor 6 minuter lästid

Så starka är koncernerna - Finland

De finska koncernerna står inför samma utmaningar som de svenska. Men tacklar dem på olika sätt. Carl-Gustav Lindén går igenom läget för de fem största koncernerna med utgångspunkt i deras årsredovisningar för 2013.

6 sidor 6 minuter lästid

De är ungdomarnas guider i mediebruset

När unga sorterar innehållet spelar det ingen roll om det är gulliga djurklipp eller tunga dokumentärer. Eller om producenten är bästa kompisen eller största medieföretaget. Katarina Graffman fortsätter sin analys av ungas medieanvändning

5 sidor 7 minuter lästid

Rätt och fel när frekvensen förändras

Möjligheterna att göra fel när en tidning går ned i utgivningsfrekvens är många. Det vet Göran Lundberg både av egen erfarenhet och efter att ha intervjuat ett antal branschaktörer. Här listar han dos and dont ́s vid frekvensförändringar.

9 sidor 12 minuter lästid

Datajournalistikens fem framgångsfaktorer

Exempel på datajournalistik som synts under valspurten har varit valkompasser och visualiseringar av hur röstandet sett ut i landet. För att bli framgångsrik inom datajournalistik är fem områden centrala, skriver Ester Appelgren.

6 sidor 8 minuter lästid

Därför ratar entreprenörer medieföretagen

När entreprenörerna får säga sitt om samarbetet med medierna är det hårda bandage som levereras. Markus Pettersson har intervjuat entreprenörer om de traditionella medieföretagen.

6 sidor 5 minuter lästid

Så bygger Schibsted sitt datauniversum

Analys Utveckling

Inloggning ger medieföretaget den data som krävs för att utveckla tjänster mot användare och annonsörer. Schibsteds lösning SPiD skall finnas på alla koncernens sajter i Sverige och Norge senast under 2015. Sedan ska den spridas till övriga världen.

6 sidor 8 minuter lästid

Lokal webb-tv – mediehusens revansch

Sakari Pitkänen har undersökt 83 svenska tidningswebbar och rankat resultatet i en ambitionsskala. Han skickar också med sina egna råd till höstkonferensens punkt om webb-tv.

6 sidor 10 minuter lästid

Engagera publik och driva trafik

I dag finns det många metoder för att rikta redaktionellt innehåll och annonser till läsarna och ett antal aktörer på marknaden har som affärsmodell att hjälpa medieföretag med det. Miriam Olsson Jeffery har intervjuat några av storspelarna i USA.

7 sidor 6 minuter lästid

Fem myter om nyheter i sociala medier

Det finns gemensamma faktorer som knyter samman de artiklar som får stor spridning i sociala medier. Och ett antal myter kring vilka faktorer som skapar dessa klickmonster. Ingela Wadbring och Sara Ödmark vid Mittuniversitetet i Sundsvall har studerat de mest delade nyheterna i Sverige.

5 sidor 5 minuter lästid

Medieföretagens intäkt per läsare

Analys Ekonomi

Medieföretagen genomgår nu ett skifte från print till digitalt, men intäkterna hänger inte riktigt med. Medieekonomen Stefan Melesko har analyserat intäktsutvecklingen och intäkten per läsare i print och digitalt på jakt efter framtidens affärsmodell.

6 sidor 10 minuter lästid

Värdet viktigare än betalningen

En nyckelfråga när medieföretagen börjar ta betalt för digitalt innehåll är hur det kommuniceras till läsarna. Att journalistik kostar räcker inte som argument. Nytt innehåll, nya paket – och inte minst nya ord kan vara en möjlig väg, tror Kristina Sabelström Möller.

För unga finns inte sociala medier

För unga är medier synonymt med det sociala och Facebook räknas till traditionella medier. Katarina Graffman sammanfattar nya antropologiska studier av ungas medieanvändning och betonar vikten av att förstå användningen av varje specifik plattform.

5 sidor 6 minuter lästid

Kampen om användarnas data

Data kan växla dina digitala ören till kronor. När det gäller användardata för mediebranschen finns det två huvudspår: data som bygger på registrering och data som bygger på cookies. I analysen ”Analysera besökarna” beskrev vi hur medieföretagen kan jobba med data från inloggade användare. I den här analysen skriver Sakari Pitkänen om data baserad på cookies, där andra aktörer ofta åker snålskjuts på mediehusen.

5 sidor 7 minuter lästid

Tidningskris eller lokal kris? – Så konsumeras lokala medier

Hur har läsning utvecklats på papper och online i olika generationer? Och hur har konsumtionen av andra lokala medier utvecklats i olika generationer?

6 sidor 8 minuter lästid

Så finansieras medieinnehållet

Analys Ekonomi

Dagspress är extra sårbart när annonsintäkterna försvinner medan tv-bolagen så här långt stått emot konkurrensen från internet mycket väl. MMS vd Magnus Anshelm har analyserat en ny rapport om hushållens medieutgifter.

5 sidor 7 minuter lästid

Den mobila utvecklingen

Mobilen är sällan mer än en armslängd bort. Detta har kommit att påverka såväl individer som institutioner på ett mycket kraftfullt sätt. Denna analys fokuserar på det komplexa samspelet mellan övergripande förändringar och svenskarnas användning av mobilen utifrån de tre tidsperspektiven; dåtid, nutid och framtid.

9 sidor 12 minuter lästid

Hyperlokal guldgruva

Den hyperlokala annonsmarknaden har miljardpotential, men för att komma åt den krävs en skalbar lösning som fungerar på fler marknader. Sakari Pitkänen har tittat närmare på tre försök.

5 sidor 5 minuter lästid

Nyckeltal för utveckling

Medievärlden Premium tar fram exempel på nyckeltal för tidningsbranschen och ger tips på hur benchmarking kan användas i utvecklingsarbetet. Mediestrategen Håkan Helander har tillsammans med olika mediehus tagit fram nyckeltalsmodellen Tidningsnyckeln med årlig benchmarking.

6 sidor 7 minuter lästid

Sanningarna i statistiken

Analys Ekonomi

Helårssiffrorna för reklaminvesteringar, upplaga och räckvidd har precis offentliggjorts. Stefan Melesko har analyserat siffrorna och deras betydelse för lokaltidningarnas verksamhet.

5 sidor 6 minuter lästid

Mediernas behov av goda relationer

Många mediehus har hemfallit åt ett ensidigt marknadstänkande där människor i första hand ses som målgrupper och är betydligt mindre intressanta än annonsörer och investerare. Att relationen mellan läsaren och tidningen inte mår bra är en stor orsak till att upplagesiffrorna ser ut som de gör, skriver Jesper Stömbäck.

5 sidor 5 minuter lästid

Sex trender från Silicon Valley

I USA är det stora bolag som äger de flesta stora medier men det poppar också upp mindre aktörer som utvecklar nya medier. Några av trenderna i USA:s medielandskap handlar om att utveckla egna publiceringssystem, om publikationer som enbart finns i mobilen och om internetjättar som vill rida på nyhetsvågen.

8 sidor 6 minuter lästid

Så starka är mediehusen

Analys Ekonomi

Efter förvärv, fusioner och tryckeriförändringar: Hur starka står mediekoncernerna idag? Stefan Melesko analyserar hur väl de stora dagstidningskoncernerna är rustade för framtiden.

5 sidor 6 minuter lästid

Strategier för webbradio

Webbradion fortsätter att öka, visar en ny mätning från TNS Sifo som endast publiceras i Medievärlden Premium. De stora aktörerna Sveriges Radio, SBS Discovery Radio och MTG Radio är överens om att framtiden för radion är digital men har valt delvis olika strategier för att möta den:

6 sidor 6 minuter lästid

Analysera besökarna

Analys Utveckling

Data är det nya modeordet inom mediebranschen. Men vad innebär de nya möjligheterna för de som jobbar med sajterna? Medievärldens expert Pelle Sten går igenom hur du lägger upp mätningar och analys samt ger några exempel på hur resultaten kan användas.

6 sidor 6 minuter lästid

Nu tar relationen över

För att fånga framtidens mediekonsumenter ska nyheterna vara underhållande, kortfattade och tillfredsställa ett behov av autentisk mänsklighet, skriver antropologen Katarina Graffman.

5 sidor 5 minuter lästid

Fallgroparna inom opinionsjournalistiken

Mätningar om vad väljarna anser om de politiska partierna speglar inte bara opinionen – de påverkar den också. En bättre journalistik om dessa är därför eftersträvansvärt. Medieprofessor Jesper Strömbäck analyserar opinionsundersökningarnas roll i journalistiken.

5 sidor 5 minuter lästid

Tryckeriernas framtid

Analys Ekonomi

Hur förändras tryckerimarknaden när volymerna minskar, och vad får det för effekter för distributionen? Stefan Melesko analyserar hur produktionsvolymerna kommer att utveckla sig, effekterna av gjorda investeringar och konsekvenserna för distributionen.

6 sidor 7 minuter lästid

Upphovsrätt vs tryckfrihet

Kent Ekeroth har krävt bland andra DN, SvD, TV4 och Sydsvenskan på upp till 70 000 kronor för publiceringar av bilder från hans film. Vad säger egentligen lagen? Finns det fall då upphovsrätten får ge vika för yttrande- och tryckfriheterna? Och om en rättighetshavare har rätt till ersättning, hur ska den i så fall beräknas?

7 sidor 10 minuter lästid

Framtiden tillhör gratistidningen

För några decennier sedan uppmanade Tidningsutgivarna sina medlemsföretag att inte trycka eller distribuera gratistidningar. Idag ger de flesta stora tidningskoncerner ut egna gratistidningar. Ingela Wadbring skissar upp framtidens tredelade mediemarknad.

5 sidor 5 minuter lästid

Vad ska läsarna göra på sajterna?

"Det värsta som kan hända är att prenumeranterna bara går in en enda gång. Det näst värsta är att de bara återkommer någon gång i månaden" Vilka mål ska sajterna med betalmodeller ha för sina användare, och hur ska de jobba för att nå dem?

5 sidor 5 minuter lästid

Arvet efter förvärven

Analys Ekonomi

Vilka samband finns mellan strukturförändringarna för dagstidningarna och de senaste årens förvärv och sammanslagningar? Hur påverkas dessa företag jämfört med branschen i övrigt? Står de starkare eller svagare än före alla samgåenden? Stefan Melesko har analyserat företagens ekonomiska ställning.

5 sidor 6 minuter lästid

Valbevakningens vinnare - faktorerna som avgör

2014 är ett supervalår med val till riksdag, landsting, kommuner och Europaparlamentet. Misslyckas medierna med att balansera bevakningen slår det tillbaka mot dem själva. Även ekonomiskt.

5 sidor 5 minuter lästid

Kampen tätnar om tittarna på nätet

Analys Marknad

Allt fler tittar allt mer på tv på nätet, men utvecklingen går inte ut över det vanliga tv-tittandet. Ännu. De senaste siffrorna över webb-tv-tittandet visar intressanta mönster, där man kan ställa samtliga större aktörer mot varandra, skriver MMS vd Magnus Anshelm.

4 sidor 5 minuter lästid

Lönsam optimering

Analys Ekonomi

Vilka åtgärder ger kostnadsbesparingar utan att försämra förutsättningarna för verksamheten på längre sikt. Medieekonomen Stefan Melesko har jämfört konsekvenserna av olika alternativ.

4 sidor 6 minuter lästid

Bygg ett verktyg för förändringsarbetet

Ingela Wadbring visar hur tidningsledningen enkelt bygger upp ett verktyg för att följa upp vilket material som hamnar på vilka plattformar.

4 sidor 5 minuter lästid

Papperstidningen som komplement

Elin Olofsson tecknar en bild av framtidens papperstidning som ett komplement som fokuserar på befintliga läsare och att marknadsföra de digitala kanalerna.

4 sidor 5 minuter lästid

Redaktörens checklista

Tio punkter alla utgivare måste ta ställning till – Publicisten Anders Ahlberg och TU:s vd och chefsjurist Per Hultengård har gjort en lista med de etiska frågor varje redaktör måste tänka över – innan de blir verklighet.

5 sidor 6 minuter lästid

Norsk framtidstro

Analys Ekonomi

Vad ligger bakom det norska undret? Starka varumärken som gör rätt saker och har rätt förutsättningar. Här benar professor Erik Wilberg ut vilka faktorer det handlar om. Hans slutsats är att det ser ljust ut – för de som navigerar rätt.

4 sidor 5 minuter lästid

Bygg redaktionen för betalmodellen

Det gäller att organisera arbetet rätt för att ge läsarna bästa möjliga upplevelse i de digitala kanalerna sedan betalmodellen införts. Mediekonsulten Elin Olofsson har plockat upp några saker som alla redaktioner borde testa.

4 sidor 5 minuter lästid

Strategier för prissättning

Analys Ekonomi

Det saknas både strategier och erbjudanden från mediehusen för att få fart på de digitala prenumerationerna. Med produkterbjudanden och en genomtänkt prisstrategi kan företagen styra konsumenternas beteenden i den riktning de vill.

4 sidor 6 minuter lästid

Framtidens nyhetskonsumenter

De senaste decenniernas utbudsexplosion har skapat nyhetssökare – och nyhetsundvikare. Professor Jesper Strömbäck reder ut vilka konsekvenser det får för medieföretagens betalmodeller.

4 sidor 5 minuter lästid

Betalvilja på nätet

Medieprofessorn Ingela Wadbring går igenom studier på konsumenters betalningsvilja och utreder möjligheterna att ta betalt för journalistiskt innehåll på nätet i framtiden.

5 sidor 6 minuter lästid